Re: Hoe warm is Nespresso

11
bobbee schreef:Heel veel mensen.
Is nietszeggend, dat moet je wel relativeren.

Stel het zijn er op de gehele NL bevolking 10.000,
dat is bij een bevolking van 16.845.073 ongeveer 1 op de 1700
Dat is dan maar erg weinig, als er in de kringen waar jij in verkeert 30 mensen het wel gedronken hebben dan is dat heel veel, het is dus net hoe je het bekijkt. ;)

Bron: CBS
Nederland telt
16.845.073
inwoners op
maandag 18 november 2013

Het ene is het andere "slootwater" niet. ;)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

13
Ik ga binnenkort met een kundig panel eens wat Nespresso cups ruiken, proeven etc.

Heb 6 verschillende originele cups van Nestlé zelf, verschillende sterktes.
Dan 3x Cafe Rene uit Polen (slootwaterig me dunkt :lol: en heb ik hier al eens over gelezen)
4x L´Or van DE
2x Velours Noir (Mondelez aka Kraft)
2x Australian
3x Vergnano (doen met Dustin Hoffman wat Nestlé met George Clooney deed :roll:)

Maar we doen het ´blind´, althans ondergetekende niet, want mag het voorbereiden.

Ben benieuwd! Ik deel de resultaten tzt.

Wat sowieso al eens opviel na openpulken van die cupjes is dat de branding overal nagenoeg zelfde (dark) kleur is. Behalve...! bij Velours Noir, daar is daadwerkelijk de lichtere variant ook lichter gebrand..
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

15
@3aan schreef:
bobbee schreef:Heel veel mensen.
Is nietszeggend, dat moet je wel relativeren.
Heel veel mensen hebben een senseo met zgn. padjes of in dit geval een nespresso met cupjes of oude koffie uit de supermarkt. Dat hebben ze ook gedronken nadat ze het met warm water in contact hebben gebracht. Dat wordt dan ook wel slootwater genoemd. Ok, het is geen echt slootwater maar als iemand iets duidelijk wilt maken kan het weleens zo zijn dat er een woord voor wordt gebruikt dat de lading dekt. Zo worden er mensen ook weleens klootzak genoemd of azijnpisser. Maar een kloot zak hangt tussen de benen en ze plassen natuurlijk helemaal geen azijn. Of iemand heeft haar op de tanden. Maar dat kan natuurlijk helemaal niet.....boefjes zijn het! :grin:
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

16
Ik drink met enige regelmaat Nespresso op m'n werk, stúkken beter dan de oploskoffieautomatenmeuk!
Zo bezien is ook dat slootwater relatief.

Momenteel drink ik voornamelijk de kazaar, waar met wat opgeschuimde melk een redelijk acceptabele cappuccino van te maken is.
Overige varianten vind ik vooral wat smaakloos, echt vies kan ik het niet noemen.

Ik vraag me wel eens af of de inhoud uit alleen gemalen koffie bestaat, of dat ze er ook nog extract of iets dergelijks door doen? Ik heb namelijk wel eens met m'n gaggia een enkelkopje gezet en die was veel sterker dan exact dezelfde hoeveelheid fijner gemalen espressokoffie (blanche dael 1878).
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

17
pichichi schreef:Ik ga binnenkort met een kundig panel eens wat Nespresso cups ruiken, proeven etc.
Heb 6 verschillende originele cups van Nestlé zelf, verschillende sterktes.....
Binnenkort werd pas vandaag..
En het aantal cupjes werd iets meer!

Zie onderaan de hele lijst.
Nespresso wint het toch, maar dan alleen met hun single origin cups. De Rosabaya heeft bijna als enige cupje een échte eigen smaak, crisp, fris, echt Colombia. De Brasil vond ik persoonlijk minder maar anderen krikten de score omhoog.. Hun overige ´pizza-achtige´ namen verdoezelen een hoop en eigenlijk teveel. Onduidelijke smaak, te donker gebrand vooral. Dat laatste geldt eigenlijk voor elk cupje buiten de top 10. Nespresso´s Ristretto verdient speciale vermelding. Schokkend hoeveel je aan iets wat zo ´weinig´ en simpel moet zijn kunt veramponeren..

Velours Noir´s zgn. Fire & Ice roasting is een fijn marketing verhaal (iedere grote brander ´blust´de bonen met water, om hoge productie aan te houden vooral..). Hun milde variant ´nummer 3´ is bar slecht in elk geval. Ook Vergnano zet leuk in met marketing en dacht met een type George Clooney, namelijk Dustin Hoffman, eenzelfde truc te kunnen uithalen.. Maar de cupjes zijn niet te hachelen, ze doen er Robusta in, en dat is nog tot daar aan toe. Maar ik denk dat alleen échte Italianen er wat van ´thuis´ in proeven... Wat ook erg opviel waren bijkans ontoegankelijke cupjes van Vergnano.. Kwamen twee (!) scharen aan te pas. Niks simpel alu- of plastic (l´Or) folietje opensnijden.. hakken en zagen! Zouden de iets te verbergen hebben?

Knap hoe DE poogt om met een duizelingwekkende hoeveelheid verschillende l´Or cups voet aan de grond te krijgen. Je ziet door al hun kleurtjes en omschrijvingen de bonen door het bos niet meer!
Verrassing is Australian (bij AH te koop). Gewoon, simpel, 2 soorten. En eigenlijke winnaar is Lidl, al is het maar om de prijs-kwaliteit verhouding. Ook, gewoon, simpel, 3 soorten. En dat voor nog geen 20 cent per cup. Nespresso zit rond de 33 cent. Vergnano, DE, VN gelijk of iets daaronder. Australian ietsje hoger zelfs, 35 cent. De Poolse Café René 19 cent.

Het devies al met al lijkt dan ook te zijn: "hoe het simpel". Dus niet teveel onduidelijke poespas, vooral single origins of 2 a 3 duidelijke smaken.

En nu snel tóch maar weer een versgemalen bonenkoffietje :P
Laatst gewijzigd door pichichi op wo 08 jan 2014, 22:19, 4 keer totaal gewijzigd.
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

19
Yep, ik heb het ook uitgeprint om bij mijn moeders apparaat te houden, dank!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

20
Mooi gedaan, maar smaak blijft smaak natuurlijk. ;)
Zelf vind ik de fortissio lungo (?) wel aardig, een mooie koffiesmaak idd goed voor een lungo.
De kazaar drink ik ook vaak, die is wel erg assertief, maar op m'n werk vind ik dat wel lekker. :)

Laatst ook wat van de Lidl geproefd en dat viel me zeker niet tegen qua smaak. Echter wilde het apparaat niet "dicht" waarschijnlijk door een iets afwijkende cup-vorm? Met L'or cups hadden we ook al eens apparaatschade (lekkage langs de cuphouder) gehad, dus helaas mogen de Lidl cups er niet meer in.

Ook een puntje om rekening mee te houden... ;)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30