Ik had wat deadlines liggen, maar bij deze dan mijn review van de koffies die we van Roastown toegestuurd hebben gekregen.
Over de verpakking en toelichting is denk ik al genoeg geschreven, die ziet er goed uit en was zeer volledig. Wel zet ik vraagtekens bij de veronderstelde 2 jaar houdbaarheid. Sterker: de koffie was anderhalve week oud toen ik hem binnenkreeg, waardoor ik op het laatst van deze proeverij ook wel last had van oude-koffie verschijnselen.
De Nicaragua Trincheras:
Ik zou hebben gezegd dat de koffie redelijk licht, op FC was gebrand, maar op de bijgeleverde documentatie staat evenwel FC+ . Dat heb ikzelf er niet in herkend, en dat kwam bij mij ook terug in de smaak: flink wat fruit, (zonder echter zurig te worden). De kleur van een gezet kopje was daarentegen wel weer mooi vol van kleur, rood-oranje-bruin, met mooie tijgervlekjes (gold ook voor de decafé).
Deze koffie had een redelijk prettig smaakprofiel, maar in de cappuccino viel deze naar onze mening teveel weg. Het werd daar een lichte, frisse, milde koffie; bijna voor beginnende koffiedrinkers, zo weinig uitgesproken.
Ik heb meestal 17-18 gram gebruikt, maar bij verschillende doseringen en zet-temperaturen bleef de overwegende smaakindruk grotendeels wel hetzelfde. Steeds die mildheid met daarboven een fruitsmaakje, best lekker. We proefden smaken die deden denken aan aardbeien, frambozen, karamel en boter. Ook zand-deeg en witte chocolade kwamen een paar keer terug in onze proefnotities. Overwegend dus vrij lichte smaken, en niet erg geroosterd. We kwamen zo nu en dan ook wel wat bitterheid tegen, als in bitterkoekjes, amandel en jong hout en er was soms vaag wat melkchocolade te proeven. Toch zorgde dit niet voor een heel complexe smaak, en eerlijk gezegd miste ik soms wat volheid in de smaak, en vond ik er wat weinig nasmaak achterblijven. Ik miste wat “kloten”, bij gebrek aan een beter woord.
Als ristretto en ristretto macchiato vond ik deze koffie bijzonderder en beter tot z’n recht komen. De koffie had een middel-lichte body en de smaak was een stuk voller en juist heel intens. Ook nu weer karamel, amandel en zand-deeg, maar nu wel wat chocolade. En heel aanwezig fruit, bijna teveel. Ook wat harsigheid, inderdaad naast bloesem wat “dennenhout” in de geur, van overheersende bitterheid geen last.
Nic 1.jpg
Nic 2a.jpg
De Guatamala & Brazilië Decafé
Ook hier zou ik de branding lichter hebben ingeschat (dan Vienna). Ik heb geen ervaring met decafé, maar dit viel me niet tegen. Vond er duidelijk een familie-overeenkomst met de Nicaragua in terug.
Als cappu ook hier veel fruitigheid (framboos), gecombineerd met karamel. Op de achtergrond nu wat hazelnoot en soms chocolade, in de geur wat amandel. Opnieuw zorgde het voor een heel milde en zachte koffie. Ik miste wat body, zoetheid, en nasmaak. Verder kwam bij mijn vriendin zo nu en dan de associatie met “eikeltjeskoffie” terug (ik ken dat niet) en iets van brood (graan). Maar het kan ook hebben mee gespeeld dat de boontjes onderhand al duidelijk over hun hoogtepunt heen waren.
Als ristretto allicht ook veel meer smaak. Ik vond die echter niet altijd even makkelijk om te omschrijven. Een intense combinatie van zuur, zoet, zout en bitter; nogal heftig en bijna astringent. Met een minuscuul beetje melk temperde dat en dan werd het frisser en m.i. lekkerder. Toch ook hier geen grote nasmaak die bleef hangen. Ik miste wat gebrandheid.
Het was ook dit keer geen favoriet van mij, maar als decafé belangrijk voor je is, heb je hiermee volgens mij toch best een volwaardige koffie te pakken. Zo nu en dan best lekker.
Wat me verder ook opviel was de bijna oranje kleur van het maalsel en het feit dat de maler enorme last kreeg van retentie, iets wat deze normaal nooit heeft. De uitloop verstopte zowat, en het was zelfs zo erg dat mijn doser vastliep en ik het ding uit elkaar moest halen. Ik ben benieuwd of de anderen hier iets van hebben gemerkt? Misschien was het toevallig, maar als het typisch is voor decafé, zou het voor mij een reden zijn om geen decafé te gebruiken.
decaf1.jpg
Decaf 2.jpg
Decaf3.jpg
Mijn hartelijke dank aan de mensen van Roastown voor het beschikbaar stellen van dit proefpakket. Ik vond het interessante koffies, en ook moedig om er een decafé bij te doen. Leuk om dat nu eens geproefd te hebben, het viel me -afgezien van de retentie- erg mee.