Re: Volautomaten zijn schimmelbakken

11
Standaard knee-jerk calimerocomplex reactie van volautomaatbezitters.
"Een volautomaat is zo makkelijk als je maar wekelijks je hele apparaat uit elkaar trekt en dan met een tandenborstel alle hoekjes en gaatjes schoonpoetst" :lol:
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

12
Toen ik de jura kocht ging ik af op smaak recensies maar heb nooit geweten dat bij andere merken het makkelijk is om de zetgroep eruit te halen.. Ook niet van bewust dat het zo vies kon worden.

Nu heb ik het trukje geleerd en haal de zetgroep eruit om de zes maanden. Kost even wat tijd maar je kan dan ook de hele zetgroep losmaken en schoonkrijgen. Na verloop van tijd is het ook makkelijk om te reviseren.

Daarnaast hou ik de waterbak en melkleidingen ook goed schoon, want dat zijn ook 'trekpleisters'..
De koffiemaler heb ik net schoon gemaakt met urnex grindz

13
Ik heb op m'n verlanglijstje een vervanger van de Jura staan.
Ik heb inmiddels kennis gemaakt met de "Solac Neo Espression Supremma"
Ze zijn minder bekend dan bijv de Jura, of de Saeco, maar ziet er goed uit en lijkt gemakkelijk in onderhoud, maakt een heel goed bakkie, heeft een uitneembare zetgroep en is voorzien van keramische maalschijven.
Als de crisis over is, wie weet ;) ;)

Arie.

15
otje schreef:Toen ik de jura kocht ging ik af op smaak recensies maar heb nooit geweten dat bij andere merken het makkelijk is om de zetgroep eruit te halen.. Ook niet van bewust dat het zo vies kon worden.

Nu heb ik het trukje geleerd en haal de zetgroep eruit om de zes maanden. Kost even wat tijd maar je kan dan ook de hele zetgroep losmaken en schoonkrijgen. Na verloop van tijd is het ook makkelijk om te reviseren.

Daarnaast hou ik de waterbak en melkleidingen ook goed schoon, want dat zijn ook 'trekpleisters'..
De koffiemaler heb ik net schoon gemaakt met urnex grindz
De meneer in het filmpje adviseert de zetgroep elke avond af te spoelen en uit te laten lekken.Zeker ook de hele melkschuiminstallatie.Feitelijk alles.Ben je elke avond wel even zoet mee.

16
Arie19 schreef:Ik heb op m'n verlanglijstje een vervanger van de Jura staan.
Ze zijn minder bekend dan bijv de Jura, of de Saeco, maar ziet er goed uit en lijkt gemakkelijk in onderhoud, maakt een heel goed bakkie, heeft een uitneembare zetgroep en is voorzien van keramische maalschijven.

Arie.
Wat is het voordeel van keramische schijven?

17
Bluecold schreef:Standaard knee-jerk calimerocomplex reactie van volautomaatbezitters.
"Een volautomaat is zo makkelijk als je maar wekelijks je hele apparaat uit elkaar trekt en dan met een tandenborstel alle hoekjes en gaatjes schoonpoetst" :lol:
En dat is nu zo leuk Bluecold.....ik heb diverse volautomaten gehad....en nu brand ik mijn eigen bonen en maal ze in mijn Cunill waarna ik er een heerlijk bakkie uit haal met mijn Grimac Mia E61..Cali wie?? :D :D
Vrouw,twee kinderen en twee kittens ;) o ja en een Nuova Era Altea Compact (2gr) met Gene brander en een Zenith 65E maler.

19
Moest er opeens aan denken. Ik heb een Philips Saeco HD8325/01 gehad voor op mijn vakantie adres.
Afbeelding

Dit is een halfautomaat, met een 'speciale' portafilter. Hier zit een membraam in die voor crema moet zorgen (jaja, ik weet het). Dit ding kan er niet uit en is dus onmogelijk schoon te maken. Na een goede week gebruik kwam ik 'klontjes' in mijn espresso tegen. Bleek een soort kleverige substantie te zijn.
Ik met mijn schroevendraaier het portafilter gesloopt, blijkt er siliconenvet (ofzo) in te zitten voor het crema membraam. Wat door de hete espresso los laat en in je kopje terect komt. Gat-verdamme
Ik heb het hele crema membraam er permanent uit gehaald. (Grappig genoeg kreeg ik beter crema zonder dit membraam)

Gelukkig is de automaat over de winter kapot gevroren, ik heb er nooit een lekker bakkie uit gehad.
Is vervangen door een Krups Novo 963 van marktplaats voor een tientje.
Quick Mill 820 | Bregant Obel EB | Way Of The Bean

20
cremalover schreef:
Arie19 schreef:Ik heb op m'n verlanglijstje een vervanger van de Jura staan.

Arie.
Wat is het voordeel van keramische schijven?
De meeste volautomaten hebben stalen maalschijven, de duurdere varianten hebben keramische. Het voordeel van keramische maalschijven is dat de koffiebonen minder snel verhit kunnen raken, en dat keramische schijven langer meegaan.
Dat is dus het voordeel en best mogelijk dat anderen er een andere mening op na houden, maar deze stelling heb ik meer als 1x voorbij zien komen.

Arie.