Sorry maar ik heb de tijden niet met een stopwatch gemeten, maar al zou het water binnen 1 minuut op temperatuur zijn dan zal de gehele machine toch nog niet op bedrijfstemperatuur zijn, en bovendien de complete groep (die van ruim 4 kg. brons is) zal toch ook de tijd nodig hebben om op te warmen, dit kan je bekorten met een theedoek en als je dat dan nog te lang duurt dan moet je er een snijbrander tegen houden
.
Niet lullig bedoeld hoor, maar ik vindt het een beetje muggenziften/spijkers op laag water zoeken, tegen de tijd dat je je zoektocht voltooid hebt dan is de Brewtus 10 al op MP te vinden denk ik
Maar om kort door de bocht te gaan, een van mijn vorige machine's was een HX met een 3 liter boiler en een element van 1800 watt en die deed er ook niet veel korter over, en ik denk dat het geen r**t uitmaakt of je machine nu binnen 45 minuten warm is of in 56 min 13 sec. en 3 honderdste.
Daar maak ik me wel druk om op het moment dat de stroom € 10,- per kilowatt kost of men is verplicht om klimaat neutraal te móeten wonen, wat niet wegneemt dat ik niet graag onnodig veel energie verbruik maar het stroomverbruik van mijn espressomachine is voor mij gerechtvaardigd op het moment dat ik een lekkere espresso of cappuccino heb gezet.
Ik vindt een Senseo pas stroommisbruik, kost energie én je krijgt er een kop bagger voor terug.
En op de valreep nog een tipje mijnerzijds; bij een espressomachine hoort een goede maler, dus kun je beter een HG-one kopen, scheelt je ook weer 250/350 watt bij elke maling.