4
door Spironski
Het eerste dat ik dacht toen ik je post las was: 30 Nespresso's per week?! Dan heb je in die 17 jaar een kapitaal verstookt! Simpel rekensommetje leert dat je dan voor €10.600 aan cups hebt gebruikt.
Als je dan weet dat je met je toekomstige set voor minder dan de helft (tot 1/3-de) van wat een Nespresso kost een kopje espresso zet, weet je ook wat een overstap je aan besparing zal opleveren. En als het goed is ook nog eens met superieure koffie.
Goed, terug naar het onderwerp. Zoals gezegd zijn de machines die je noemt prima apparaten waarmee je in staat moet zijn om erg goede espresso (en cappuccino) te zetten.
Over het nut van een PID op een HX lopen de meningen uiteen. Ikzelf vind het compleet overbodig, het voegt een stukje nauwkeurigheid toe die verderop in het traject volledig ongedaan wordt gemaakt.
Het spelen met temperatuur kan wel zinnig zijn, hoe koeler hoe meer zuren je zal proeven. Maar als je een beetje geoefend bent kan je dat ook door je coolingflush wat langer te maken. Over het algemeen kan je echter stellen dat een temperatuur(verloop) tussen 92-95C gewoon goed is.
Ikzelf zit in elk geval niet voortdurend aan mijn pressostaat te draaien (daarmee regel je de boilerdruk, dus ook de temperatuur in je boiler). Als ik een DB zou hebben zou het spelen met de temperatuur via een PID waarschijnlijk iets meer onderdeel uitmaken van mijn koffiepraktijk. Nu doe ik dat eigenlijk meer door hoe zwaar ik zelf mijn boontjes brand.
En aangezien zelf koffie branden één van de beste dingen is geweest die ik voor mijn koffie kon doen, zou ik zeggen dat je die €200 maar beter in een thuisbrander kan steken. Ook die verdient zichzelf gewoon terug.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder