Poeh Boefke, probeer eens één boodschap per zin. Als je alles achter elkaar zet en er zes verschillende dingen in één zin staan wordt het een beetje lastig te lezen, althans voor mij

.
Bluecold heeft wel een punt. Het is overduidelijk dat je heel blij bent met je machine en erg trots op het resultaat, je hebt er al een aantal posts aan gewijd. Maar ik heb ook het idee dat er nog wel meer uit te halen moet zijn.
Grove peper is nog altijd vrij grof als maat voor je gemalen koffie. Mijn maling ligt ergens tussen tafelzout en meel. Wellicht ligt dit voor volautomaten iets anders, dat weet ik niet. Maar het kan geen kwaad om eens een fijnere maling te proberen (en dan iets minder koffie?).
Verder kunnen al die Ulka pompjes inderdaad in theorie iets van 19 bar produceren. In de praktijk halen ze dat niet en hoeven ze dat ook helemaal niet. En zit zelfs een ventiel in de espressoapparaten die bij zo'n 9 bar open gaan, en dat is precies de juiste druk voor lekkere espresso.
Een goede espresso moet in ongeveer 25 seconden doorlopen, dus ook een 120ml espresso. Maar dan moet je ook wel 4x zoveel koffie hebben gebruikt als normaal (en volgens mij kan je dat niet). Dus als je bij een enkele dosering toch 120 ml. krijgt, gaat het inderdaad veel te snel. Dan haal je er lang niet alle smaak uit.
Verder is een donkerbruine rand op je crèma niet altijd een goed teken. Het kan ook op verbranding duiden. Nu lijkt me dat met die 120ml in 25 sec. onwaarschijnlijk, en zeker als je verteld dat je de machine op 72 graden hebt staan (of is dat de temperatuur in de kop??). Een echte espresso hoort toch minimaal 88 graden te hebben, en heeft meestal meer (tot zo'n 96 graden). Maar kan je de temperatuurweergave op je apparaat wel vertrouwen? Vaak dienen ze meer ter indicatie.
Overigens kan je uitstekend een pittige espresso krijgen zonder idioot fijn te malen. De maling moet gewoon helemaal goed zijn, de pittigheid komt dan van je koffiebonen.
Nou ja, experimenteer nog lekker door, we horen het wel.