Re: Londinium 1

171
fransg schreef:Als het resultaat goed smaakt is er niks mis mee natuurlijk. Als het zo zou zijn dat uitsluitend een dwangmatig strak en vlak gehouden exacte temperatuur lekkere koffie maakte, dan hadden we misschien een probleem, maar juist met levers is er een profiel in druk en temperatuur, geen horizontale streep. De woorden 'stabiel / instabiel' kunnen we in die context zien. Iemand die stil staat te kijken naar een danser, is stabieler, maar zolang de danser niet op zijn muil valt is die wel mooier om naar te kijken, bijvoorbeeld.
Als die gaat wordt het allemaal nog mooier. :mrgreen:
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Re: Londinium 1

172
fransg schreef:Als het resultaat goed smaakt is er niks mis mee natuurlijk. Als het zo zou zijn dat uitsluitend een dwangmatig strak en vlak gehouden exacte temperatuur lekkere koffie maakte, dan hadden we misschien een probleem, maar juist met levers is er een profiel in druk en temperatuur, geen horizontale streep. De woorden 'stabiel / instabiel' kunnen we in die context zien. Iemand die stil staat te kijken naar een danser, is stabieler, maar zolang de danser niet op zijn muil valt is die wel mooier om naar te kijken, bijvoorbeeld.
De koffie uit de Strega smaakt super.Met onstabiel bedoel ik dat je niet weet of je het shot met 95 of 93 graden begint.Hoe lang staat de machine al aan,wanneer heb je het laatste shot gemaakt etc.Exacte herhaalbaarheid is dan onmogelijk.Het is wat meerr ervaring en gevoel terwijl het met de L1 wat meer zekerheid geeft op dat gebied.

Re: Londinium 1

173
Exacte herhaalbaarheid lijkt me ook erg moeilijk. De bonen zijn over een paar dagen anders, bijvoorbeeld. En binnen bepaalde marges is het juist het veranderlijke dat het lekker kan maken, misschien. Al zet je twee exact dezelfde espresso's, als je eerst de ene proeft en dan de ander is het al verschillend denk ik, of 's ochtends de een en 's middags de ander.

En 'metingen' moet je ook goed tegen het licht houden. Als ik nu meet met een probe die met een strak klittenband onderaan tegen de groep zit, dan heb ik daar 72-75 graden, maar het maakt uit of ik er met de vinger hard op druk (hogere temp, beter contact met de groep, minder afkoeling uit de kamertemp van 25º). En de uitstroom-temp is lager als het traag stroomt, hoger als het snel gaat, wat niet wil zeggen dat die in de puck dan ook hoger/lager is, wellicht meer over de afkoeling als er maar een paar druppels vallen of als het een dikke rattenstaart extractie is.

Als het budget geen probleem is, zou ik een beginner eerder de L1 aanraden dan een machine als de Lusso waar je je moet bekwamen in Fellini-move en dergelijke. Ook een lomperik kan met de L1 dezelfde koffie zetten als ik, waarmee ik niet wil zeggen dat ik een hele goeie ben.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: Londinium 1

174
De L1 is op het gebied van temperatuursbeheersing vast en zeker een stuk stabieler en daarom zou dat ook mijn ultieme machine zijn op dit moment. Echter is daar geen plek voor op het aanrechtblad qua diepte en zal ik het met een Strega moeten doen die ook ontzettend goede shots geeft. Gezien de smaak de laatste tijd heb ik de Strega behoorlijk onder controle qua temperatuur betreft.

De bevindingen op HB geven trouwens aan dat de Strega best wel temperatuurstabiel is (http://www.home-barista.com/espresso-ma ... 8-760.html, post van JohnB halverwege). Zelf denk ik dat de Londinium ook niet geschikt is om exact op temperatuur te gaan zitten werken. Dan moet je een Double Boiler PID of HX met Eric's thermometer hebben en er een dimmer inbouwen om de drukprofielen te kunnen genereren. De Londinium is ook zo gebouwd dat hij heel erg constant is en altijd dezelfde temperatuur levert. Hier veel in willen variëren is niet waar zo'n hevel op gebouwd is.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

Re: Londinium 1

175
Hoe groot is het verschil met de groep vd Strega eigenlijk?
In gewicht, afmetingen en volume bijvoorbeeld?
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

Re: Londinium 1

178
fransg schreef:L1 groep weegt 7kg, meet ongeveer 21cm van onderste rand tot midden as van de hefboom, rond de 9cm doorsnede
En de Strega?
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

Re: Londinium 1

179
Hier worden verschillende groepen vergeleken:

http://www.home-barista.com/levers/seek ... 23768.html

Zie ook http://www.nuovaricambi.it/ waar o.a. dit is te vinden:
Afbeelding


De bovenkant met die kap erop, op de afbeelding, is door Londinium, Bosco, KvdW en voor de Quickmill Achille zwaarder uitgevoerd (de lagers zitten intern) zodat die grotere plastic beschermkap er niet overheen hoeft. Is wel de helft duurder dan die op de afbeelding, aldus de info die ik las op de links hierboven.
Laatst gewijzigd door fransg op vr 15 feb 2013, 23:05, 2 keer totaal gewijzigd.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino