Re: wie gebruikt precies genoeg bonen voor 1 espresso

51
Spironski schreef:Er was hier op het forum een paar jaar geleden al iemand die vertelde dat hij die goede, dure superautomaten had ontwikkeld voor ik meen één van de fabrikanten. Hij bezwoer ons dat die in staat waren tot echt goede espresso. Het probleem was meen ik alleen, dat om dat te bereiken de machine eigenlijk elke week nagekeken moest worden. Naast de noodzaak van schoonmaken, verlopen er ook snel instellingen die belangrijk zijn.

Als ikzelf zie dat ik mijn maler anders in moet stellen als het b.v. gaat vriezen, vraag ik me af hoe een typische superautomatenbezitter daarmee omgaat. Drukt die niet gewoon op de knop in het vertrouwen dat er espresso uit de machine komt?
Gaandeweg de veroudering van mijn boontjes zie ik dat ik mijn maler, soms elke dag een beetje, anders in moet stellen. Laat staan als ik een ander type boon in de hopper gooi. Hoe doet die superautomatenbezitter dat?
Blindweg vertrouwen dat de superautomaat het voor je oplost is in elk geval niet handig

Het feit dat er zo nu en dan best eens een aardige Aldi-wijn opduikt wil vanzelfsprekend niet zeggen dat "Aldi-wijnen beter zijn dan wijnhandelwijnen", dat is weer die omdraaiing.
zoals je misschien weet Spironsky, hebben de huidige automaten, laten we het daar maar bij houden, ook een afstelknop voor de maler, die je naar gelieven kunt aanpassen naar de omstandigheden.
Ook de sterkte van de koffie is instelbaar, etc. Ik heb het natuurlijk niet over automaten van duizenden euro's , maar de automaten voor de 'gewone man'. Ik denk ook met jou, dat veel gebruikers die instellingen niet ten volle gebruiken om de beste koffie te kunnen maken, daar kan ik niks aan veranderen, ze hadden net zo goed een senseo kunnen blijven gebruiken of een filtermachine. Ik zie dat ook om me heen bij bezitters van volautomaten, ze gebruiken de instellingen niet optimaal.
Wil je een wijze raad..........koop een vol-automaat!

53
jan kees schreef: zoals je misschien weet Spironsky, hebben de huidige automaten, laten we het daar maar bij houden, ook een afstelknop voor de maler, die je naar gelieven kunt aanpassen naar de omstandigheden.
Ook de sterkte van de koffie is instelbaar, etc. Ik heb het natuurlijk niet over automaten van duizenden euro's , maar de automaten voor de 'gewone man'. Ik denk ook met jou, dat veel gebruikers die instellingen niet ten volle gebruiken om de beste koffie te kunnen maken, daar kan ik niks aan veranderen, ze hadden net zo goed een senseo kunnen blijven gebruiken of een filtermachine. Ik zie dat ook om me heen bij bezitters van volautomaten, ze gebruiken de instellingen niet optimaal.
Je kunt de maler misschien wel afstellen, maar als de kwaliteit van die maler te wensen over laat, is dat simpelweg de bottleneck van de kwaliteit van de koffie. Dit is al meerdere keren in de discussie gezegd.

55
Ik weet dat er aan superautomaten wat versteld kan worden. Maar als je maar 3 standen hebt voor sterkte en 3 voor de maalgraad haalt dat het natuurlijk niet bij de standen-loze semi en goede maler. En als ik dan kijk wat voor invloed een beetje méér doseren, of íetsje fijner malen heeft... Het handwerk en kennis wint het in mijn ogen nog altijd van een "domme" automaat.

En dan heb ik het nog niet eens over de verschillen in kwaliteit -die voor iedereen zijn te zien en proeven- tussen een 48mm schijven plastic malertje en ééntje met b.v. 83mm schijven, 20 kilo zwaar (zoals de mijne).
R&B is hier één van de meest uitgesproken superautomaten-pleiters, en zelfs hij heeft een grote horecamaler naast z'n Super staan. Want inderdaad weet ook hij, met z'n Super, best wat van koffie af.

Zoals al geschreven zijn al die dingen in principe op een Super ook mogelijk en is het zelfs al gedaan. Maar het is tegelijkertijd niet doenbaar gebleken voor een consumentenprijs en onder consumentenonderhoud (nauwelijks).

