Re: De mooiste volautomaat ooit...?

11
boefke schreef:als zei dan maar niet te veel kalk gebruiken want dan barst hij uit zijn voegen wat vind jij van de siemens z serie volautomaat...?
Ik zet deze creatie van Jura toch wel wat liever op mijn aanrecht als dat glimmende ding van Siemens... :?
Martijn Verhaeg - mountainbike clinic
Cookin' BV - www.cookin.nl
Het weblog voor koffiegekken - www.koffiegek.nl
Het weblog voor theegekken - www.theegek.nl
Horecaondernemer? - www.horecakoffie.nl
Gek van fietsen? www.rideit.nu

12
Mooier dan, of beter dan... joh da´s zo persoonlijk. En zou je het technisch willen bekijken ben je zo 3 pagina´s verder, en dan komen de service- en garantie aspecten nog. Overall ben ik het wel met de stelling eens dat ruim 95% van de automaten onvoldoende druk en temperatuur kunnen opbouwen om een ´intens mooie´ espresso te maken van goede espressobonen.

De EQ-Z heb ik een tijd geleden zo goed mogelijk bestudeerd. Dat Siemens kiest voor doorontwikkeld bestaand concept snap ik goed; het maakt een wat compactere veelzijdige machine mogelijk, tegelijk maak je de kans op een technische uitglijder kleiner. Maar als ik uitga van het mij bekende concept denk ik niet dat de koffie me zal verrassen.

Dat allemaal onder voorbehoud, want de EQ heb ik nog niet onder mijn vingers gehad. Koffie zal vast wel goed lukken, en een sterk klein kopje ook. Ook de cappuccino zal niet tegenvallen. Maar ik denk dat een ´echte´ 100% geslaagde espresso niet gaat lukken.

CS: Natuurlijk is deze Jura optisch een plaatje. Mi zijn er weinig scheepjes mooier dan een Boesch of Riva (snelle luxe houten motorboot). Maar waar hout in een Boesch een zinnige functie had is de functie van hout/leer/bakstenen in een Jura mi. nul. Daarmee zondig je tegen de ontwerpregel nr.2: FFF (Form Follows Function).
Er gaat niets boven morgen.

13
Daarmee zondig je tegen de ontwerpregel nr.2: FFF (Form Follows Function).
Jawel, ik houd vaak ook wel van die Bauhaus-regel, maar het gaat hier niet ècht om vorm hè? ;). En als er dan toch een kast om de componenten moet (de functie), dan wellicht liever hout dan plastic. Is het trouwens wel echt massief hout wat er omheen zit?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

14
klopt wel met een pittige espresso heeft de pomp met 19 bar het hard voor de kiezen maar verasend met een goede sluitende crema laag jammer dat je niet in grammen en/of in mililiters kan instellen steeds in stappen van 3..
ik heb nu de maling zo fijn als grove peper staan en minimale kleine kop koffie ingesteld hierbij vraag ik wel het uiterste van het apparaat maar kan hij net trekken mijn maler kan nog een krapje fijner maar is niet nodig want de koffieuitloop doet er nu 25 a 30 sec over om mijn koffie bakje te vullen ongeveer 120 ml volgens mij is dit best goed..ik gebruik peeze 100%arabica bonen en toch nog krijg ik en rood bruine met een donkerdere bruin randje creme laag wat toch al moeilijk is met deze bonen soort wat geheel sluit en blijft aanwezig tot bijna het laatste slokje koffie in mijn bakkie..graag drink ik een grote hoeveelheid espresso120ml in een illi capucino kop zo'n klein bakkie espresso 60 ml vindt ik erg weinig ik weet dat dat tegen alle principe's ingaat maar ieder zijn wens toch..de koffie dras in mijn opvangbakje is donker van kleur en kan ze voorzichtig uitnemen zonder dat ze breken vast en egaal doorweekt en ook van kleur...
ik denk dat ik jullie voldoende nieuwsgierig heb gemaakt om eens een kopje koffie van deze machine te nutigen maar wel goed instellen ik ben nu 50 kopjes verder en heb de juiste instelling nu eindresultaat 72 graden is ook perfect ik denk dat ik goed opweg ben om de juiste melange uit een goede boon te halen met een volautomaat...ben best trots...

