capucino maken met Bialetti Moka Express

1
Hallo,
Ik gebruik nu bijna een jaar een Bialetti Moka Express (4, 6 en 9-kops). Dit is begonnen als een beter betaalbare opvolger voor mijn Nespresso (die toch kapot gegaan was). Ik wilde op deze manier een lekkere capucino kunnen maken, dit lukt aardig. Volgens de Bialetti gebruiksaanzwijzing moet je het waterreservoir vullen tot het streepje (net onder ventiel). De koffie vond ik dan niet 'sterk' genoeg voor een lekkere capucino. Ik heb de hoeveelheid water dus verlaagd om een sterkere koffie te krijgen. Bijna tot een verhouding die voor een espresso gebruikelijk is (zeg 25-30ml water per espresso). Voor de 4-kops moka pot gebruik ik nu ongeveer 110-120ml water. Ik gebruik meestal de zwarte Lavazza gemalen koffie.
Recent was ik in Italie voor mijn werk en vroeg aldaar hoe men de Moka pot gebruikt en ze vonden het heel vreemd dat ik weinig water gebruikte. Zij vullen het water reservoir tot ze net een filmpje water in de trechter zien. Dan scheppen ze koffie in de trechter en draaien de pot dicht.

Denken jullie dat een moka pot geschikt is om een goede koffie voor capucino te maken, of kan ik hier beter mee stoppen?

Re: capucino maken met Bialetti Moka Express

2
Ik heb geen ervaring met de mokkapot, maar ik weet wel dat deze geen echte espresso zet, daarvoor is de druk te laag. Dientengevolge zou je kunnen zeggen dat je er ook geen echte cappuccino mee kan zetten.

Maar je zal er toch wel iets lekkers mee moeten kunnen maken dat op een cappuccino lijkt, denk ik.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

3
Zelf heb ik redelijk wat ervaring met een mokkapot. Belangrijkste is om het water vooraf te koken voordat je het filter en de bovenkant plaatst. Hier staat een handleiding http://www.koffiepraat.nl/forum/viewtop ... =47&t=4011.

Tweede en minimaal even belangrijke punt is verse bonen en zelf malen. De koffie die je nu gebruikt is helaas waardeloos. Vers betekent max 3 weken geleden gebrand en max 5 min van tevoren gemalen.

Met deze 2 zaken en goed opgeschuimde melk moet je een aardige cappuccino kunnen maken.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

4
Dank voor de reacties!

De maximale druk in de moka-pot kan inderdaad nooit hoger worden dan 1.5 bar vanwege het ventiel. Ooit gaat er zeker een espressomachine komen, maar ik wil eerst wat ervaring opdoen vóórdat ik deze investering ga doen.

De engelse beschrijving waar ik door een van de reacties uitkwam vind ik wel heel interessant (http://stumptowncoffee.com/brew-guides/moka-pot/). Zij koelen met een doek de mantel af, waardoor de extractie stopt. Een klein volume geconcentreerde koffie is dan het resultaat (lijkt voor mij als beginner al op een espresso....). Waarom zou je het water eigenlijk vooraf moeten koken?

Als ik nu zelf bonen wil gaan malen, is er dan een betaalbare molen die ik zou kunnen kopen? Er is zoveel te koop dat meer dan 200 euro kost. Ik heb een ouderwetse koffiemolen met een ronddraaiend mesje. Dat schijnt weer niet geschikt te zijn, of gaat dit voor een moka-pot ook wel?

Met vers gebrande bonen ben ik de afgelopen weken toevallig ook begonnen (Fascino en Boon), maar dan niet met de Moka-pot. Hierbij filtermaling laten malen. Ik gebruik voor het zetten een porseleinen trechter met Melitta classic papieren filter. Smaak van de koffie is erg goed, met heel beperkte middelen. Van een meer ervaren collega heb ik geleerd dat je zure en bittere smaken kunt krijgen als je net verkeerd zit qua verhouding water:koffie. Eerst was ik sceptisch, maar nu ik het zelf geproefd heb moet ik hem toch gelijk geven. Er gaat hiermee een hele wereld voor me open......

5
Er gaat hiermee een hele wereld voor me open......
Ha ha, join the club!

Goede en verse bonen zijn het begin van alles, als die al niet kloppen gaat het verderop ook niet goed komen.

Een goede horecamaler haal je 2-dehands van Marktplaats oid. Voor €150 moet je iets goeds kunnen vinden, soms voor nog minder.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

6
Waarom je het water eerst moet koken is warmtegeleiding. Als je het potje koud op het vuur zet met alles erop en eraan duurt het heel lang voordat het water is gekookt. De rest van de mokkapot is vervolgens al zo warm dat je de koffie al aan het verbranden bent voordat het water begint te koken. Op deze manier heb je dus altijd verbrande koffie.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

7
Erik82 schreef:Waarom je het water eerst moet koken is warmtegeleiding. Als je het potje koud op het vuur zet met alles erop en eraan duurt het heel lang voordat het water is gekookt. De rest van de mokkapot is vervolgens al zo warm dat je de koffie al aan het verbranden bent voordat het water begint te koken. Op deze manier heb je dus altijd verbrande koffie.
Hoi Erik,
Mijn moka-potjes zijn van aluminium, de klassieke versie dus. Aluminium is zo'n beetje het metaal dat het beste warmte geleid, bijna alle koekenpannen zijn immers van aluminium. Het moet dus kloppen dat de koffie die bovenin zit dan al warm wordt. Opwarmen tot kookpunt duurt al gauw een minuut of 5.

Het branden van koffiebonen wordt bij iets van 170-180°C gedaan heb ik begrepen van een brander. Bij wat voor temperaturen gaat de koffie dan al 'verbranden' ? Ik had al iets gelezen over verbranding van koffie door te heet water, maar dat kan toch nooit warmer zijn dan 100°C. Er kan misschien wel een branderige smaak worden ge-extraheerd, maar verbranden van koffie lijkt me sterk bij de relatief lage temperatuur. Misschien mis ik ergens iets hoor (?)

8
Het verbranden van koffie kan geschieden (met als voorbeeld) je maakt Americano en doet zoals zoveel mensen doen, je zet een Espresso in een ruime kop en giet daar kokend heet water op, succes verzekerd dat die dan verbrand door de verkeerde bereidingswijze, die smaakt dan bitter.

Een goede bereidingswijze is eerst een ruime hoeveelheid heet water in de mok o.i.d. en daar ga je dan een Espresso op zetten, als het water klaarstaat ga je pas de handelingen doen, het water koelt in de tussentijd tot de goede temperatuur, Hey presto een lekkere Americano, geen last van verbranden.

Dit was maar 1 van de vele manieren om iets niet te verpesten er zijn er nog vele waar je dat kan verbeteren. ;)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.