Ik heb de molen nu een paar maanden in gebruik en wil even mijn ervaringen van nu optekenen voor het geval iemand anders hier ooit naar op zoek gaat.
De molen bevalt me erg goed, ik kan er inmiddels erg lekkere koffie mee zetten. Ik gebruik hem voor de caffetière en voor espresso, dit zijn de twee methodes van koffiezetten die ik nu goed beheers. We hebben ook nog een Senseo, maar die produceert "senseo"...
Wat wel mee speelt is dat ik na het aanschaffen van deze 'budget' molen al snel mijn eigen bonen ben gaan branden, daar hoort weer een eigen leercurve bij en de koffie is duidelijk nog lekkerder.
Ik had al snel na de aanschaf de veer en het kogeltje verwijderd die de klik standen produceren. Dat bleek een schot in de roos want de voor espresso bruikbare standen bevinden zich bij deze molen allemaal in een instelbereik van maximaal 1cm breed! DIt betekent dat de klik standen onbruikbaar waren en zelfs hinderlijk.
Om nu constant te malen is het wel nodig de bonenbak tijdens het malen vast te houden. (Omdat die bij dit model tevens de eigenlijke maalgraad stelschijf bedient). Vooral bij harde bonen zie je hem soms verschuiven. Toch heb ik geen zin een slot mechanisme daarvoor aan te brengen. De behuizing en onderdelen bieden daarvoor wel voldoende mogelijkheden maar het werkt zo ook prima en geeft de mogelijkheid de maalgraad met een halve millimeter te verstellen, dat is vaak net het verschil tussen (net te) lichte crema ( kleur van witte basterdsuiker) en mooie (kleur van rietsuiker) of te donkere (bruine basterdsuiker, prima voor een ristretto)...
Bij het malen voor de caffetière is die extreme nauwkeurigheid gelukkig niet nodig. Dat komt goed uit want de caffetière gebruik ik vaak voor iets grotere hoeveelheden en dan zou ik daar maar staan terwijl hij zich door zo'n 64 gram koffie kauwt. Omdat het geen snelle maler is duurt dat voor het gevoel best lang. Toch hoeft hij van mij niet sneller want ik ben als de dood voor verbrande bonen!
Bij de grove malingen merk ik wel dat het apparaat iets meer last heeft van statische lading. Hierdoor is het aan te bevelen het verse maalsel 30 seconden te laten staan om de spanning te laten weglekken. Anders vliegt vooral het bij grove malingen vrijkomende kaf je om de oren!
Bij snelfilter maling heb ik geen probleem gehad, dat werkt prima zonder vast te hoeven houden, en met Turkse koffie heb ik geen ervaring.
Mijn eindconclusie is dat de Nivona cafegrano uitstekend geschikt is voor espresso mits:
1) hij traploos is aangepast en
2) je als gebruiker een 'hands-on' mentaliteit hebt.
Wil je hem wel aanpassen ondanks het opgeven van de garantie en zie je niet op tegen continu de bonen bak vasthouden, dan kun je hem zeker gebruiken om goede espresso te zetten.
Voor alle overige zetwijzen beveel ik hem zonder meer aan.
Wil je geen 'mitsen of maren' dan zul je op zoek moeten naar iets duurders cq tweedehands conform de aanbevelingen op dit forum.
Re: Nivona cafegrano 130 espresso aanpassingen
12Dit noem ik nu eens een mooi topic.
Zonder een hoop geld uit te geven toch lekker aan de slag gaan met wat hobbywerk en een leuke leercurve tot gevolg. Elke gek met geld kan een Mahlkonig k30 of een high end Mazzer kopen. Hebben die even veel plezier als jij? Ik denk het niet
Zonder een hoop geld uit te geven toch lekker aan de slag gaan met wat hobbywerk en een leuke leercurve tot gevolg. Elke gek met geld kan een Mahlkonig k30 of een high end Mazzer kopen. Hebben die even veel plezier als jij? Ik denk het niet
Re: Nivona cafegrano 130 espresso aanpassingen
13Ik ben niet een man met veel geld of geld in het algemeen maar ben maar wat blij dat ik een K30 heb en er een geweldig bakkie mede mee kan produceren, ik ben ook niet gek (nog niet) en ben blij dat ik er enigszins normaal uitzie.
In tegenstelling tot;
In tegenstelling tot;
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.