Re: Coffee-Tech FZ-RR-700 Baby Roaster

12
Op Coffeesnobs zie ik dat de maker denkt dat het te maken heeft met het bijna totale gebrek aan ventilatie in de trommel. Hij theoretiseert dat doordat er meer vocht behouden blijft in de trommel / in de bonen er meer caramels en olieën behouden blijven in de bonen die "onrijpe" smaken onderdrukken. Een beetje abracadabra maar ik ga ook eens proberen op mijn machine om zo min mogelijk ventilatie te gebruiken en zien of ik dan zwaardere bonen overhoud. Onlangs heb ik juist het tegenovergestelde gedaan: wat langzamer naar 150C (5 ipv 3.x min), wat resulteerde in groter gewichtsverlies (16 ipv 14.5%). Vooral de Full City (+) roasts als espresso hiervan smaakten overigens erg goed.
VBM Domobar Super, Mazzer Pharos, Mahlkonig Guatemala, een boel filterspullen, en een Quest M3 die al lang ligt te wachten :)

14
Jep, maar in discussies over de Baby Roaster wordt dus beweerd dat de smaak direct al zo ongeveer "rijp" zou zijn. Alleen de body zou nog wat aantrekken na een dag rust. Nu geloof ik dat natuurlijk pas als ik het zelf zie :geek: Ik fantaseer maar wat over hoe dat dan theoretisch zou werken.
VBM Domobar Super, Mazzer Pharos, Mahlkonig Guatemala, een boel filterspullen, en een Quest M3 die al lang ligt te wachten :)

15
Gisteren wat bonen geroosterd met dit brandertje.
Ik vond het een beetje gedoe.Bonen een paar keer van het vuur om te schudden.Rookontwikkeling inclusief wat vonken.
Dus in eerste instantie niks voor mij.
Maar vanmorgen koffie gezet.En de smaak is top.
Vergeleken met mijn Behmor heeft de koffie minder zuur en is voller van smaak.
Gekke is dat de brandgraad ook nog eens iets lichter is waardoor je meer zuur zou verwachten.

Misschien is branden boven echt vuur toch beter .Adriaan doet hetzelfde op grotere schaal.
Misschien toch eens gaan zoeken naar een trommelbrander.

18
Zou dat iets te maken kunnen hebben met het vrijkomen van vocht, dus het roosteren in meer vochtige omgeving (bonen blijven langer vochtiger)? In een drum roaster krijg je dan vochtige lucht. In de baby roaster zit het vuur buiten het apparaat, maar wordt het vocht wellicht meer "gevangen" in de trommel.

CH4 + 2 O2 -> CO2 + 2 H2O :ugeek:

19
Bij een Gene blaast er hete lucht van buiten af door het trommeltje, bij een Behmor lijkt mij dat de lucht van buiten aan is gezogen en elektrisch verwarmd en in de kamer wordt geblazen en bij de baby rooster/drum rooster wordt de in de drum aanwezige lucht verwarmd en is er geen geforceerde luchtstroom van buitenaf dus dat lijkt me plausibel ja
Bezzera Guilia/ DF64V (Gen 2)
Aeropress, Hario V60, Chemex