Spironski schreef:Er zou natuurlijk een vuiltje in de flow restrictor kunnen zitten, maar een vieze zeef of douche zou toch niet voor een onderkoelde zetgroep zorgen?
Goede morgen beste Barista's,
Na mijn vraag over de te lage temperatuur van mijn Bezzera Mitica heb ik heel veel adviezen gekregen en omdat dit helemaal nieuw is voor mij was eigenlijk elk bericht nuttig. Hoewel ik niet alle kreten direct begreep heb ik veel handelingen zoals jullie me gemaild hebben (sommige voor de zoveelste keer) uitgevoerd. Alles was schoon, heel erg schoon zelfs. Er was nergens sprake van kalk of vuil, dus een vervuilinsprobleem heb ik zeker niet. De zeef en de zeefhouder hadden een heel licht bruine verkleuring, maar beslist geen vervuiling. Ik backflush ook regelmatig.
fransg gaf me de tip om contact op te nemen met
kafko.nl en dat heb ik gedaan. Spironski heeft ook de spijker op z'n kop geslagen. Hij was juist met z'n conclusie. Peter van der Weerd van Kafco heb ik eerst gebeld, daarna een foto gestuurd van bovenaf, wat fransg ook al geadviseerd had, daarna stuurde Peter me direct een mailtje met de kreet: "Het is me duidelijk, bel me maar even". Hij heeft me per telefoon uitgelegd wat ik moest doen. De restrictor is denk ik dat kunststof pijpje wat inderdaad in de bovenste toevoer naar de zetgroep zit, zoals Spironski schreef, maar dan wel in de boiler. Die restrictor zat aan de binnenkant verstopt. Het was geen kalk, maar een soort poeder, grijs met wat blauwachtigs, wat een beetje verhard was, maar wat ik er wel zo met mijn vingers af kon vegen. Na alles helemaal schoon gemaakt te hebben heb ik alles weer in elkaar gezet. Hij werkt weer fantastisch. Zo warm is hij nog nooit geweest, ook niet toen ik hem net had. Mijn vermoeden is dat vanaf de fabriek de boiler misschien niet helemaal goed schoon is gemaakt of dat er in de fabriek, of misschien wel bij de zaak waar ik hem gekocht heb, bij een test of demo vuil in gekomen is.
De Espresso is in ieder geval nu echt warm. Iedereen nogmaals bedankt voor zijn adviezen. Vooral Peter van der weerd verdient een compliment. Hij is echt heel erg goed. Maar ook Spironski had het direct bij het juiste eind.
Ik wens iedereen heel veel koffieplezier en ik hoop regelmatig naar de vragen en antwoorden van koffiepraat te kijken.
Hartelijke groeten van een Nepspanjool.