kilo schreef:Tijd voor een ander geluid.
Ik heb een maand of wat een vario gebruikt. Prettig om mee te werken.
Timer is op zich nauwkeurig en fijn in te stellen. Maar je moet m wel geregeld bijstellen vanwege alle andere variabelen. In mijn ogen is een timer een beetje nutteloos.
De vario sproeit wel. Met een opzetring op je portafilter is dat goed onder controle te houden.
Dan de kwaliteit van het maalsel. Viel mij dus erg tegen. Hij geeft een zachte weinig uitgesproken smaak. Niet verkeerd, maar weinig diepte en alle bonen smaakten een beetje hetzelfde. Wellicht lag het aan de specifieke molen, of aan het ' inmalen' van de schijven. In ieder geval beviel ie mij niet.
Ik heb de vario na twee maanden weer verkocht en ben terug gegaan naar de Compak K3. En die bevalt uitstekend. Een beetje onderbelichte molen. Nauwelijks retentie, geen klonten, niet sproeien, maalt goed in het filterbakje en, het belangrijkste, mooie en consistente smaak. Maar goed, smaak is natuurlijk subjectief.
Bedankt voor je input. Had ik mij bijna weer over alle negatieve puntjes heengezet kom jij weer met nieuwe :p
Ik denk dat je gelijk hebt dat een timer niet zo veel nut heeft, omdat de hoeveelheid af zal hangen van het soort boontjes en de hoeveelheid boontjes in reservoir. Maar aan de andere kant: als dat het beste is wat we hebben dan moeten we het maar gebruiken. Een maler die 2x zoveel kost is geen optie.
De compak k3 ziet er op het eerste gezicht uit als een volwaardige concurrent en ik zal eens wat reviews gaan lezen. Als je zegt dat de Vario sproeit, hoe presteert de K3 dan? Heeft deze net als de vario ook keramische maalschijven? Hoe staat het met de herrie ivm de vario? De vario wordt over het algemeen ook gezien als een machine met weinig retentie. En zoals je zelf zegt is smaak subjectief, dus om het daar van af te laten hangen..
Wel prettig dat je ervaring met beiden hebt en zo makkelijker kan vergelijken.
Edit:
Ik zie dat hij stepless is bij instellen van de maalgraad. Het voordeel is dat je het misschien heel nauwkeurig naar jou smaak kan regelen, maar het grote nadeel lijkt mij dat de kans dat de maalgraad 'verschuift' door trilling. Als ik het mis heb verbeter me dan aub.
Tevens zie ik dat er een soort van doser op zit die je in kan stellen: 1x tikken is 7 gram en 2x tikken is 14 gram. Meet hij dan daadwerkelijk het aantal gram of is het niets anders dan een timer, die je van tevoren moet kalibreren op 7 gram? In dat geval lijkt me dat dezelfde nadelen gelden als bij de vario?