Ik heb zelf ervaring met zowel een HX én een DB, en heb (voorlopig ) een Brewtus 4 en ik moet eerlijk zeggen dat een DB een heel stuk simpeler onder de knie te krijgen is dan een HX, maar om nu te zeggen dat ik liever een DB heb ipv een HX,... dat niet.
Ik was zelf bezig met sparen voor een Rocket, maar er kwam "ineens" een zéér jonge Brewtus 4 op mijn pad voor een leuke prijs en heb ik daar voor gekozen.
Een Bruwtus is zéker niet slecht, maar dat een Rocket mooier/beter is afgewerkt is wel een feit, maar dat neemt niet weg dat je er geen slechte machine aan hebt,... als je persé een nieuwe machine wilt aanschaffen zou ik zelf voor een Rocket gaan gezien de nieuwprijs elkaar niet veel ontloopt, maar zoals ook al vaker is gezegd,... het is vooral de maler die het hem doet,...
Liever een "mindere" machine en een goede maler, dan de duurste machine en een prulmaler.
Re: Rocket Cellini Premium Plus V2 vs Expobar Brewtus IV
12drie thermoblock quicks,een andreja ,drie exports,een quick volautomaat,een strega en een pompei,een mignon,eenquick 050,een super jolly,een80me en een major en pharos.@3aan schreef:Hoeveel stappen heb jij gedaan voor je daar achter kwam?cremalover schreef:ik zou een topmolen kopen.bijv. een k10 en er een simpel levertje bij kopen .
dan ben je hetzelfde bedrag kwijt,is je espresso niet meer te verbeteren en sla je een aantal kostbare stappen over.
de machines die je aanhaalt zijn e61ers .in mijn smaakbeleving staan die niet garant voor de lekkerste espresso.
Hoeveel machines en malers later?
Leg dat eens uit aan de TS of geef een paar Google verwijzingen.
Ik heb ook een Top levermachine en zeker een TOPmaler.
Laatst gewijzigd door cremalover op di 01 okt 2013, 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
13Adriaan, ik snap niet wat je probleem is; iemand zoekt naar meningen van mensen die ergens verstand van hebben in plaats van 'het stond op internet' - er staat zoals gezegd genoeg onzin op internet. Een vriendelijker toon kan dan ook geen kwaad(!). Als je geen zin hebt om als 'expert' iemand "op zijn wenken te bedienen" (jouw woorden), is het heel simpel: doe het dan niet. Maar laat dit dan ook achterwegen.
Dat gezegd hebbende, heb ik drie dingen voor Peter waarover ik hem zelf nog niet heb gehoord. Ten eerste, en al eerder genoemd in dit topic: Als je aan een halfautomaat begint, kun je niet zonder maler en verse koffie. Anders is het weggegooid geld, en daarvoor heb ik nog wel een rekeningnummer waar het geld nuttiger besteed wordt . Lees het beginnerstopic door, je zult er veel aan hebben!
Ten tweede: ik durf te betwijfelen dat je echt goedkoper uit bent met een halfautomaat, maler, verse koffie ten opzichte van Nespresso.
En drie: een halfautomaat is wel wat anders dan een nespresso/volautomaat qua hoeveelheid energie die je erin moet steken om er een lekkere kop koffie uit te krijgen. Je moet wel bereid zijn om die erin te steken!
Kortom: hoewel je een hele dure half-automaat wilt kopen, heb ik mijn twijfels of een half-automaat wel echt bij jou past. Maar ik laat me graag overtuigen van het tegendeel!
Dat gezegd hebbende, heb ik drie dingen voor Peter waarover ik hem zelf nog niet heb gehoord. Ten eerste, en al eerder genoemd in dit topic: Als je aan een halfautomaat begint, kun je niet zonder maler en verse koffie. Anders is het weggegooid geld, en daarvoor heb ik nog wel een rekeningnummer waar het geld nuttiger besteed wordt . Lees het beginnerstopic door, je zult er veel aan hebben!
Ten tweede: ik durf te betwijfelen dat je echt goedkoper uit bent met een halfautomaat, maler, verse koffie ten opzichte van Nespresso.
En drie: een halfautomaat is wel wat anders dan een nespresso/volautomaat qua hoeveelheid energie die je erin moet steken om er een lekkere kop koffie uit te krijgen. Je moet wel bereid zijn om die erin te steken!
Kortom: hoewel je een hele dure half-automaat wilt kopen, heb ik mijn twijfels of een half-automaat wel echt bij jou past. Maar ik laat me graag overtuigen van het tegendeel!
14SteefM schreef:Adriaan, ik snap niet wat je probleem is; iemand zoekt naar meningen van mensen die ergens verstand van hebben in plaats van 'het stond op internet' - er staat zoals gezegd genoeg onzin op internet. Een vriendelijker toon kan dan ook geen kwaad(!). Als je geen zin hebt om als 'expert' iemand "op zijn wenken te bedienen" (jouw woorden), is het heel simpel: doe het dan niet. Maar laat dit dan ook achterwegen.
een espresso op mijn hevel duurt niet langer dan bij een nespresso.
een dikke halve minuut.
en het is niet veel moeilijker ook niet.
iedereen kan op mijn set met een half uurtje instructie lekkere espresso encappu maken
15Maar dan vergeet je voor het gemak even de jaren ervaring die je nodig had om hier te komencremalover schreef: een espresso op mijn hevel duurt niet langer dan bij een nespresso.
een dikke halve minuut.
en het is niet veel moeilijker ook niet.
iedereen kan op mijn set met een half uurtje instructie lekkere espresso encappu maken
Okee, misschien kost het met ervaring niet veel meer tijd om een espresso/cappuccino te maken. Toch denk ik dat je in het totaalplaatje behoorlijk wat meer energie en tijd kwijt bent (veel proeven, verschillende koffies/branderijen uitproberen, temperatuur/drukinstellingen naar je zin krijgen, maalstand zo nodig aanpassen; kortom de nodige achtergrondkennis opdoen). En daar is helemaal niets mis mee, maar het moet wel je ding zijn.
16Lieve Adriaan,@3aan schreef:Moeilijk he, lezen en interpreteren?peter157 schreef:Beste 3aan,
Ten eerste bedankt voor je enorm uitgebreide antwoord waar ik als nieuwkomer (zoals aan het begin van mijn vraagstelling al bleek) totaal niets aan heb.
Dus als ik het goed begrijp, al zou jij bijvoorbeeld een nieuwe auto willen aanschaffen, dan zou je op basis van het aantal hits op google meteen naar de dealer rijden?
Het aantal hits op google lijkt me nogal overbodig aangezien ik vraag naar een persoonlijke mening van anderen, zoals dat volgens mij ook gebruikelijk is op een forum.
Als geen ander snap ik natuurlijk dat niet . . . . . . . .
Alvast bedankt ,
Peter
Als ik een VW bus wil vergelijken met een FORD bus, dan Google ik eerst en aan de hand van het aantal hits kan ik Helemaal nikS, wel met de gegeven hits die je kan openen en LEZEN en INTERPRETEREN, misschien gaat er dan een wereld voor je open, die aantallen hits zijn onbeduidend maar niet hetgeen je ermee kan doen.
Je hebt schijnbaar echt het idee dat het hier vol met Experts zit die jou Even op je Wenken bedienen, hier zitten vooral Liefhebbers die met lekkere koffie bezig zijn
Dankjewel voor de positieve input.
Het enige wat ik LEES en INTERPERTEER in jouw eerste reactie (erg leuk ook overigens om als nieuwkomer op zo'n manier verwelkomt te worden na je eerste bericht, ook dank daarvoor) is een heleboel irritatie en inderdaad, zoals een medeforumlid ook al opviel, is de algehele toon die je aanslaat. Het gaat niet zozeer om wat je schrijft,ik kan echt wel tegen kritiek, maar om hoe het overkomt. Maar blijkbaar sta je er al om bekent als een persoon die "lullig" uit de hoek komt, deze ervaring kan ook ik dus delen.
Ik wil het hier verder ook bij laten nu, ik ben zeer blij dat ik door de andere liefhebbers zo goed op mijn wenken bediend ben in ieder geval
17Dankjewel allemaal voor de positieve reacties!
Ik heb gisteren de startershandleiding gelezen, en inderdaad, veel van opgestoken.
De keuze voor mij is nu wel gemaakt om een HX machine te willen aanschaffen.
Ik ben gisteren op de locatie in Kampen geweest waar Koffiewarenhuis gevestigd is, en ben daar zeer goed geholpen. De machines die mij in eerste instantie aanspraken,zijn na ze gezien en vergeleken te hebben afgevallen. De Bezerra Mitica is de machine welke ik qua looks helemaal geweldig vind. Ook de Switch hendels voor direct stoom ipv draaiknoppen vind ik een meerwaarde.
Twijfel is er nu tussen de Bezerra Mitica en de kleinere Bezerra Unica met single boiler, e61 en Pid-controller. Voor ons gebruik, wij drinken zelden cappuccino, zou de Unica prima voldoen.
De enige reden om te twijfelen voor de aankoop van de Mitica, zijn de geweldige looks. Ik begrijp dat de Mitica moeilijker te hanteren is en de directe stoomfunctie voor mij overbodig is. Het zou dus echt enkel om de mooie looks gaan om voor de Mitica te kiezen .
De maler welke ik op het oog heb is de Eureka Mignon, is dit een goede combi? Of is de maler misschien wel ondermaats voor de machine?
Groeten,
Peter
Ik heb gisteren de startershandleiding gelezen, en inderdaad, veel van opgestoken.
De keuze voor mij is nu wel gemaakt om een HX machine te willen aanschaffen.
Ik ben gisteren op de locatie in Kampen geweest waar Koffiewarenhuis gevestigd is, en ben daar zeer goed geholpen. De machines die mij in eerste instantie aanspraken,zijn na ze gezien en vergeleken te hebben afgevallen. De Bezerra Mitica is de machine welke ik qua looks helemaal geweldig vind. Ook de Switch hendels voor direct stoom ipv draaiknoppen vind ik een meerwaarde.
Twijfel is er nu tussen de Bezerra Mitica en de kleinere Bezerra Unica met single boiler, e61 en Pid-controller. Voor ons gebruik, wij drinken zelden cappuccino, zou de Unica prima voldoen.
De enige reden om te twijfelen voor de aankoop van de Mitica, zijn de geweldige looks. Ik begrijp dat de Mitica moeilijker te hanteren is en de directe stoomfunctie voor mij overbodig is. Het zou dus echt enkel om de mooie looks gaan om voor de Mitica te kiezen .
De maler welke ik op het oog heb is de Eureka Mignon, is dit een goede combi? Of is de maler misschien wel ondermaats voor de machine?
Groeten,
Peter
18Een goede keuze om de machines in het echt te gaan bekijken. De Eureka is te karig voor de machine. Voor echte goede espresso zul je minimaal voor 64mm schijven moeten gaan en een 300W motor.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60
19Zoiets als deze:
koffiemolen/maler van fiorenzato t 80
€ 150,00
http://link.marktplaats.nl/m725464673
koffiemolen/maler van fiorenzato t 80
€ 150,00
http://link.marktplaats.nl/m725464673
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’
20ik heb e mignon gehad en was er best happy mee.
er zijn gekkere combi's.
gisteren uit een kvdw mirage gedronken.
maler was een mazzer mini manual
er zijn gekkere combi's.
gisteren uit een kvdw mirage gedronken.
maler was een mazzer mini manual