Bezzera BZ07PM i.c.m. Mahlkonig Vario

1
Ik ben nieuw op dit form en eigenlijk door mijn 'quest' naar informatie over de juiste espresso machine voor mij hier terecht gekomen. Na enig online speurwerk neig ik naar de Bezzera BZ07PM icm een Mahlkonig Vario als maler. Dit is mijn eerste serieuze espressomachine na 17 jaar Nespresso gebruiker (ja, mijn Magimix doet het al 17 jaar en is niet kapot te krijgen). Heb genoeg van de cups en ben nu toe aan een echte machine. Vraag me af of de genoemde combi inderdaad de juiste keuze is, er vanuit gaande dat ik max 1500,- wil uitgeven voor een complete set. Wie kan mij voorzien van nuttig advies?

Re: Bezzera BZ07PM i.c.m. Mahlkonig Vario

2
Heb je dit al gelezen?: http://www.koffiepraat.nl/forum/viewtop ... =50&t=3517

Op zich zijn de apparaten die je noemt prima, maar we hebben wat meer informatie van je nodig om goed advies te kunnen geven. Hoe ziet jouw koffieconsumptie er uit, hoeveel moeite wil je doen, hoeveel geduld heb je etc.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

3
Hi, dank voor je reactie! Heb de handleiding voor beginners gelezen en dat verduidelijkt inderdaad al veel. Ten aanzien van wat ik heb gelezen denk ik dat de combi van Bezzera BZ07PM icm Mahlkonig Vario voor mij helemaal goed is. Ik denk dat ik gemiddeld zo'n 30 espresso's per week maak (waarvan max 5 tot 10 cappucino). Het lijkt me leuk om al oefenend tot een voor mij 'perfecte' espresso te komen. Wil daar zeker wel wat moeite voor doen. Ik vraag me wel af in hoeverre het makkelijk kunnen instellen van de temperatuur (PID) een meerwaarde voor mij zou kunnen zijn. Is dit echt iets voor de 'afficionado' of is dit ook voor een beginner de moeite van de extra 200 euro investering waard. Wordt de temperatuurinstelling in de praktijk inderdaad per bonensoort afgesteld? Scheelt dit veel in smaakbeleving? Hoe weet je wat de juiste temperatuur is voor een bepaalde koffie?
Kan iemand daar wellicht iets zinnigs over zeggen?

4
Het eerste dat ik dacht toen ik je post las was: 30 Nespresso's per week?! Dan heb je in die 17 jaar een kapitaal verstookt! Simpel rekensommetje leert dat je dan voor €10.600 aan cups hebt gebruikt.

Als je dan weet dat je met je toekomstige set voor minder dan de helft (tot 1/3-de) van wat een Nespresso kost een kopje espresso zet, weet je ook wat een overstap je aan besparing zal opleveren. En als het goed is ook nog eens met superieure koffie.

Goed, terug naar het onderwerp. Zoals gezegd zijn de machines die je noemt prima apparaten waarmee je in staat moet zijn om erg goede espresso (en cappuccino) te zetten.
Over het nut van een PID op een HX lopen de meningen uiteen. Ikzelf vind het compleet overbodig, het voegt een stukje nauwkeurigheid toe die verderop in het traject volledig ongedaan wordt gemaakt.
Het spelen met temperatuur kan wel zinnig zijn, hoe koeler hoe meer zuren je zal proeven. Maar als je een beetje geoefend bent kan je dat ook door je coolingflush wat langer te maken. Over het algemeen kan je echter stellen dat een temperatuur(verloop) tussen 92-95C gewoon goed is.
Ikzelf zit in elk geval niet voortdurend aan mijn pressostaat te draaien (daarmee regel je de boilerdruk, dus ook de temperatuur in je boiler). Als ik een DB zou hebben zou het spelen met de temperatuur via een PID waarschijnlijk iets meer onderdeel uitmaken van mijn koffiepraktijk. Nu doe ik dat eigenlijk meer door hoe zwaar ik zelf mijn boontjes brand.

En aangezien zelf koffie branden één van de beste dingen is geweest die ik voor mijn koffie kon doen, zou ik zeggen dat je die €200 maar beter in een thuisbrander kan steken. Ook die verdient zichzelf gewoon terug.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

5
Goeie en nuttige info, dank je! En ja, ik heb in 17 jaar (!) Nespresso inderdaad een kapitaal aan cups gedronken. Het waren er minder dan 30 per week want die inschatting is gebaseerd op Nespresso + af en toe kop filterkoffie, maar desalniettemin veel geld.

