jan kees schreef:grappig, ik merk dat er felle tegenstanders zijn van volautomaten, terwijl die steeds beter worden en steeds meer verkocht worden en ook op dit forum een eigen plek hebben gekregen. Ieder zijn mening en ik denk dat de mechanische liefhebbers écht het verschil BLIND niet proeven tussen een espresso uit een goedkope maar goede volautomaat en een peperdure semi automaat. Dus blind en zonder enig idee uit welke machine de koffie komt. Bij de consumentenbond test proeven ze wel, maar vóóringenomen, dwz, ze weten uit welk apparaat de koffie die ze proeven komt, ja dat is toch geen objectieve test.
Blind proeven uit diverse machines, cijfers geven en dan kijken welke app de beste score heeft gekregen.
Build it and they will come. Ongefundeerd spouwen kan iedereen. Je kan wel heel hard roepen 'als volautomaat dit' en 'als volautomaat dat', maar als iets niet is dan is het niet. Als jij de ervaring hebt na blindproefsessies dat volautomaten een net zo'n goed kopje espresso kan maken als een echt espressoapparaat, dan zal ik je iets serieuzer noemen. Nu zit je gewoon in de wilde weg te maaien.
zo, en nu gaan er een heleboel felle anti volautomaat reacties volgen, wedden!!
respect the full automatic!
R&B schreef:
Ik ben er wel van overtuigd dat met een gelijke maler, zetgroep en instellingen (maalgraad zetratio) er uit een volautomaat hetzelfde komt als uit een met de hand bediende. Helaas is die vergelijking nooit te maken
Makkelijk claimen met een vergelijking die inderdaad nooit te maken is. Hoe dan ook. Allow me to retort.
Als ik aan iemand die in de regel geen espresso zet vraag om precies 12.5 gram te malen en dat in een zeefje te doen, dat recht aan te duwen, het zeefje in mijn La Peppina hangen en de hefboom naar beneden te halen, rustig preinfusie te doen, naar beneden en los, dan nog smaakt dat shot anders dan wat ik produceer. Om goede espresso te maken moet je een apparaat aanvoelen. Ik hoor of er genoeg water in de ketel zit. Ik zie aan het maalsel of het te fijn of te grof is, ik voel aan de hefboom of de cilinder volzit, of de kleppen goed werken en of ik het apparaat moet smeren. Aan de preinfusie voel ik of ik de preinfusie langer moet maken of niet. Dat kan een volautomaat niet.
jan kees schreef:
Maar een binnenwerk van plastic gaat inderdaad geen eeuwen mee. Ik lees trouwens ook veel reparatie verhalen van dure mechanische apparaten, zoals quick mill, op het internet. Alles kan kapot blijkbaar.
Je leest reparatieverhalen omdat het het waard is om die apparaten te repareren. Volautomaten worden gewoon op de vuilstort geknald.
http://www.home-barista.com/levers/faem ... 24328.html <-- eyecandy voor diegenen die zoiets wel waarderen.
Samengevat, jan kees claimt dat de status quo niet klopt, maar geeft geen greintje bewijs behalve dat hij denkt dat het zo is.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees
dit