@3aan schreef:
Daar is geen nieuw topic voor nodig hoor, gewoon jezelf even goed hier en daar inlezen en je zult het "hopelijk" begrijpen.

Daar zit en beetje een probleempje. Er staan een aantal topics over gebruik van brita filers, RO water of ion-ex water. Maar er wordt nogal wat rondgeschreven heb ik zo de indruk. Met name over wat er nu precies met welke waterbehandeling gebeurt. En het gaat voornamelijk over het beperken van ontkalken, niet over de smaakverandering die ervaren wordt na het plaatsen van een ontharder.
Het Insanely Long Water FAQ levert in ieder geval een onderbouwd relaas op.
Voor de duidelijkheid staat bij mij een harsgevulde wisselaar die na een bepaalde hoeveelheid verwerkt water automatisch regenereert met zout. Het apparaat wisselt calcium en magnesium om met natrium-ionen. Voor de rest veranderd er niets aan de samenstelling van het water.
Dit is hetzelfde principe als de 'filtertjes' die velen hier gebruiken met de bruine korreltjes.
De kleine filters, evenals brita filters e.d., ontharden het water in eerste instantie behoorlijk. Na verloop van tijd neemt de werking echter af. Ik ben nieuwsgierig of er dan smaakverschil waarneembaar is.
Heb je zelf al eens getest met verschillend behandeld water? Gezien je werkervaring met osmose apparatuur en ionenwisselaars heb je dat mogelijk wel eens geprobeerd.
Ik ben zelf wel erg nieuwsgierig geworden nu. Ik zal de waterbak terugplaatsen en wat 'gemengd' water gaan gebruiken.
Edit: Kleur is bruiner, meer gemeleerd en blijft langer zo. Het werd eerst vrij snel erg blond. De smaak is wel degelijk anders, maar ik ben nog lang niet ver genoeg om hier een correcte beschrijving van te geven. Meer smaak in ieder geval.