Geld dat ik nu inderdaad liever in een goede machine investeer en zo vers mogelijke boontjes van een lokale brander. Heb ook nog wat andere info gevonden over het nut van een PID op een HX en denk dat de meerwaarde voor mij inderdaad erg beperkt is... Ga dus voor de 'gewone' PM versie. Ik ga het eerst met vers gebrande bonen proberen (moet lukken in Amsterdam) en mocht ik de smaak te pakken krijgen dan ga ik wellicht in de toekomst zelf branden.
NB: heb veel elkaar tegensprekende info gelezen over het bewaren van vers gebrande bonen. Ik haal eruit dat je gebrande bonen niet langer dan een maand moet willen bewaren (ongeacht wat er op de verpakking staat) en dan het best ik een goed afsluitbaar blik o.i.d. (Vacuüm zou niet goed zijn). Over het nut van kleine porties invriezen en die direct in bevroren toestand malen lees ik hele tegenstrijdige berichten.. Iemand die daar praktijkervaring mee heeft?

6
leuk topic. ik zit een beetje in het zelfde schuitje als jij.. Niet zo zeer van de nespresso, maar na twee volautomaten versleten te hebben, heb ik nu toch maar de derde aangeschaft en tegelijk ben ik me aan het orienteren op een vergelijkbare combinatie als wat jij nu opsomt. Nu wil ik niet je hele topic vervuilen/kapen, dus ik hou het kort ;-)

de vario heb ik ook in overweging: compacte molen, enige twijfel die ik heb is het plastic design. Welke alternatieven heb jij nog op je shortlist staan? Als een Mazzer op mijn pad zou komen tegen een normale prijs, overweeg ik die ook.

Bezzerra BZ07 heb ik ook op mijn eigen short list staan. Twijfel nog tussen een E61 apparaat vanwege verkrijgbaarheid onderdelen/servicing. De BZ07 vind ik ideaal vanwege zijn prijs en sneller bereiken van temperatuur want ik schrok er wel een beetje van hoe lang die dingen op temperatuur moeten komen voor een goede bak. De verschillende BZ07 modellen heb ik me nog niet tot in elk detail verdiept.

7
Ook rijp voor de vuilnisbak? (+ Erics E61 thermometer) 8-)

La Scala Butterfly;
e61 group,
heat exchanger,
prosumer,
steel,
brass grouphead,
boiler
Spironski schreef:Het eerste dat ik dacht toen ik je post las was: 30 Nespresso's per week?! Dan heb je in die 17 jaar een kapitaal verstookt! Simpel rekensommetje leert dat je dan voor €10.600 aan cups hebt gebruikt.

Als je dan weet dat je met je toekomstige set voor minder dan de helft (tot 1/3-de) van wat een Nespresso kost een kopje espresso zet, weet je ook wat een overstap je aan besparing zal opleveren. En als het goed is ook nog eens met superieure koffie.

Goed, terug naar het onderwerp. Zoals gezegd zijn de machines die je noemt prima apparaten waarmee je in staat moet zijn om erg goede espresso (en cappuccino) te zetten.
Over het nut van een PID op een HX lopen de meningen uiteen. Ikzelf vind het compleet overbodig, het voegt een stukje nauwkeurigheid toe die verderop in het traject volledig ongedaan wordt gemaakt.
Het spelen met temperatuur kan wel zinnig zijn, hoe koeler hoe meer zuren je zal proeven. Maar als je een beetje geoefend bent kan je dat ook door je coolingflush wat langer te maken. Over het algemeen kan je echter stellen dat een temperatuur(verloop) tussen 92-95C gewoon goed is.
Ikzelf zit in elk geval niet voortdurend aan mijn pressostaat te draaien (daarmee regel je de boilerdruk, dus ook de temperatuur in je boiler). Als ik een DB zou hebben zou het spelen met de temperatuur via een PID waarschijnlijk iets meer onderdeel uitmaken van mijn koffiepraktijk. Nu doe ik dat eigenlijk meer door hoe zwaar ik zelf mijn boontjes brand.

En aangezien zelf koffie branden één van de beste dingen is geweest die ik voor mijn koffie kon doen, zou ik zeggen dat je die €200 maar beter in een thuisbrander kan steken. Ook die verdient zichzelf gewoon terug.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

10
Kijk ook eens naar de BZ10, identiek aan de BZ07 maar met de heetwater tap op een m.i. logischere plek. Ik kwam er zelf net op tijd achter dat deze variant bestond, voor het prijsverschil hoef je het niet te laten...

Zelf trouwens erg tevreden over de Eureka Mignon. Helaas geen ervaring met de Vario.
Bezzera BZ10PM | Eureka Mignon Advanced | Bialetti Mini Express