Re: wie gebruikt precies genoeg bonen voor 1 espresso

61
bobbee schreef:
jan kees schreef:niks spelletje, ben bloedserieus!
Echt, nou bij deze mijn excuus.

Met een volautomaat zet je koffie. Met een losse maler en semi automaat maak je koffie/espresso.
Net als een professionele (hobby) fotograaf, die maakt de foto met zijn slr en losse lenzen etc... Iemand die wat fotografeerd met zijn compact camera, die neemt foto's....

Je creëert iets met de variabelen om tot het gewenste resultaat te komen. Tot in perfectie verzorgd omdat je die wens hebt. Heb je die mogelijkheid van aanpassen niet, dan loop je al gauw tegen beperkingen aan.
Dat de 1 genoegen neemt met een overbelichte foto zegt niks over de kwaliteit van de camera. Dit kan je immers met beide camera's voor elkaar krijgen. Maar met de slr kun je de variabelen aanpassen om de overbelichting tegen te gaan en tot de perfecte "shot" :wink: te komen. Zo is het ook met de espresso apparatuur. Dat zal nooit veranderen.
excuus aanvaard.
beste bobbee, we zullen het met zijn allen niet eens worden, dat is duidelijk. Maar blijft staan, dat ik zeer nieuwsgierig ben naar een dubbel blind onderzoek met een super en een semi. De semi aanhangers zullen nog verbaasd staan..daar gaat het toch uiteindelijk allemaal om, de lekkerste koffie maken, en de proevers, maar dan wel vele proevers, zullen een oordeel moeten vellen.
Ik laat het hier maar bij, we komen er niet uit. Ieder zijn mening, ik blijf bij mijn mening en ben niet overtuigd door semi liefhebbers. De toekomst zal het uitwijzen.. wie er gelijk krijgt.
Laatst gewijzigd door jan kees op do 17 jan 2013, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Wil je een wijze raad..........koop een vol-automaat!

62
jan kees schreef: een eenvoudige delonghi 22.110 heeft al 13! maalstanden en een keramische maler en vele afstellingen voor de sterkte, je kunt zelfs precies de hoeveelheid koffie bepalen op die goedkope machine in grammen nauwkeurig.
een nadeel van een semi is het handmatig tampen, dat je nooit precies met het juiste gewicht kunt aandrukken en dus steeds weer een andere espresso krijgt , de ene keer goed aangedrukt, de andere keer weer te licht.... kun je toch beter een apparaat hebben die dat automatisch altijd met dezelfde druk voor je doet. (misschien is dat zelfs ook nog in te stellen bij supers, maar dat weet ik niet)
Je mening mag je natuurlijk hebben maar het is moeilijk discussiëren als je weinig kennis hebt van koffiezetten. 13 maalstanden is heel erg weinig ('wij' pleiten vaak voor een traploze instelling omdat je met een getrapte instelling vaak net niet de juiste maalgraad haalt). Het 'keramisch' gedeelte zegt weinig; van groter belang is de grootte van de maalschijven en het vermogen dat de molen aandrijft. Bovendien kan ook een halve gram koffie extra kan al een behoorlijke invloed hebben op de smaak.
Tot slot is de exacte kracht van het tampen helemaal niet zo van belang, tampen is (op het recht tampen na) juist een van de factoren die weinig invloed heeft op de smaak.

Laten we het eens omdraaien: heb jij al eens een echt goede espresso uit uit een maler+halfautomaat geproefd, met verse bonen en iemand achter de machine met kunde?

overigens: de quote waarop je reageert was niet van R&B maar van Bobbee...

Ik ben helemaal niet tegen superautomaten, ik respecteer iedereen in zijn/haar keuze voor een bepaalde machine. Alleen, als je wilt discussieren over wat 'beter' is of 'betere koffie zet', schiet het niet op als je niet echt weet wat allemaal van belang is bij het zetten van een goede espresso.

64
CarpSafari schreef:Nee, grappig vind ik het allang niet meer.
Ik zou je verhaal heel makkelijk onderuit kunnen halen, maar ach droom lekker zou ik zeggen. En vooral veel testen van de Consumentenbond lezen, dan kom je er wel! Nog een tip.Bij de KoffieDiscounter kom je ook nog bosjes lotgenoten tegen.

