Re: Eerste ervaringen Rocket Cellini icm T80

21
Bonen zijn 1 kg Colombia supremo, 10/3 gebrand. Na levering (12/3) is het in de vriezer gegaan en per twee ons ongeveer wordt het dan in de hopper gedaan.
Kan niet echt zeggen dat er een olielaagje op de bonen zit. Ze ruiken wel verbrand... Maar dat zou zomaar logisch kunnen zijn met gebrande bonen.

Heb nog wat oude ah-bonen. Die ruiken minder verbrand, maar erg muf. Voor de zekerheid bij Dutch Barista Coffee drie verschillende kleine verpakkingen besteld voor vergelijk.

Temperatuur wordt gemeten in de kop (erics manier zogezegd) maar moet eerlijk zeggen dat de meting niet gekalibreerd is. Zal dat nog wel gaan doen maar verwacht hier geen grote afwijking.

De flush die ik aanhoud is wat afhankelijk van hoelang het apparaat in ongebruik aanstaat. De temperatuur op het display komt in idle niet snel boven de 96. Met flushen loopt het dan op tot ruim 100 en dat zie je ook goed bij de douche. Ik probeer te stoppen bij 95, de temperatuur zakt dan nog wel en de meeste bakjes worden tussen de 91 en 94 graden gemaakt.
Maar meestal wordt de machine niet zo warm dat een flinke cooling flush nodig is.
Overigens ben ik zettechnisch nog geen 1,5kg bonen ver met de rocket. Nog niet heel veel natuurlijk.

http://m.youtube.com/watch?feature=plcp&v=kKQKIVHm-aw

Wat kouder gezet bakje om te kijken of de temperatuur niet te hoog is. Mocht niet baten.
Over het algemeen is er in het begin geen spake van meerdere stromen, maar komt het geleidelijk uit het pf en stroomt het even later als één straal.
Kleur is dan echter wel gelijk aan dit. Geen donkere tiger-striping maar eerder een blonde vlecht.

Mogenochtend gaan we weer verder!
Rocket Cellini Evoluzione V2 met Fiorenzato T80
La Pavoni Europiccola 1977 en AMA Milano MCE-4 1989 om naar te kijken

Re: Eerste ervaringen Rocket Cellini icm T80

22
Flushen en temperatuurverloop daarbij komen overeen met mijn ervaring met de Cellini plus Erics thermometer. En koelere extractie helpt je niet, dus de temperatuur zal de oorzaak niet zijn van de verbrande smaak. Verbrande bonen zijn zeer donker. Dat zie je direct. Dan krijg je de verbrande smaak van Starbucks.
De extractie op de video ging naar mijn idee wat snel en te blond...Te weinig koffie of te grove maling of een combi daarvan.... Maar dat is m.i. geen oorzaak van een verbrande smaak...
Vesuvius Evo Leva || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero