Verschil filterkoffie automaten (Vroeger was alles beter)

1
Goedemorgen. Leuk forum. Nu al met plezier aan het lezen. Ik kan het niet nalaten alvast wat vragen te stellen. Hopelijk wordt mijn probleem herkend.

Vroeger, tot eergister, had ik een wit plastice Philips koffiezetter met glazen kan en warmhoudplaatje. Dat ding zette heerlijke koffie, en erg slow ook. Zo lekker zelfs dat deze weer bij ons de keuken ingegaan is nadat de Rancilio voor de zoveelste keer de geest gegeven had.
Helaas is nu ook de Philips (30 jaar oud) overleden. Nu hebben we tijdelijk een Siemens ding, je weet wel, zo'n Porsche design met thermoskan en apart waterreservoir. Leuk voor het aangezicht maar de koffie is niet om te drinken.

Wat dus opvalt is dat de filterkoffie met dezelfde ingrediënten en hoeveelheden, dramatisch is achteruitgegaan (niet vol, tegen het bittere aan, bij minder koffie waterig). Mijn vragen:

- Kan dit door de watertemp komen?
- Heef de doorloopsnelheid hier mee te maken? En wat is het verschil tussen 1-4 en 4-8 (knopje) kopjes?
- Moet ik voor dit apparaat andere koffie (en maling) gebruiken? Tips?
- Is er verband tussen snelheid van doorlopen, filterpapiersoort (netjes omgevouwen) en de te kiezen koffiebonen met een bepaalde maling?
- Dus: Hoe krijg ik mijn volle aroma weer terug of kan dat gewoon niet met dit (een dergelijk) apparaat?

Alvast bedankt voor eventuele reacties!

(ik begrijp dat koffie vers moet zijn)

Re: Verschil filterkoffie automaten (Vroeger was alles beter

2
Je gaf eigenlijk de essentie als laatste zinnetje al aan, voor de rest heb je niet gezegd wat en hoe je de koffie voorbereid, ja een een omgevouwen filter, heb je de watertemperatuur van de huidige machine gemeten, wat denk jezelf loopt die te snel of juist tergend langzaam, zie je verkalking bij de uitloop, wat voor koffie gebruik je, is deze voorgemalen en hoe oud is deze en waar vandaan? wat voor filterzakjes, doe je de pot voorverwarmen etc.

Je hebt het over andere koffie gebruiken terwijl we niet eens weten wat voor koffie je nu en anders gebruikte, snap je een beetje wat er bedoeld wordt? ;)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

3
Kan aan temperatuur liggen, kan ook aan doorloop liggen, ik kan er vanachter mijn toetsenbordje weinig van zeggen. Maar als het Siemens apparaat het niet haalt bij een oud vergeeld Philips frommelding met warmhoudplaat (quelle horreur) zou dat voor mij reden genoeg zijn om het nieuwe apparaat terug te brengen dan wel weg te donderen. Met de hand opgieten is het devies. Goedkoper en veel flexibeler.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

4
Op een heleboel van je vragen is met "ja" te antwoorden (temperatuur, doorloop, maalgraad etc.), maar dat wil niet zeggen dat je probleem ook daadwerkelijk daardoor veroorzaakt wordt. Het kan aan één ding liggen of aan een aantal tegelijkertijd.

Meet eens de watertemperatuur, en als die klopt zou ik gaan experimenteren, waarbij je steeds maar één ding verandert.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

5
Bedankt voor de antwoorden.

Ik gebruik bij deze nieuwe combi dezelfde producten als bij de Philips. D.E. gold snelfiltermaling en gewone AH filters die ik toen niet eens een vouwtje gaf en hetzelfde schepje en water. Omdat de koffie met die Philips zo lekker was (vond ik zelf, maar ook complimenten van bezoek), vind ik het een groot verschil met nu. En omdat het nu niet meer lekker is, ben ik me er ook nu pas in aan het verdiepen. Ik zal vanaf nu steeds 1 ding veranderen. Watertemp is 85 graden ongeveer overigens en geen kalk aangetroffen.

De Philips liep redelijk langzaam door en deze Siemens heeft twee standen: 1-4 (gaat langzaam) en 4-8 (gaat als een raket). Ik merk dat ik al betere resultaten heb bij een grote pot en standje toch op 1-4.

Verder heb ik het idee dat de openingen onderin de plastic-filter anders zijn dus dat hij om die reden misschien anders doorloopt en anders smaakt.

Ik snap dat veel vragen retorisch waren (op ja/nee nivo) maar ik ben op zoek naar de juiste basis & regels om weer lekkere koffie te krijgen. Ik zal dit gaan doen nu in deze volgorde :

- thermoskan voorverwarmen
- andere koffie en maling testen (fijner of juist grover, wat vind je als je dit zo leest??)
- andere filters testen (tips?)
- gaatjes in de plastic fiter verkleinen?
- Siemens wegdoen, maar welke dan?

6
Die Siem is die 2e hands gekocht of gekregen?
Indien ja; weet je dan soms of die ontkalkt was voor de verkoop?
Indien ja; als dit op de Azijn manier gebeurt is kan dat al je probleem veroorzaken, deze rommel kan namelijk de smaak over vele zettingen bepalen, dan is het zaak de boel diverse malen met koud water te vullen en zonder koffie door te laten lopen zgn een jan l_l zetting, doe dat rustig tig keer en tussendoor 2 keer met een lichte Soda oplossing, dus soda in water oplossen en daar de "koffie" van gaan bereiden.

Als je dit allemaal gedaan hebt zou het toch goed moeten gaan, watertemperatuur is redelijk ik weet niet hoe je die gemeten hebt, normaal doe je een sonde in de wateruitloop steken.

Succes@3aan

10
Spironski schreef:Het heeft verder niet met de machine te maken, maar probeer voor de lol ook eens niet de voorgemalen oude supermarktkoffie, maar versgemalen versgebrande koffie, je zal je verbazen.
Laat hem eerst zijn eigen smaak terugkrijgen,
daarna kunnen we hem altijd nog op het goede pad zetten. 8-)