Re: Roastown - Espressobranding

21
SO_Coffee_Lover schreef:Hallo R&B,
PS: we zijn natuurlijk ook benieuwd naar je French Press experiment!
Zo gezegd, zo gedaan. :)

Gisteravond een pot gezet en het was een erg lekkere koffie. 60g koffie op 600ml water.
Wederom zacht, weinig acide, iets biscuit en nauwelijks bitterheid. Heb em wel zwart gedronken gezien de eerdere ervaringen met de cappu. Lekkere avondmelange!

@Steef: in het filterbakje van m'n pavoni past max 14g. Daar krijg ik dan een espresso van ca 30g mee.
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

22
Vanmiddag aan de slag geweest.
Vond het wel tijd ook om mijn Eureka Mignon eens grondig te reinigen....
Een ´mooie´ klus werd dat :o want ik draaide een schroef teveel los.
Die ik dan alleen terug kon plaatsen door nóg meer schroeven (hele onderzijde) los te draaien.
Ok, terug naar de koffie, die nu dus schoon door de molen kon gaan.

Ik maak het mezelf even makkelijk door kleine cupping rapportjes te plaatsen.
Decaf ´s avonds geproefd. Ben dus niet vanwege die koffie nog ´laat´ op momenteel :P

Had verder al gemeld dat ik de verpakking super vond! Echt heel keurig en strak.

Ik mis - zoals ook op rapportjes te zien - de info van de producent. Ook op jullie website vind ik het niet. Evenmin regio info..

Houdbaarheid van 2 jaar had ik ook al eerder op geschoten, evenals ander forumlid.

Samengevat. Ik vond het fijne koffies. Niet heel uniek, of expliciet, of excellerend, maar gewoon goed, zonder gewoontjes te zien. Was erg verrast door de decaf. Drink ik nooit, mede vanwege smaakverschil dat je vaak tegenkomt (recent nog per ongeluk een Colombia decaf van Tchibo uit Oostenrijk meegenomen.. dacht dat het regular was. Die smaakte echt héél afwijkend, overdreven donker fruitsmaak, vijgen enzo, op zich niet verkeerd, maar niet als het heftig overheerst in je koffie).

Beide koffies ook lage in het zuur (itt bobbee´s ervaring?!). Heb ze trouwens allebei ook ´officieel´ gecupped. 8,25 gram met 150ml water, korst breken na 3 minuten, later slurpen, en weer, en weer, etc.

Bij Nicaragua haalde ik bloesem er niet uit, edoch is het wel bloemig. Dennen? Ja! Duidelijk, heel bijzonder wel, nog niet eerder geproefd. En daarbij ook ceder (ligt in verlengde). Verder nog wat licht geroosterd noot. Mout ook. Karamel vond ik niet duidelijk, leek me meer kandij. Aardbei heb ik er niet uit kunnen halen. Vond de roast erg mooi en de bonengrootte helemaal in orde. Lijkt me dat er ook Maragogype in zit, dan wel afgeleide van deze en Caturra: Maracaturra.

Bij de decaf erg grote variatie in boongrootte, en dat geeft toch wel wat kleurverschil. UIterlijk minder dus, maar benadeelt smaak niet. En geur van de bonen ook volzoetig. Appel vooral de rode varianten. Framboos niet gevonden (verwacht en vind ik ook eerder bij Colombia´s uit Huila en Yirgacheffe bijvoorbeeld). Cacao ook amper. Juist wel donker fruit zoals braam, druif, rozijn. En mooie vanillegeur na zetten. Smaak uiteindelijk wat flauwzoutig, snufje peper en rins.

Bedankt Jan en Bart!
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

23
Hi Pichichi,

Hartelijk dank ook voor jouw uitgebreide proefresultaten! Leuk dat je er een cuppingrapportje bijgedaan hebt! Dat maakt het weer wat duidelijker...

De decafe is inderdaad voor de koffieliefhebbers die wel koffie willen drinken 's avonds maar tegelijkertijd ook nog willen slapen na hun kop koffie :-)

THT hebben we inmiddels aangepast, dank voor de suggestie.

Interessant zijn de verschillende smaakwaarnemingen. En dat bevestigd maar weer dat smaken verschillen.

Nogmaals bedankt!

