Laagje water op Puck

1
Hallo allemaal,
Afgelopen maandag een nieuwe set gekocht (bezzera bz07 pm met een mazzer mini e).
De afgelopen dagen ben ik druk aan het oefenen geweest om een lekkere espresso te maken.
Natuurlijk kan het veel beter, maar ik krijg er al best een aardige espresso uit. De hoeveelheid is goed, de doorlooptijd ongeveer 25 sec en het belangrijkste de smaak ook heel behoorlijk.
Alleen blijft er vaak nog een laagje water op de puck staan. Nu is mijn vraag wat ik verkeerd zou kunnen doen? Of is dat wel normaal?
Hoor graag jullie reactie.

Re: Laagje water op Puck

6
Dat zal de boilerdruk zijn, ik vermoed dat Marco de pompdruk bedoelt?

Als de smaak goed is zou ik niet zo zitten met een natte puck. Maar het kan komen door een zeer fijne maling, vind je ook een beetje maalsel terug in je kopje? Ietsje grover malen en dan waarschijnlijk iets meer doseren, zal mogelijk helpen.

Je zegt dat de hoeveelheid goed is, maar kan je ook wat specifieker zijn? Hoeveel gram koffie heb je na het zetten?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

8
Heiki schreef:Ik weet niet precies het gewicht van de koffie, maar het is ongeveer 30 ml per kopje.
Er zit idd een heel klein beetje gemalen koffie in het kopje. Het is bijna niet de moeite maar het zit er wel. Duidt dat dan op te fijn gemalen koffie?
Dat of op een versleten of slecht uitgevoerd filterbakje, het fijnste vind ik de LM VST bakjes.

Afbeelding
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

9
Maar aangezien je de set net hebt zal het wel niet aan een versleten filter liggen. Een beetje bezinksel in je kopje is helemaal niet erg, maar geeft wel aan dat je de ondergrens van fijnheid bereikt. Ietsje grover malen kan waarschijnlijk geen kwaad.

Verder zou ik wachten met conclusies trekken totdat je maler is ingelopen (een paar kilo boontjes heeft vermalen). In het begin is het maalsel vaak toch niet helemaal optimaal.

In de tussentijd zou ik dus ietsje grover malen en een gram extra doseren. Eens kijken wat dat oplevert.

Overigens werk ikzelf sinds kort ook met die VST-filters, en ik moet zeggen: ik ben om! Ik vond ze altijd nogal duur, maar het blijkt dat Peter (van Kafko) ze heel betaalbaar levert. Het zijn echt erg fijne filters.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder