zoals je misschien weet Spironsky, hebben de huidige automaten, laten we het daar maar bij houden, ook een afstelknop voor de maler, die je naar gelieven kunt aanpassen naar de omstandigheden.Spironski schreef:Er was hier op het forum een paar jaar geleden al iemand die vertelde dat hij die goede, dure superautomaten had ontwikkeld voor ik meen één van de fabrikanten. Hij bezwoer ons dat die in staat waren tot echt goede espresso. Het probleem was meen ik alleen, dat om dat te bereiken de machine eigenlijk elke week nagekeken moest worden. Naast de noodzaak van schoonmaken, verlopen er ook snel instellingen die belangrijk zijn.
Als ikzelf zie dat ik mijn maler anders in moet stellen als het b.v. gaat vriezen, vraag ik me af hoe een typische superautomatenbezitter daarmee omgaat. Drukt die niet gewoon op de knop in het vertrouwen dat er espresso uit de machine komt?
Gaandeweg de veroudering van mijn boontjes zie ik dat ik mijn maler, soms elke dag een beetje, anders in moet stellen. Laat staan als ik een ander type boon in de hopper gooi. Hoe doet die superautomatenbezitter dat?
Blindweg vertrouwen dat de superautomaat het voor je oplost is in elk geval niet handig
Het feit dat er zo nu en dan best eens een aardige Aldi-wijn opduikt wil vanzelfsprekend niet zeggen dat "Aldi-wijnen beter zijn dan wijnhandelwijnen", dat is weer die omdraaiing.
Ook de sterkte van de koffie is instelbaar, etc. Ik heb het natuurlijk niet over automaten van duizenden euro's , maar de automaten voor de 'gewone man'. Ik denk ook met jou, dat veel gebruikers die instellingen niet ten volle gebruiken om de beste koffie te kunnen maken, daar kan ik niks aan veranderen, ze hadden net zo goed een senseo kunnen blijven gebruiken of een filtermachine. Ik zie dat ook om me heen bij bezitters van volautomaten, ze gebruiken de instellingen niet optimaal.