Vr Gr Jan
Een passie voor goede koffie: www.roastown.com

25
Hoi R&B,

Goed om te horen dat de koffie ook als Cafetiere & avondmelange goed smaakt!

Dank voor het doorgeven van de proefbevindingen en het uitproberen van andere zetmethoden!

Vr Gr Jan

http://www.roastown.com/#!zetmethoden/c8uz
R&B schreef:
SO_Coffee_Lover schreef:Hallo R&B,
PS: we zijn natuurlijk ook benieuwd naar je French Press experiment!
Zo gezegd, zo gedaan. :)

Gisteravond een pot gezet en het was een erg lekkere koffie. 60g koffie op 600ml water.
Wederom zacht, weinig acide, iets biscuit en nauwelijks bitterheid. Heb em wel zwart gedronken gezien de eerdere ervaringen met de cappu. Lekkere avondmelange!

@Steef: in het filterbakje van m'n pavoni past max 14g. Daar krijg ik dan een espresso van ca 30g mee.

26
Ik had wat deadlines liggen, maar bij deze dan mijn review van de koffies die we van Roastown toegestuurd hebben gekregen.

Over de verpakking en toelichting is denk ik al genoeg geschreven, die ziet er goed uit en was zeer volledig. Wel zet ik vraagtekens bij de veronderstelde 2 jaar houdbaarheid. Sterker: de koffie was anderhalve week oud toen ik hem binnenkreeg, waardoor ik op het laatst van deze proeverij ook wel last had van oude-koffie verschijnselen.

De Nicaragua Trincheras:
Ik zou hebben gezegd dat de koffie redelijk licht, op FC was gebrand, maar op de bijgeleverde documentatie staat evenwel FC+ . Dat heb ikzelf er niet in herkend, en dat kwam bij mij ook terug in de smaak: flink wat fruit, (zonder echter zurig te worden). De kleur van een gezet kopje was daarentegen wel weer mooi vol van kleur, rood-oranje-bruin, met mooie tijgervlekjes (gold ook voor de decafé).

Deze koffie had een redelijk prettig smaakprofiel, maar in de cappuccino viel deze naar onze mening teveel weg. Het werd daar een lichte, frisse, milde koffie; bijna voor beginnende koffiedrinkers, zo weinig uitgesproken.
Ik heb meestal 17-18 gram gebruikt, maar bij verschillende doseringen en zet-temperaturen bleef de overwegende smaakindruk grotendeels wel hetzelfde. Steeds die mildheid met daarboven een fruitsmaakje, best lekker. We proefden smaken die deden denken aan aardbeien, frambozen, karamel en boter. Ook zand-deeg en witte chocolade kwamen een paar keer terug in onze proefnotities. Overwegend dus vrij lichte smaken, en niet erg geroosterd. We kwamen zo nu en dan ook wel wat bitterheid tegen, als in bitterkoekjes, amandel en jong hout en er was soms vaag wat melkchocolade te proeven. Toch zorgde dit niet voor een heel complexe smaak, en eerlijk gezegd miste ik soms wat volheid in de smaak, en vond ik er wat weinig nasmaak achterblijven. Ik miste wat “kloten”, bij gebrek aan een beter woord.

Als ristretto en ristretto macchiato vond ik deze koffie bijzonderder en beter tot z’n recht komen. De koffie had een middel-lichte body en de smaak was een stuk voller en juist heel intens. Ook nu weer karamel, amandel en zand-deeg, maar nu wel wat chocolade. En heel aanwezig fruit, bijna teveel. Ook wat harsigheid, inderdaad naast bloesem wat “dennenhout” in de geur, van overheersende bitterheid geen last.
Nic 1.jpg
Nic 2a.jpg

De Guatamala & Brazilië Decafé
Ook hier zou ik de branding lichter hebben ingeschat (dan Vienna). Ik heb geen ervaring met decafé, maar dit viel me niet tegen. Vond er duidelijk een familie-overeenkomst met de Nicaragua in terug.

Als cappu ook hier veel fruitigheid (framboos), gecombineerd met karamel. Op de achtergrond nu wat hazelnoot en soms chocolade, in de geur wat amandel. Opnieuw zorgde het voor een heel milde en zachte koffie. Ik miste wat body, zoetheid, en nasmaak. Verder kwam bij mijn vriendin zo nu en dan de associatie met “eikeltjeskoffie” terug (ik ken dat niet) en iets van brood (graan). Maar het kan ook hebben mee gespeeld dat de boontjes onderhand al duidelijk over hun hoogtepunt heen waren.

