Re: Een Rocket, twee OPV's

41
Ik voel er wel voor om de 'hoge' stand, die ik nu toch niet gebruik, weer op 9 bar te zetten zodat ik dan makkelijk kan switchen tussen die twee. OPV aanpassen is nu een fluitje van een cent met de open achterkant. Eigenlijk zou ik bij het testen de HG One ernaast moeten zetten, want als ik bijvoorbeeld de Mahlkönig Vario gebruik dan is het deels een gestruikel tussen de verschillende maalgraden en als ik de Mazzer met de Super Jolly schijven ernaast zet is de maler minder een bottle neck maar die is niet makkelijk "even" te verstellen en dan blijft alleen dosering over, terwijl het mij 'eerlijker' lijkt om beide extracties met 14g bonen te zetten. Dat moet ik dus nog een keertje organiseren, de HG One van thuis mee en een buurman (een La Pavoni gebruiker die daarnaast veel en verfijnd kookt, goed kan proeven) vragen om mee te komen proeven.

Ik heb zelf de indruk dat de extractie nu die van een veer-hefboomgroep benadert. Die gaat van ongeveer 6 bar terug en de Rocket klimt langzaam naar de vier waar die constant blijft, maar het zit in elkaars buurt.

De hoge stand van 7 bar had ik ingesteld om af en toe een 'tikje' uit te kunnen delen als ik eigenlijk iets te fijn had gemalen, dan komt de flow toch op gang en kan ik die vervolgens op 4 bar laten uit-stromen. Maar als e.e.a. goed is gemalen en geroerd en gedoseerd, loopt het op 4 bar ook al lekker. 5 seconden na de start hangt de naked vol zwarte druppels, dan begint het te druipen en is er een staart/stroom.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

42
fransg schreef:
Ik heb zelf de indruk dat de extractie nu die van een veer-hefboomgroep benadert. Die gaat van ongeveer 6 bar terug en de Rocket klimt langzaam naar de vier waar die constant blijft, maar het zit in elkaars buurt.
Ik denk dat de benadering van de "Veer hbg" verder weg is dan dat je verondersteld, je overgangen zijn natuurlijk vrij abrupt in tegenstelling tot het vloeiende drukverloop van de "Veer hbg". ;)

Maar het blijft een aardig project!
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

44
@3aan schreef:Ik denk dat de benadering van de "Veer hbg" verder weg is dan dat je verondersteld, je overgangen zijn natuurlijk vrij abrupt in tegenstelling tot het vloeiende drukverloop van de "Veer hbg". ;)

Maar het blijft een aardig project!
Dankje!

Er zitten weinig overgangen in als je op 4 bar blijft. Dan is het langzaam klimmen naar de 4 en de overgang naar 0 op het einde lijkt abrupt maar tegen die tijd kun je het kopje al weggetrokken hebben, je proeft daar dus niets van ;-)

Het drukprofiel blijft in vergelijking met een veer-hefboomgroep wel anders, daar heb je gelijk in, maar het verschil met 9 bar lijkt me groter, en ook wat bijvoorbeeld kleinzoon-van Luca Bezzera aanbeveelt, rechttoe rechtaan op 12 bar doorpersen met je vibratiepomp, is een heel ander verhaal.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino