Re: Rocket Cellini Premium Plus V2 vs Expobar Brewtus IV

21
Maar blijkbaar sta je er al om bekent als een persoon die "lullig" uit de hoek komt...
Dat wil ik toch graag een beetje bijsturen: ik schreef dat Adriaan lullig kan overkomen. Veel posts van hem zijn echter ook gewoon informatief en hartelijk. Hopelijk ga je dat ook nog wel merken.

Laten we het hier verder bij houden.

Weer on topic: als je nauwelijks cappuccino's drinkt zou een Unica inderdaad voldoen; maar als je die Mitica nu gewoon zo mooi vindt... Ik geloof niet dat de bediening van die laatste nu moeilijker zal zijn dan van de Unica? Zeker niet als je (voor gasten) toch nog wel eens een cappuccino moet maken. Ik zou gaan voor de machine die "JA!" tegen je zegt. Als het goed is ga je nog vele jaren tegen dat ding aankijken, dat prijsverschil vergeet je.

De Mignon moet zeker geen verkeerde maler zijn. Toch denk ik ook dat je geen spijt zou krijgen van een wat volwassener maler. Eventueel kan je de maler later wel upgraden, maar daar ga je allicht altijd geld op verliezen.
Als je nu die 40%-regel (is natuurlijk geen harde regel) uit de inleiding hanteert, zou je bij de Mitica een maler van minimaal €500 moeten aanschaffen. Duurder kan allicht ook.

Een andere gedachtegang is dat je toch voor de Unica kiest en het prijsverschil investeert in een betere maler.

Ik geloof niet dat uit de Mitica een betere espresso komt dan uit de Unica, wel dat een betere maler vaker voor lekkerder espresso zal zorgen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

22
Dank allen voor de reacties,het heeft mij zeker geholpen in het maken van een keuze.
De kogel is nu door de kerk, het is voor ons een Bezerra Mitica geworden met een Quamar M80e maler. Gekocht bij koffiewarenhuis. Wat vinden jullie van deze combi?

Ik ben nu aan het spelen om een goede espresso/lungo te maken. Erg moeilijk om een goed gemiddelde te kunnen vinden tussen maling,hoeveelheid, aandrukken etc. De ene keer lukt het beter dan de andere keer. Het is mij trouwens opgevallen dat de 1-kops piston houder "moeilijker" is dan de 2-kops. Is dit iets bekends of ligt het aan mij? :D

25
Mooie set! Gefeliciteerd!

Maar, gezien je vragen is het nu eerst wel even tijd om de beginnershandleiding (goed) te lezen en bestuderen :wink:

http://www.koffiepraat.nl/forum/viewtopic.php?t=3517
Handleiding voor de beginner in espresso

En je kunt ook nog even dit filmpje kijken om je op weg te helpen. Het gaat erom dat je de handelingen die je doet telkens hetzelfde doet. De handelingen die ze in het filmpje laten zien zijn niet bindend, maar het is misschien wel prettig om dit even als voorbeeld te hebben en te kopiëren om er vervolgens je eigen draai aan te geven. Succes!

http://www.koffiepraat.nl/forum/viewtop ... 448#p38448
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

26
Mooie set hoor, daar kan je lang plezier van hebben. Even wat snelle tips:

-vergeet even dat enkele filter, dat is inderdaad lastiger
-ga NIET oefenen met goedkope oude koffie (heeft geen enkele zin), maar gebruik meteen goede boontjes
-heb geduld en verander steeds maar 1 variabele, anders raak je helemaal de draad kwijt
-een zeer nauwkeurig weegschaaltje kan handig zijn (DealExtreme is spotgoedkoop)
-van een Naked Portafilter kan je heel veel leren, dan zie je precies wat fout en goed gaat

Succes!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder