Re: Fracino Roastilino

71
Hm ja, dat zoutige heb ik ook weleens, als ik een ristretto erg kort heb gezet, kan ik wel van genieten.

Ik kan me zelf de verschillen niet goed herinneren, daarvoor zou ik een beter smaak-geheugen moeten hebben. Ik heb vandaag met Roemer drie batches gebrand van de Brazil Daterra, een pakje op de post gedaan, een bij Trakteren gebracht, een zelf gehouden, dan is het snel op en kun je niet makkelijk later verschillende brandingen nog even naast elkaar leggen. De Daterra was ook 64 Euro incl verzending, voor twee kg, een kg is voor de buurman dus hij is al zowat op.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

73
bobbee schreef:Hoe beviel de daterra je uiteindelijk?
Ik vind het een beetje moeilijk om te zwijmelen over eigen productie maar dit komt voornamelijk door de excellente boon en het goeie profiel op de machine, dus... SUPER, de lekkerste die ik tot nu toe proefde. Ik wacht op een update van de L1 (andere NRV, beter) maar op de La Pavoni was deze book al hmmmmm een feestje om te proeven, nog een en nog een. Potverdikkie.

Ik heb er een op de post gedaan, daar hoor ik vermoedelijk nog wat over en we moeten nog langs Trakteren om te horen wat zij ervan vinden.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

74
Van de buurman had ik nog een zakje proef-bonen, Brazil Fazenda Sertao Natural Lot 16
van Café Imports uit NY http://www.cafeimports.com

Ook hebben we voor deze keer een extra probe erbij gehangen, een 'kale' met het thermokoppel bloot tussen de bonen, iets beneden de andere probe die we meestal gebruiken.

Ze zijn het gemiddeld met elkaar eens maar de probe zonder mantel reageert wel veel nerveuzer dus die gaan we weer weglaten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

77
Als je het koersverloop over de vorige werkdag van een fonds op de beurs wil weten, zou je kunnen inzoomen op de uitschieters per minuut, maar die zijn dan weinig relevant. Als je een programma hebt om op de dag zelf winst te halen uit die minieme uitschieters, dan wel natuurlijk.

Bij het branden heb ik niets aan de informatie over minieme uitschieters, korte botsingen met een net iets heter boontje.

Laat eens vergelijkbare gegevens zien van jouw branding? Dan kan ik misschien beter vatten waar je eigenlijk hen wil met die opmerking.

78
Wat ik bedoelde is dat ik het idee heb dat die "nerveuze" probe waarschijnlijk de werkelijkheid beter weergeeft. Die andere lijkt gewoon trager en daardoor mist hij het werkelijke beloop.
Hou je handmatig die curve aan? Of heb je een programmeerbare PID oid?

Ik brand wat dit betreft sowieso "met mn ogen dicht", maar als ik ze open zou kunnen doen (bij wijze van) zou ik de nauwkeurigere nemen.
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

79
R&B schreef:Ik brand wat dit betreft sowieso "met mn ogen dicht", maar als ik ze open zou kunnen doen (bij wijze van) zou ik de nauwkeurigere nemen.
Dan zul je in elk boontje een probe moeten hangen :-)

80
PS: dag later geproefd, te licht gebrand, boon wellicht ook meer geschikt voor filterkoffie.

http://www.beansxl.eu/a-29383412/groene ... ontebello/ gekocht, "Locatie: Finca El Churimo, Regio: Versalles, Antioquia -- Grootte: 10 hectare Hoogte: 1790-1850 Soort: Arabica Variëteit: Caturro Bewerking: handgeplukt, gewassen en in op het dak gedroogd Totale oogst: 3700 kilo Aroma: Vleugjes van peper, kardamom citrus, choco, caramel Smaak: Uitgesproken, kruidige smaak, groene thee Zuurgraad: medium Body: medium Balans: complex"

Weer een andere extra probe erbij gehangen, om te vergelijken tussen de probe met thermokoppel aan de mantel vast en geïsoleerd van de mantel. Maakt afgezien van de eerste halve minuut weinig uit, dus de een kan als reserve voor de ander dienen.

Dit keer geprobeerd wat het wordt als ik de branding nog langer maak, door onder de grijze lijn te blijven. Rond minuut 2 en rond 10.5 is de kleine dip te zien die je krijgt als je de timer even snel 9,5 minuut extra geeft.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door fransg op zo 07 jul 2013, 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.