Aeopress ervaringen, maling, extractietijd, etc.

1
Ik heb gezocht maar vond zo gauw nog geen topic met Aeropress ervaringen.
Hoe gebruiken jullie hem het liefst?

Ik heb hem net en kom van een cafetiere, dus gebruik nu nog een erg grove maling en 3 a 3,5 minuten extractietijd, met ofwel eerst een bloom en dan volschenken, ofwel gelijk volschenken en na een minuutje even roeren. Het verschil met de cafetiere is dan vooral het schonere mondgevoel door het gebrek aan fines.

Ben benieuwd naar jullie manieren om het beste uit je Aeropress te halen!
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

Re: Aeopress ervaringen, maling, extractietijd, etc.

2
Er zit nogal wat variatie in recepten die te vinden zijn. (bijvoorbeeld World Aeropress Championship website geeft de beste recepten per jaar). Volgens mij is niet alles even nuttig 8-)

Ik doe nu:

-15 g koffie malen aan de groffe kant van filtermaling (stand 4 op mijn Guatemala)
-Aeropress ondersteboven zetten, piston nog onder de "4"
-85C water rustig toevoegen, alle koffie nat maken, tot net onder rand
-rustig roeren
-nu moet je drie maal aan je sik plukken terwijl je op je linkerbeen leunt met 1 hand op het aanrecht
-op 1:20 nogmaals rustig roeren
-filter erop, omdraaien, en in zo'n 30 sec kopje persen
-geduld hebben en niet alles opdrinken voordat het wat kouder is, de smaak ontwikkelt :ugeek:

Ik gebruik de laatste tijd een S filter van Kaffeeologie in plaats van de papieren filters omdat ik wat extra vadsigheid in de koffie wilde hebben. Werkt volgens mij zeer goed!
VBM Domobar Super, Mazzer Pharos, Mahlkonig Guatemala, een boel filterspullen, en een Quest M3 die al lang ligt te wachten :)

3
Met die lange tijden gebruik je dan de inverted methode. Zelf ben ik er net een paar dagen mee aan het spelen en hier staan wat leuke tips http://worldaeropresschampionship.com/recipes/.

Zelf maal ik wat fijn voor filter en dan 16gr maalsel en 40gr water 30s bloomen. Daarna tot 210gr aanvullen over 30s en op totaal 1:20 min de zuiger op de aeropress en doorduwen in 25s tijd.

Binnenkort ga ik wat meer testen met andere methodes. Ik heb net het filter proefpakket van het Koffielab binnen dus bonen zat.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

5
Joep schreef:Ik heb gezocht maar vond zo gauw nog geen topic met Aeropress ervaringen.
Hoe gebruiken jullie hem het liefst?

Ik heb hem net en kom van een cafetiere, dus gebruik nu nog een erg grove maling en 3 a 3,5 minuten extractietijd, met ofwel eerst een bloom en dan volschenken, ofwel gelijk volschenken en na een minuutje even roeren. Het verschil met de cafetiere is dan vooral het schonere mondgevoel door het gebrek aan fines.

Ben benieuwd naar jullie manieren om het beste uit je Aeropress te halen!
ik gebruik hem nu een tijdje en vindt hem echt super! Ik ben zelf opzoek naar de meest zoete smaak en daar mag een fruitig zuurtje bij inzitten, bitters probeer ik zoveel mogelijk tegen te gaan.

Ik heb voor mijzelf een aantal notitie's gemaakt van de tips die ik her en der op internet heb verzameld die ik altijd gebruik:

Basics
Temperatuur water : Meestal betekent hoger, meer aciditeit en lager meer sweetness.
Maling : grover malen om minder bitters in je kop te krijgen.
Ratio : Basisratio is 60 gram koffie op 1000 gram water, maar meer of minder kan altijd.
Extractietijd : Lichte brandingen kunnen soms wat extra body krijgen door langere extracties… Ik probeer altijd precies op het punt te komen dat er nog net niet teveel bitters zijn ontwikkeld voor mijn smaak.
Turbulentie : Reversed techniek of extra roeren kan extra smaak en kortere extractietijd betekenen…
Bonen: bonen die bij bijvoorbeeld 3 dagen niet smaken kunnen bij 7 dagen oud echt veel beter smaken.
Filtertje: altijd nat maken om papier smaak tegen te gaan.