Mijn motto in dit soort gevallen luid;
'You can lead a horse to water, but can't make it drink!'
Haha..koffiediscounter.
Die van het opkomende cremelaagje?Geweldige vent. :D

65
jan kees schreef:kortom, alleen een gedegen en dubbel blind onderzoek kan uitsluitsel geven en dan nóg zullen we over smaak blijven twisten, wie heeft er nu de beste smaakpapillen, etc :lol:
Ik wéét gewoon dat er op een gegeven moment top-volautomaten zullen komen, maar niet op korte termijn. Dat is voor mij zo klaar als een klontje en geen speculeren, eerder een speculaasje bij de koffie.
(altijd zo aardig om te zien dat bij blind proef sessies van bv rode wijnen, de goedkoopste supermarktwijnen er bij de zogenaamde 'kenners' het beste uit de bus komen, tot hun eigen verbazing....ik bedoel maar. :D
volgend onderwerp?
Klopt.Laatst nog.Kwam een rode van de Jumbo zo'n beetje als winnaar uit de bus.De kenners zaten er gelukkig niet mee. :)

66
jan kees schreef:
Bluecold schreef:
jan kees schreef: ze hadden net zo goed een senseo kunnen blijven gebruiken of een filtermachine.
Ik denk dat je zetmethode door elkaar haalt met koffiekwaliteit. Een vergissing die begrijpelijk is door de enorme berg misinformatie die mensen over zich heen krijgen, maar het blijft een vergissing. Als je goede bonen gebruikt, en voor een goede, gelijkmatige extractie zorgt dan is er met bijna alle zetmethodes goede koffie te zetten.
beste bluecold, ik bedoel daarmee dat als je een volautomaat koopt en geen gebruik maakt van alle instelmogelijkheden en gewoon alles op de fabrieksinstellingen laat staan, je net zo goed een senseobakkie kan zetten of een filterbakkie, water erin, koffie erin en aanzetten.
Kijk eens naar alle filmpjes op youtube .Uit al die volautomaten komen toch sinkshots.En ik weet er inmiddels zoveel van dat als het er uit ziet als Senseo het niet te drinken is.Het is bedroevend wat er uit komt.

67
Laten we het eens omdraaien: heb jij al eens een echt goede espresso uit uit een maler+halfautomaat geproefd, met verse bonen en iemand achter de machine met kunde?

oh, zo vaak en ook uit volautomaten. Het valt en staat vooral met de gebruikte koffie, die doet het halve werk al. Een goede slogan voor dit forum. 'een goede boon doet het halve werk'
Hier laat ik het écht bij. Jullie mogen het laatste woord hebben, geen probleem.
Wil je een wijze raad..........koop een vol-automaat!

68
jan kees schreef:Laten we het eens omdraaien: heb jij al eens een echt goede espresso uit uit een maler+halfautomaat geproefd, met verse bonen en iemand achter de machine met kunde?

oh, zo vaak en ook uit volautomaten. Het valt en staat vooral met de gebruikte koffie, die doet het halve werk al. Een goede slogan voor dit forum. 'een goede boon doet het halve werk'
Hier laat ik het écht bij. Jullie mogen het laatste woord hebben, geen probleem.
Euh,,,,nee.

70
Zou natuurlijk voor altijd een einde aan deze discussie te maken zijn. :mrgreen:
Neem een wat algemeen op dit forum beschouwd wordt als een goed prosumer machine .
van zeg 1000 e.
Zet er een volautomaat van die prijsklasse naast.
De La Peppina van Bluecold of een Export zou ik ook leuk vinden voor er bij. :mrgreen:

Neem 5 ervaren koffiedrinkers van dit forum.
Stel de machines optimaal in zodat het maximale eruit gehaald wordt.

Dan een tafel met 5 emmers ernaast en laat het blindtesten beginnen. :D

Misschien kan dit forum daarna wel gesloten worden? :mrgreen: