Re: Boiler RVS of koper?

11
cremalover schreef:Bij mijn Strega niet.Kopjes zijn na 20 minuten perfect op temperatuur.
Spoelen met warm water betekent dat je ze ook weer met afdrogen.Anders zit er gelijk water bij de espresso en das ook minder.
Rare vent. ;)

Ik spoel altijd de kopjes voor met water uit de HX, dan ga ik de melkkan goed met koud water omspoelen en daarna de, PF vol malen en aftampen tegen die tijd is de HX weer op een goede zettemperatuur, dan plaats ik de PF en giet de kopjes leeg, trek de hendel naar beneden en wacht 6 seconden en doe dan de hendel weer omhoog en zet lekkere kopjes koffie in die "natte koppen" ;)

Water? koffie is water en een hoeveelheid andere substanties. 8-)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

13
@3aan schreef:
cremalover schreef:Bij mijn Strega niet.Kopjes zijn na 20 minuten perfect op temperatuur.
Spoelen met warm water betekent dat je ze ook weer met afdrogen.Anders zit er gelijk water bij de espresso en das ook minder.
Rare vent. ;)

Ik spoel altijd de kopjes voor met water uit de HX, dan ga ik de melkkan goed met koud water omspoelen en daarna de, PF vol malen en aftampen tegen die tijd is de HX weer op een goede zettemperatuur, dan plaats ik de PF en giet de kopjes leeg, trek de hendel naar beneden en wacht 6 seconden en doe dan de hendel weer omhoog en zet lekkere kopjes koffie in die "natte koppen" ;)

Water? koffie is water en een hoeveelheid andere substanties. 8-)
Raar ben ik zeker. :mrgreen:
Maar espresso maken heeft ook een visuele kant voor mij.Niks zo mooi als die eerste druppels stroop.Zonde als dat in een poel water eindigt. :(

16
En hoe zit het met de smaak? Ik heb het idee dat koper smaak afgeeft aan het water en rvs niet.
Koffie uit een La Marzocco of een Synesso smaakt altijd anders dan uit machines met een koperen boiler.
ALs iemand hier iets zinnigs over kan vertellen heel graag! Ik sta op het punt om een rvs boiler te laten maken voor mijn Lambro. :ugeek:
Micra&Ultra

17
Als die smaak vrij duidelijk aanwezig zou zijn vraag ik me af hoe ze dat dan doen in al die brouwerijen en stokerijen etc., die gebruiken toch ook bijna allemaal koperen ketels?

Ik meen wel dat RVS eerder kapot gaat dan koper, het zou wat sneller inscheuren en er zitten meer interne spanningen in. Vraag Peter van Kafko maar eens.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

18
Spironski schreef:Als die smaak vrij duidelijk aanwezig zou zijn vraag ik me af hoe ze dat dan doen in al die brouwerijen en stokerijen etc., die gebruiken toch ook bijna allemaal koperen ketels?
Verreweg de meeste brouwerijen brouwen in RVS. Op kleine schaal vaak nog wel wat koper eromheen voor de sier, maar het binnenwerk is doorgaans van RVS.
Stokerijen gebruiken misschien nog wel koper (ook veel RVS), maar dat destilleer je niet mee.
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30