Joep schreef:Ik heb gezocht maar vond zo gauw nog geen topic met Aeropress ervaringen.
Hoe gebruiken jullie hem het liefst?
Ik heb hem net en kom van een cafetiere, dus gebruik nu nog een erg grove maling en 3 a 3,5 minuten extractietijd, met ofwel eerst een bloom en dan volschenken, ofwel gelijk volschenken en na een minuutje even roeren. Het verschil met de cafetiere is dan vooral het schonere mondgevoel door het gebrek aan fines.
Ben benieuwd naar jullie manieren om het beste uit je Aeropress te halen!
ik gebruik hem nu een tijdje en vindt hem echt super! Ik ben zelf opzoek naar de meest zoete smaak en daar mag een fruitig zuurtje bij inzitten, bitters probeer ik zoveel mogelijk tegen te gaan.
Ik heb voor mijzelf een aantal notitie's gemaakt van de tips die ik her en der op internet heb verzameld die ik altijd gebruik:
Basics
Temperatuur water : Meestal betekent hoger, meer aciditeit en lager meer sweetness.
Maling : grover malen om minder bitters in je kop te krijgen.
Ratio : Basisratio is 60 gram koffie op 1000 gram water, maar meer of minder kan altijd.
Extractietijd : Lichte brandingen kunnen soms wat extra body krijgen door langere extracties… Ik probeer altijd precies op het punt te komen dat er nog net niet teveel bitters zijn ontwikkeld voor mijn smaak.
Turbulentie : Reversed techniek of extra roeren kan extra smaak en kortere extractietijd betekenen…
Bonen: bonen die bij bijvoorbeeld 3 dagen niet smaken kunnen bij 7 dagen oud echt veel beter smaken.
Filtertje: altijd nat maken om papier smaak tegen te gaan.
Vuistregels die ik hanteer voor een op zoet gericht resultaat:
Licht gebrande bonen / Lage temperatuur (78 - 85 graden) / Filterpapier spoelen met heet water / Lage Dosering / niet of niet veel roeren om bitters te vermijden / Heel rustig drukken en direct stoppen (!) wanneer je een sissend geluid hoort zodat je heel weinig slechte sedimenten die nog aanwezig zijn niet doordrukt door de filter. Hierdoor krijg je een heel mooi gebalanceerd zoete en licht acide smaak.
Ik vind zelf deze methode wel makkelijk en prettig werken:
15 gr koffie
220 ml water
Inverted aeropress, plunger op 4.
50 ml water in de aeropress dan koffie maalsel erin (dan blijft de gemalen koffie niet droog onderin de aeropress plakken) en 50 ml water opschenken en 2x roeren. Laten trekken/bloomen tot 40 seconden en dan de rest van het water 120ml erop schenken. Cap erop en laten staan tot 1m10sec. Dan aeropressen in 45 seconden. Wanneer je een sissend geluid hoort direct stoppen.
Probeer maar eens!