Ik merkte trouwens ook dat ik volgens mij voorheen de puck altijd tegen de douchekop aandeed met het vastzetten van de filterdrager. Gaatjes bovenin (soms) de puck en een vieze douchekop wezen daarop. Als hij met de nieuwe pistonring er niet meer tegenaan komt, is dat beter? Of moet er eigenlijk zo min mogelijk ruimte tussen de puck en de sproeier zitten?
Dat duidt meer op "overdosing", dat je dus (veel) meer dan 7/14 gram gebruikt. Ik denk niet dat het met het rubber heeft te maken.
Met overdosen Is niet zoveel mis, zolang je maar wat ruimte tussen de puck en de douch over houdt, de puck moet een beetje kunnen zwellen. Als je de filterhouder in het apparaat steekt, voel je dan ook weerstand? Op zich zou de filterhouder zonder al teveel weerstand in de kop moeten draaien, als dat niet zo is, kan het zijn dat je teveel koffie gebruikt (die dan dus tegen de douche wordt geperst. Het vergroot het risico op breuk van je puck, en dus channeling (al dat Engelse jargon ook!). Gaatjes hoeven nog niet per sé op channeling te duiden, maar het is wel aannemelijk.
Een truc om te kijken hoeveel koffie je kan gebruiken is om een muntje op je puck te leggen, je portfilter in je machine te draaien en weer los te halen. Het muntje mag dan dan een minime afdruk in je puck achter hebben gelaten, anders doseer je te ruim.
Maar mocht blijken dat je met het nieuwe rubber meer ruimte hebt, prima. Houd in elk geval die puck vrij van je douche.