Re: Hoe ontkalken

31
Dank voor de reacties. De machine heeft inderdaad geen boiler. Wat ik over het thermoblock kan vinden (en Quick zelf is niet echt scheutig met info...) is dat het een metalen casing is waar bronzen leidingen doorheen fietsen.

Afbeelding

Volgens mij zou reiniging met citroenzuur dus moeten kunnen. Ik gebruik nu Nivona NIRK 703, een ontkalker op basis van amidosulfonzuur en fosforzuren.
Qua ontkalking met hulpmiddelen in de watertank: is er toegevoegde waarde als je de watertank al vult met water uit een Britta kan?
Quickmill 2820 / Carimali M1

32
Daar zijn de meningen nogal over verdeeld, ik vind dat er zeker smaaktechnisch geen toegevoegde waarde is en wat de antikalk aangaat, tja.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

33
Ik geloof wel dat Britta in elk geval wàt kalk eruit filtert, maar het is niet in eerste plaats een anti-kalk filter. Bij Britta gaat het meer om van allerlei andere verontreinigingen te filteren die ongezond zouden zijn of de smaak zouden kunnen beïnvloeden.
En dat zal waarschijnlijk per plaats verschillen, ik weet nog wel dat ik vroeger het water in Den Haag b.v. een echt smerig bijsmaakje vond hebben. Wie weet zou Britta dat er wel uitfilteren.

Om je machine kalkaanslagvrij te houden zou ik een echt antikalkfilter gebruiken. Zo'n zak in je watertank, of een filtertje aan je waterslang.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

36
Ga uit van: na 6 maanden zak vervangen.

Vanochtend was ik bij Piet van http://www.hetkcc.nl/ die deze zakjes ook heeft en hij had als extra tip erbij: niet droog laten vallen. Dus ga je op vakantie en je kiest ervoor de tank te legen, ook zakje weggooien en bij terugkeer met nieuw zakje beginnen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

39
Die zakken zijn perfect. Tijdje geleden bij de supermarkt een 2L plastic waterkan gekocht voor 3 euro. Zak erin en water erbij en beter dan een brita voor een schijntje van de prijs. De kan staat standaard gevuld in de koelkast en vul er mijn cremina mee.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60