Vuistregels die ik hanteer voor een op zoet gericht resultaat:
Licht gebrande bonen / Lage temperatuur (78 - 85 graden) / Filterpapier spoelen met heet water / Lage Dosering / niet of niet veel roeren om bitters te vermijden / Heel rustig drukken en direct stoppen (!) wanneer je een sissend geluid hoort zodat je heel weinig slechte sedimenten die nog aanwezig zijn niet doordrukt door de filter. Hierdoor krijg je een heel mooi gebalanceerd zoete en licht acide smaak.

Ik vind zelf deze methode wel makkelijk en prettig werken:
15 gr koffie
220 ml water
Inverted aeropress, plunger op 4.

50 ml water in de aeropress dan koffie maalsel erin (dan blijft de gemalen koffie niet droog onderin de aeropress plakken) en 50 ml water opschenken en 2x roeren. Laten trekken/bloomen tot 40 seconden en dan de rest van het water 120ml erop schenken. Cap erop en laten staan tot 1m10sec. Dan aeropressen in 45 seconden. Wanneer je een sissend geluid hoort direct stoppen.

Probeer maar eens!
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

7
Dat hangt echt van de boon af. Als het echt een lichte branding is, dus net na eerste krak gestopt, dan kan je best fijn malen en wat langere extractie tijd hanteren. Bonen die wat donkerder zijn, wat grover malen en extractie tijd korter omdat het anders te bitter wordt. En dat is dan best snel inderdaad.

Welke maler gebruik je?
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

8
Nu Nog mijn Major.
Heb de Graef CM80 verkocht en zit nu voor een oude Mahlkönig toren te kijken voor filter.
Want heen en weer op de Major tussen filter en espresso is niet te doen, en afwisselend enkele weken filter en dan enkele weken espresso wil ik niet.
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

9
Als je de ruimte hebt voor zo een Mahlkonig Kenya of Guatamala dan heb je wel een mooie set staan voor filter! Stond 2 weken terug 1 op marktplaats voor 120 euro, kan je dus wel voor een leuke prijs scoren. Zie ze nu voor 300 euro staan. :roll:
Ik heb zelf een Baratza Maestro Plus gekocht voor de aeropress. Niet de beste maler die er is, maar echt een enorme verbetering met de San Marco SM97 en HARIO mini mill voor filter. Die espresso malers produceren veel te veel fines die snel bitter worden, maar dat wist je waarschijnlijk al.
Heb je al eens water van 80 á 85 graden geprobeerd ipv water dat net van de kook af is? Daar kun je echt hele goede resultaten mee halen en ik vind het zelf meestal beter dan wanneer ik warmer water gebruik! Lekker experimenteren.

10
Ja precies, veel fines met de major! Als ik het zeef levert het een veel betere bak op, maar dat is niet te doen, en ik wil die Major klaar hebben staan voor espresso, en niet van stand 6 naar drie moeten draaien om vervolgens weer de eerste kopjes weg te kunnen gooien omdat je nooit in één keer goed zit.
Net twee Guatemala's nét niet gewonnen op ebay. Tweemaal één bieder die meer bood, ze gingen dus voor 186 en 203 euro. Ik blijf rustig kijken, moet lukken binnen nu en een maand voor rond de 200, 300 in Nederland is makkelijker maar heb een adres van bekenden in Duitsland waar ik de malers van ebay naartoe kan laten sturen, dus dat zijn de verzendkosten ook niet.

Dat flink koudere water ga ik eens proberen. Ik kook nu het water en schenk dan een 300 ml in een rvs kannetje vanuit welke ik in de aeropress schenk. Dus dat kan al best behoorlijk afgekoeld zijn...

Bonavita gooseneck waterkoker met instelbare temperatuur op één graad nauwkeurig moet over een week binnen zijn! :D

Afbeelding