Twee vragen Gaggia Classic: pomp en ontkalken

1
Inmiddels a weer enige tijd tevreden met de classic, dankzij de hulp hier. Ik heb echter nog twee vragen:

1. Mijn apparaat is twee keer teruggeweest ivm lekken. Na terugontvangst vielen me deuken in de kast op die gek genoeg van binnen naar buiten zijn. In eerste instantie dacht ik aan een knullige reparatie maar na openen zie ik dat wat volgens mij de pomp is volledig loshangt. Dat ding kan alle kanten op bewegen en correspondeert dan ook met de uitwendige deuken.....Is het normaal dat die pomp gewoon vrij kan bewegen? Is dus blijkbaar in transport gebeurt.

Het is het ding wat ik hier aan de bovenkant vasthoud
Afbeelding

noot: ja de bodem is vies, is van de lekkage, die verhelpen ze wel maar het apparaat krijg je ranzig terug.

2. Net weer ontkalkt, maar na vier liter schoon water spoelen blijft er gruis uit komen. Daar zitten ook zwarte spikkels tussen die uitelkaar vallen. Iemand een idee wat dat is en wat ik evt niet goed doe?

Afbeelding

Afbeelding

Mijn ontkalkingsritueel is:
-Iedere 10 weken
-halve fles gaggia ontkalker in een volle watertank(stond in een bijsluiter bij de handleiding, de handleiding zelf rept over 1 hele fles per keer)
-apparaat verwarmen
-2x150ml uit de stoompijp halen als stromend water (dus niet als stoom)
-apparaat 20 minuten uit
-daarna weer aan, weer verwarmen en 2x150ml tot de tank leeg is
-Tank spoelen en vullen met schoon water, tank of 4/5 met schoonwater op dezelfde manier doorstromen. Daarbij bljft dus dit soort vuil komen.

Re: Twee vragen Gaggia Classic: pomp en ontkalken

2
Is het normaal dat die pomp gewoon vrij kan bewegen?
Ja, pompje heet daarom ook 'vibratiepomp', hij hangt in rubbers. Lijkt me sterk dat die deuken van de pomp stammen, je zou dan ook gek worden van het geluid wat je machine produceert. Je kunt het pompje waarschijnlijk wel wat 'vrijer' afstellen!?
Net weer ontkalkt, maar na vier liter schoon water spoelen blijft er gruis uit komen. Daar zitten ook zwarte spikkels tussen die uitelkaar vallen. Iemand een idee wat dat is en wat ik evt niet goed doe?
Je gebruikt een halve dosering, ik vermoed dat het daar aan ligt, want die zwarte puntjes duiden erop dat je machine idd nog niet schoon is.
Wij gebruiken voornamelijk citroenzuur, het spul wat de fabrikant adviseert is meestal tig X duurder!
En je kunt machine natuurlijk ook 2x ontkalken.

TIP; koop een harsfilter dat je aan je waterslang, in je tank kunt aansluiten. Kalk voorkomen is nl makkelijker.

Backflushen is trouwens ook belangrijk, denk je daar wel aan!?
Maak je de zeef en de plaat erachter wel eens schoon?
Daarvoor gebruik je trouwens ook een speciaal reinigingsmiddel, Cafiza is een veel gebruikt middel.

3
Als ik het zo lees denk ik: Onprofessionele "reparatie". Ook die deuken zou ik niet accepteren, zeker niet als je zelf altijd erg netjes met je apparatuur bent zoals ik. Maar kan me voorstellen dat je met dit resultaat ook niet zit te wachten op het opnieuw ter reparatie opsturen van je Gaggia.

Ik zou eens met Peter van http://www.kafko.nl bellen, en hem eventueel daar eens langs brengen als je in de buurt woont.

4
Ik denk niet dat Peter met zo'n Gaggia aan de slag gaat, hij is toch wat anders...., ehh, georiënteerd.

De vibratie pomp hoort zo opgehangen te zijn dat hij enigszins heen-en-weer kan bewegen, anders zou hij inderdaad een oorverdovend lawaai veroorzaken. Nu zie ik op de foto eerlijk gezegd helemaal niets van rubbers of veren waarmee de pomp aan de machine vast zit?

De behuizing van de Gaggia is toch redelijk dik staal? Het lijkt me dat de pomp daar niet zomaar een deuk in maakt, daar is wel wat meer voor nodig. Het zou zoals gezegd ook een enorme herrie geven.

Ik weet niet in hoeverre citroenzuur geschikt is voor het boilertje van de Gaggia, is dat niet half van aluminium? Of is dat ondertussen verbeterd?

Overigens kan je inderdaad ook beter kalkaanslag voorkomen door filtering, dan het steeds proberen te verwijderen. Ik vind elke 10 weken ontkalken erg veel. Ikzelf doe het hoogstens 1x per jaar. Ligt natuurlijk ook aan de waterhardheid.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

5
Dank voor de reacties. Ik heb gebeld met Gaggia en hij mocht inderdaad weer terug maar door de deuken en de troep van binnen heb ik daar geen vertrouwen meer in en ik wil het apparaat niet weer kwijt, had toen ook net 2KG bonen vers.

De deuken zijn zeker van de pomp, ik kan de pomp namelijk met wat druk van mijn vinger exact zo buigen dat bepaalde uitstekende delen die wand raken. Die wand is dik aluminium blik oid. Die pomp hangt helemaal vrij, geen veren oid, daarom kan hij ook zo vrij bewegen. Mis ik daar iets? Bij normaal gebruik raakt hij de zijkant overigens niet maar als ik hem omkeer om de groepskop/rubber te reinigen dan hoor ik hem weer de zijkant raken.

Backflushen doe ik ook met spul van Joe glo maar de troep daar kan toch nooit via de stoomwand komen?

Erg getwijfeld over ontkalker, las verschillende verhalen en daardoor voor de officiele gegaan bij twijfel....iemand een idee wat dat zwarte is? kan kalk zwart worden?