15
Met een maling zo fijn als grove peper kan je pompje het niet zwaar hebben. Sowieso is 120ml in 25 sec een kleine 5x te snel. Espressomaling moet erg, erg fijn zijn. Snij een nespresso cupje open als je wil weten hoe fijn. Lavazza blik is veel te grof. Niet dat het veel uitmaakt bij een superautomaat, je extractietijd wordt bepaald door een gicleur waar de koffie doorheen moet. Zelfde als bij Senseo en Nespresso. Maar grove peper kan niet goed zijn.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

16
Poeh Boefke, probeer eens één boodschap per zin. Als je alles achter elkaar zet en er zes verschillende dingen in één zin staan wordt het een beetje lastig te lezen, althans voor mij ;) .

Bluecold heeft wel een punt. Het is overduidelijk dat je heel blij bent met je machine en erg trots op het resultaat, je hebt er al een aantal posts aan gewijd. Maar ik heb ook het idee dat er nog wel meer uit te halen moet zijn.

Grove peper is nog altijd vrij grof als maat voor je gemalen koffie. Mijn maling ligt ergens tussen tafelzout en meel. Wellicht ligt dit voor volautomaten iets anders, dat weet ik niet. Maar het kan geen kwaad om eens een fijnere maling te proberen (en dan iets minder koffie?).

Verder kunnen al die Ulka pompjes inderdaad in theorie iets van 19 bar produceren. In de praktijk halen ze dat niet en hoeven ze dat ook helemaal niet. En zit zelfs een ventiel in de espressoapparaten die bij zo'n 9 bar open gaan, en dat is precies de juiste druk voor lekkere espresso.

Een goede espresso moet in ongeveer 25 seconden doorlopen, dus ook een 120ml espresso. Maar dan moet je ook wel 4x zoveel koffie hebben gebruikt als normaal (en volgens mij kan je dat niet). Dus als je bij een enkele dosering toch 120 ml. krijgt, gaat het inderdaad veel te snel. Dan haal je er lang niet alle smaak uit.

Verder is een donkerbruine rand op je crèma niet altijd een goed teken. Het kan ook op verbranding duiden. Nu lijkt me dat met die 120ml in 25 sec. onwaarschijnlijk, en zeker als je verteld dat je de machine op 72 graden hebt staan (of is dat de temperatuur in de kop??). Een echte espresso hoort toch minimaal 88 graden te hebben, en heeft meestal meer (tot zo'n 96 graden). Maar kan je de temperatuurweergave op je apparaat wel vertrouwen? Vaak dienen ze meer ter indicatie.

Overigens kan je uitstekend een pittige espresso krijgen zonder idioot fijn te malen. De maling moet gewoon helemaal goed zijn, de pittigheid komt dan van je koffiebonen.

Nou ja, experimenteer nog lekker door, we horen het wel.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

17
de fijnheid van mijn koffie prut in het opvangbakje is inderdaad zoals peper maar dat komt ook omdat het na wateropname een beetje opzwelt dat is volgens mij normaal als ik de blokjes uit elkaar vrijf tussen mijn vingers het ik een kleine zout /meel korreltjes dat is volgens mij fijn genoeg..0.05mm /0.04mm of zal ik nog fijner moeten malen ik kan nog een krapje maar ik wil nog wat speling overhouden..voor later!

de bruine kleur langs het vers gezet kopje is zeker niet verbrand maar een gevlamd crema..

de temperatuur wanneer het geconserveerd wordt is tussen de 72 en 77 graden dit heb ik met een digitale meter gemeten..calibr