Re: expobar brewtus 4 aanschaf

21
Jammer, dat was wel een mooie goedkope oplossing geweest maar als hij niet uit te lezen is schiet je er inderdaad niet veel mee op....

Ook schijnen niet alle meters even accuraat te zijn met de resultaten, maar de silvercrest dus gelukkig wel
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

22
Ik heb zo eentje alleen zonder de pulsteller/opnemer, dan merk je dat er van die elektronische dingen in de regel niet veel klopt, ik heb hem toen 14 dagen met de gehele dag aan en daarna 14 dagen met 's morgens 2 uurtjes en 's middags een uur en na het eten een uurtje, reken maar dat het een hoop scheelde, ik weet nu de waarden niet meer maar ik bespaar nu zeker de helft. ;)

Afbeelding
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

23
Bij de expobar speelt ook nog de dubbele boiler. Elk heeft een eigen verwarmingselement van 1200 Watt, dus 2 x 1200 Bij een single boiler HX is dit 1 x 1200 . Betekent dit nu ook dubbel energieverbruik of kun je dat niet zo zeggen. Ik begrijp dat de koffieboiler aanvult vanuit de stoomboiler; met warm water dus. Alleen de stoomboiler moet dus opwarmen Theoretisch zou dit geen verschil moeten maken met een HX SB machine die koud water inlaadt en dit moet opwarmen. Alleen het opwarmen vraagt dus dubbele energie maar ik begrijp dat hier juist de meeste energie in gaat zitten en de meeste winst valt te behalen. Wat betekent dit eigenlijk voor de opwarmtijd van een dubbele boiler, ook dubbel?
Wie heeft ervaring wat betreft opwarmtijden van een Expobar DB in vergelijking met een HX machine.

25
Ziet er in mijn ogen niet goed uit. Wat extreem lang duurt dit goed opwarmen van een expobar. Enig idee waaraan dat kan liggen. Ik lees in allerlei fora dat het met een goed half uur wel gepiept moet zijn.
Ik vind ook het opwarmen van de boiler met 10 minuten geen goed resultaat. Een 1,5 liter water moet toch sneller warm kunnen zijn. Ik heb gelezen dat dit in 5 minuten moet kunnen met een goed verwarmingselement.

26
Sorry maar ik heb de tijden niet met een stopwatch gemeten, maar al zou het water binnen 1 minuut op temperatuur zijn dan zal de gehele machine toch nog niet op bedrijfstemperatuur zijn, en bovendien de complete groep (die van ruim 4 kg. brons is) zal toch ook de tijd nodig hebben om op te warmen, dit kan je bekorten met een theedoek en als je dat dan nog te lang duurt dan moet je er een snijbrander tegen houden ;) .

Niet lullig bedoeld hoor, maar ik vindt het een beetje muggenziften/spijkers op laag water zoeken, tegen de tijd dat je je zoektocht voltooid hebt dan is de Brewtus 10 al op MP te vinden denk ik :mrgreen:

Maar om kort door de bocht te gaan, een van mijn vorige machine's was een HX met een 3 liter boiler en een element van 1800 watt en die deed er ook niet veel korter over, en ik denk dat het geen r**t uitmaakt of je machine nu binnen 45 minuten warm is of in 56 min 13 sec. en 3 honderdste.

Daar maak ik me wel druk om op het moment dat de stroom € 10,- per kilowatt kost of men is verplicht om klimaat neutraal te móeten wonen, wat niet wegneemt dat ik niet graag onnodig veel energie verbruik maar het stroomverbruik van mijn espressomachine is voor mij gerechtvaardigd op het moment dat ik een lekkere espresso of cappuccino heb gezet.

Ik vindt een Senseo pas stroommisbruik, kost energie én je krijgt er een kop bagger voor terug.

En op de valreep nog een tipje mijnerzijds; bij een espressomachine hoort een goede maler, dus kun je beter een HG-one kopen, scheelt je ook weer 250/350 watt bij elke maling. :mrgreen:

27
Freaky666 schreef:Sorry maar ik heb de tijden niet met een stopwatch gemeten, maar al zou het water binnen 1 minuut op temperatuur zijn dan zal de gehele machine toch nog niet op bedrijfstemperatuur zijn, en bovendien de complete groep (die van ruim 4 kg. brons is)

En op de valreep nog een tipje mijnerzijds; bij een espressomachine hoort een goede maler, dus kun je beter een HG-one kopen, scheelt je ook weer 250/350 watt bij elke maling. :mrgreen:

4kg?? :?

350 watt bij elke maling? en die maling duurt laten we het ruim houden 15 seconden, dus 1,5 watt tjonge om daar nou een minuut op de HG Uno voor te knarren. 8-)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.