Re: Gaggia Evolution; Een Goede Aankoop?

11
Dat de ketel aangevreten raakt komt omdat mensen niet juist ontkalken.
Had het ook niet te maken met dat er iets electrisch gebeurd ( :oops: ) als je dat alu op een ander metaal schroeft? Electrolytisch spannngsverschil ofzo?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

15
Drie tientjes is niet veel, daar val je je geen bult aan. En hoe is het geluid? Had ik een "maandag- apparaat" , of is die van jou ook zo lawaaierig?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

16
Nou, ik zal eerlijk zeggen hij is inderdaad niet de meest stille maar had hem door de (goede & onderbouwde-, thnx ;) ) reacties viel het me toch wel weer mee. Alleen heb ik er nu al een probleem(pje) mee; hij warmt goed op enzo en water aftappen en ook stoom via het pijpje doet hij zoals normaal alleen als ik een espresso wilt zetten via de piston/drukkop/of hoe je ook mag noemen komt er geen water uit en luit het geluid ook anders alsof hij tegendruk heeft/verstop is. Weet iemand wat dit is of klinkt het bekend? Ik zie jullie reacties wel weer verschijnen! :P
To Coffee Or Not To Coffee, That's A Stupid Question!

17
Hmm, lijkt dus alsof hij geen water opzuigt. Weet je zeker dat het juiste waterslangetje helemaal in het water steekt? Anders is er waarschijnlijk ergens in de gebuiksaanwijzing ook wel een vermelding over wat te doen als er een luchtbel gevangen zit in het systeem.
Vreemd dat ikzelf dat probleem ook vaker had met die machine...

18
Water geven via de stoompijp doet de machine als de pomp loopt. Anders komt er maar een beetje uit. Als dit dus werkt dan is het aanzuigen via de pomp goed. Zo niet dan is er inderdaad sprake van een luchtbel op op z'n slechtst een kapotte pomp.
Haal de zetgroep eens even uit elkaar. Schroef het douchezeefje los en daarna de verdeelplaat. Op gegeven moment komt je dan een rubber kogeltje tegen. Deze verkalken vaak en dan blijven ze de zetgroep blokkeren. De bedoeling is dat als de pomp druk opbouwt het kogeltje dan weggedrukt wordt en er water uit de kop kan.
Ik heb wat foto's erbij gedaan zodat je weet hoe het eruit ziet:

Afbeelding

Afbeelding
Expobar Brewtus III
Mazzer mini E type A
Iroast 2
Voorheen diverse Cimbali´s

19
Na het lang uitstellen (om welke reden dan ook ;) ) heb ik hem maar een open geschroefd.
Ik moet wel zeggen dat alles behoorlijk vast zat hoor :? . Ik heb toen inderdaad ff het
desbetreffende onderdeel ontkalkt en alles weer terug geplaatst. En verrek, hij deed het
weer als een tiet! Ik ga hem dan ook gelijk een grondige ontkalkingsbeurt geven, lijkt me
nooit echt kwaad kunnen. Ik zou zeggen, weer bedankt mensen! Dat word dus weer veel
oefenen, oefenen en nog eens oefenen (en natuurlijk proeven). Als ik weer eens wat te
vragen heb dan zullen jullie het wel zien.
To Coffee Or Not To Coffee, That's A Stupid Question!

20
Hé, goed dat je 'em weer aan de praat hebt gekregen! Let wel even op dat je geen agressief ontkalkingsmiddel neemt, daar kan dat alu boilertje niet tegen.