Als ristretto allicht ook veel meer smaak. Ik vond die echter niet altijd even makkelijk om te omschrijven. Een intense combinatie van zuur, zoet, zout en bitter; nogal heftig en bijna astringent. Met een minuscuul beetje melk temperde dat en dan werd het frisser en m.i. lekkerder. Toch ook hier geen grote nasmaak die bleef hangen. Ik miste wat gebrandheid.
Het was ook dit keer geen favoriet van mij, maar als decafé belangrijk voor je is, heb je hiermee volgens mij toch best een volwaardige koffie te pakken. Zo nu en dan best lekker.

Wat me verder ook opviel was de bijna oranje kleur van het maalsel en het feit dat de maler enorme last kreeg van retentie, iets wat deze normaal nooit heeft. De uitloop verstopte zowat, en het was zelfs zo erg dat mijn doser vastliep en ik het ding uit elkaar moest halen. Ik ben benieuwd of de anderen hier iets van hebben gemerkt? Misschien was het toevallig, maar als het typisch is voor decafé, zou het voor mij een reden zijn om geen decafé te gebruiken.
decaf1.jpg
Decaf 2.jpg
Decaf3.jpg

Mijn hartelijke dank aan de mensen van Roastown voor het beschikbaar stellen van dit proefpakket. Ik vond het interessante koffies, en ook moedig om er een decafé bij te doen. Leuk om dat nu eens geproefd te hebben, het viel me -afgezien van de retentie- erg mee.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

27
Hoi Spironski,

Onze dank is groot voor de uitgebreide smaakbeschrijving van de roastown espressobrandingen!

Dit moet je veel vaker hebben gedaan :-) gezien de smaken vrij nauwkeurig omschreven zijn. Top!

Het was inderdaad een gok om een decafe erbij te doen. We hebben gemerkt dat er naast de vaste groep van decafedrinkers ook veel mensen zijn die 's avonds nog wel een lekkere koffie willen drinken maar ook nog willen slapen. De een heeft daar meer last van dan de ander en juist die mensen zien we vaker terug als decafeklanten.

Wat betreft de retentie daar hebben we niet eerder over gehoord, maar wellicht dat de andere proefpanelleden hier iets over kunnen zeggen?

Wat betreft de branding hebben we het idee dat de koffies iets donker mogen op basis van de feedback van het panel. We zullen hier dan ook weer flink mee gaan experimenteren. Voor ons is het altijd een afweging van het behouden/ophalen van (fruitige/houtachtige/zoete) smaken en het meegeven van meer body, een uitgesproken karakter, meer pit / complexiteit (donkerdere branding) zodat de koffie beter blijft staan als er bijvoorbeeld een cappuccino van gezet wordt.

Nogmaals bedankt en leuk dat je mee hebt gedaan!

Gr Jan

28
Roastown bedankt alle leden van het proefpanel voor hun uitgebreide smaakomschrijvingen!

Ook willen wij de overige leden en bezoekers van dit forum bedanken voor het volgen van de berichten!

Als dank bieden wij alle leden van koffiepraat een coupon aan van 25% korting op al onze koffies: geldig tot en met zaterdag 1 juni 2013.

De couponcode is: YP9KFFIE en is te gebruiken op www.shop.roastown.com tijden het afrekenproces.

Wij gaan in de tussentijd alle suggesties en opmerkingen verwerken en komen op korte termijn terug met een aantal nieuwe en bijzondere koffies!

Een hartelijke koffiegroet,

Het Roastown team

29
Excuses voor de late reactie, m'n notities zijn van ca. Een maand geleden, maar was er wegens drukte nog niet aan toegekomen om te plaatsen.

De Decaf:
Wat meer acide, meer donkere smaken, nog niet echt chocolade/cacao, wel duidelijk meer gebrand. Wederom weinig bitterheid en ook niet zoveel body.

Best een lekkere decaf, mag voor mijn smaak wat meer de choco kant op en iets meer "punch" hebben.
Ik drink eigenlijk nooit decaf, maar vind dit zeker geen straf! :)

Wederom heel erg bedankt voor het proefzakje!
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30