Het geloof in De Vooruitgang is natuurlijk fijn, maar voor de meeste dingen waarbij veel variabelen spelen en waarbij inzicht, inschatting en fijngevoeligheid nodig zijn voldoet nog altijd het handwerk beter. Wil je al die zaken op een Super kunnen beinvloeden, dan is het voordeel van de Super onderhand verdwenen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

56
jan kees schreef: ze hadden net zo goed een senseo kunnen blijven gebruiken of een filtermachine.
Ik denk dat je zetmethode door elkaar haalt met koffiekwaliteit. Een vergissing die begrijpelijk is door de enorme berg misinformatie die mensen over zich heen krijgen, maar het blijft een vergissing. Als je goede bonen gebruikt, en voor een goede, gelijkmatige extractie zorgt dan is er met bijna alle zetmethodes goede koffie te zetten.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

58
Bluecold schreef:
jan kees schreef: ze hadden net zo goed een senseo kunnen blijven gebruiken of een filtermachine.
Ik denk dat je zetmethode door elkaar haalt met koffiekwaliteit. Een vergissing die begrijpelijk is door de enorme berg misinformatie die mensen over zich heen krijgen, maar het blijft een vergissing. Als je goede bonen gebruikt, en voor een goede, gelijkmatige extractie zorgt dan is er met bijna alle zetmethodes goede koffie te zetten.
beste bluecold, ik bedoel daarmee dat als je een volautomaat koopt en geen gebruik maakt van alle instelmogelijkheden en gewoon alles op de fabrieksinstellingen laat staan, je net zo goed een senseobakkie kan zetten of een filterbakkie, water erin, koffie erin en aanzetten.

59
Spironski schreef:Ik weet dat er aan superautomaten wat versteld kan worden. Maar als je maar 3 standen hebt voor sterkte en 3 voor de maalgraad haalt dat het natuurlijk niet bij de standen-loze semi en goede maler. En als ik dan kijk wat voor invloed een beetje méér doseren, of íetsje fijner malen heeft... Het handwerk en kennis wint het in mijn ogen nog altijd van een "domme" automaat.

En dan heb ik het nog niet eens over de verschillen in kwaliteit -die voor iedereen zijn te zien en proeven- tussen een 48mm schijven plastic malertje en ééntje met b.v. 83mm schijven, 20 kilo zwaar (zoals de mijne).
R&B is hier één van de meest uitgesproken superautomaten-pleiters, en zelfs hij heeft een grote horecamaler naast z'n Super staan. Want inderdaad weet ook hij, met z'n Super, best wat van koffie af.

Zoals al geschreven zijn al die dingen in principe op een Super ook mogelijk en is het zelfs al gedaan. Maar het is tegelijkertijd niet doenbaar gebleken voor een consumentenprijs en onder consumentenonderhoud (nauwelijks).

Het geloof in De Vooruitgang is natuurlijk fijn, maar voor de meeste dingen waarbij veel variabelen spelen en waarbij inzicht, inschatting en fijngevoeligheid nodig zijn voldoet nog altijd het handwerk beter. Wil je al die zaken op een Super kunnen beinvloeden, dan is het voordeel van de Super onderhand verdwenen.

beste spironsky,
een eenvoudige delonghi 22.110 heeft al 13! maalstanden en een keramische maler en vele afstellingen voor de sterkte, je kunt zelfs precies de hoeveelheid koffie bepalen op die goedkope machine in grammen nauwkeurig.
een nadeel van een semi is het handmatig tampen, dat je nooit precies met het juiste gewicht kunt aandrukken en dus steeds weer een andere espresso krijgt , de ene keer goed aangedrukt, de andere keer weer te licht.... kun je toch beter een apparaat hebben die dat automatisch altijd met dezelfde druk voor je doet. (misschien is dat zelfs ook nog in te stellen bij supers, maar dat weet ik niet)
Laatst gewijzigd door jan kees op do 17 jan 2013, 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.

60
jan kees schreef:niks spelletje, ben bloedserieus!
Echt, nou bij deze mijn excuus.

Met een volautomaat zet je koffie. Met een losse maler en semi automaat maak je koffie/espresso.
Net als een professionele (hobby) fotograaf, die maakt de foto met zijn slr en losse lenzen etc... Iemand die wat fotografeerd met zijn compact camera, die neemt foto's....

Je creëert iets met de variabelen om tot het gewenste resultaat te komen. Tot in perfectie verzorgd omdat je die wens hebt. Heb je die mogelijkheid van aanpassen niet, dan loop je al gauw tegen beperkingen aan.
Dat de 1 genoegen neemt met een overbelichte foto zegt niks over de kwaliteit van de camera. Dit kan je immers met beide camera's voor elkaar krijgen. Maar met de slr kun je de variabelen aanpassen om de overbelichting tegen te gaan en tot de perfecte "shot" :wink: te komen. Zo is het ook met de espresso apparatuur. Een volautomaat zal je beperken tot het zetten van een kop koffie. Dat zal nooit veranderen.
Laatst gewijzigd door bobbee op do 17 jan 2013, 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’