Re: Volautomaten zijn schimmelbakken

21
Maar waarom hebben de beste dure losse malers als de Nino of de Robur dan stalen maalschijven?

Keramisch is harder en slijt daardoor minder hard, maar ze beschadigen daarentegen wel weer sneller, juist omdat ze zo hard zijn.
Verder lijkt me dat de hitte in maalsel ontstaat door wrijving. Stalen schijven zijn in staat om een groot deel van die hitte te absorberen. Keramische schijven laten die hitte nu juist lekker in het maalsel zitten. Nu vraag ik me altijd af hoe steekhoudend dat hele hitte-verhaal is, als even later water van 95C op dat maalsel plenst.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

22
Arie19 schreef:
De meeste volautomaten hebben stalen maalschijven, de duurdere varianten hebben keramische. Het voordeel van keramische maalschijven is dat de koffiebonen minder snel verhit kunnen raken, en dat keramische schijven langer meegaan.
Dat is dus het voordeel en best mogelijk dat anderen er een andere mening op na houden, maar deze stelling heb ik meer als 1x voorbij zien komen.
Je hebt die stelling alleen voorbij zien komen op ongeinformeerde locaties of locaties die keramische schijfjes aan het verkopen waren. Dat maakt het nog niet waar.

Hitte is vooral een probleem om de maalkamer zo snel mogelijk leeg te krijgen. Maalsel isoleert.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

25
Tja, zoals aangegeven is dit ook al jaren geleden de revue gepasseerd.
Je moet gewoon geen volautomaat nemen die je niet kan openen om schoon te maken, zo simpel is het (en was het toen ook al).

De meeste moderne kunnen wel open en maken het schoonhouden simpel. Bij mij geen schimmel! 8-)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

26
beetje overdreven reportage, alleen melk is gevaarlijk, blijft wel jammer dat je de bonenmaler niet gemakkelijk zelf kan schoonmaken. daar zouden de fabrikanten nog een hoop in kunnen verbeteren.

als je een uitneembare zetgroep hebt, kun je ipv bonen wel een handje vol witte oude ongekookte rijst malen (alleen malen, in de grofste maalstand, vlak voor de machine water pompt snel cyclus onderbreken, anders loopt die vast) of speciale schoonmaak grindz gebruiken.

28
de espresso zelf en gestoomde melk hebben ze niet getest, die wordt boven de 60-85 graden gezet en de stoom zelf is natuurlijk boven de 100 graden, dus daar kun je onmogelijk ziek van worden. als je in een gemiddelde horeca staafjes gaat swappen op de wc, tafels, deurkrukken, stoelen en het servies & bestek kom je ook gevaarlijke bacteriën tegen.

29
SteefM schreef:Misschien moet je dan even hier naar kijken: http://koffiepraat.nl/forum/viewtopic.php?f=10&t=1561
Dat is idd een voorbeeld van een volautomaat die door de eigenaar niet schoon te houden is. Jura is tegenwoordig naar mijn weten de enige nog waar dat voor geldt...
Om er dan weer een nieuw topic aan te wijden waarbij gemakshalve dat cruciale onderscheid (initieel) niet gemaakt wordt... :?
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

30
henrihenry schreef:de espresso zelf en gestoomde melk hebben ze niet getest, die wordt boven de 60-85 graden gezet en de stoom zelf is natuurlijk boven de 100 graden, dus daar kun je onmogelijk ziek van worden. als je in een gemiddelde horeca staafjes gaat swappen op de wc, tafels, deurkrukken, stoelen en het servies & bestek kom je ook gevaarlijke bacteriën tegen.
Het gevaar schuilt dan ook niet zozeer in bacteriën, maar in de schimmels met hun mogelijk gevaarlijke toxinen. Ik weet niet in hoeverre die geneutraliseerd worden door ze kort te verhitten tot die temperaturen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder