Re: Blindfilteren ?

11
Mijn machine staat de hele dag aan, van 8 uur 's ochtends tot 9 uur 's avonds (tijdschakelaar).
Het is een 2-litermachine, dus die moet wel even opwarmen, vandaar...

De man die mijn apparaat nagekeken heeft raadt mij een opvulring aan. Moet je die tegen de andere aanlijmen? Of hoe gaat dat in zijn werk?
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

12
Mijn machine heeft ook een 2 liter boiler, maar ik zet hem alleen 's middags en 's avonds aan. Het water in de boiler is in 10 minuten heet, maar de zetgroep doet er ongeveer 30 minuten over om stabiel en op temp te zijn. Dus dat halve uurtje wacht ik wel even...

Die vulring kan je volgens mij gewoon achter je rubber ring zetten, niet lijmen ofzo, dat blijft gewoon zitten. Nu nog eerst je rubber ring onbeschadigd er af krijgen...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

13
Maar dat zo'n machine de hele dag aanstaat, dat moet hij toch wel kunnen hebben? Ik bedoel, in de horeca staan ze ook de hele dag aan... Ik zal er alleen op letten dat ik de portafilter er niet in laat.
Ik ga een nieuwe pistonring bestellen, en een opvulring voor de zekerheid.

Gaan die dingen er moeilijk in/uit? Of is het een kwestie van vastduwen?
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

14
Ach, ik denk dat je het apparaat de hele dag aan kan laten staan. Je rubbers en elektronica zouden wat sneller kunnen slijten door de voortdurende warmte (hoewel uitzetten en krimpen nu ook weer niet echt goed is voor die elektronica).
Voor mij werkt dat half uur opwarmen prima, zoveel en zo vaak koffie drink ik niet. En om mijn apparaat onbewaakt aan te laten terwijl ik er niet ben.... Stel je onderdrukventiel begeeft het, waardoor het ding opeens de hele tijd gaat staan stomen, dat komt dan wel allemaal in je machine tercht. Ik weet niet wat het qua stroom kost om je apparaat de hele dag aan te laten staan (zal zo'n 10% v.d. tijd stroom trekken?), maar als het niet hoeft...

In en E61 kop kan je dat rubber vrij makkelijk zelf vervangen, dat klemt inderdaad, maar ik weet niet hoe dat in jouw apparaat gaat. Toch op een expert hier wachten (Espressoking b.v.), of anders internet?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

15
Juist de machine aan laten staan bevordert de levensduur van de machine. Door telkens aan en uitzetten veroorzaak je extra slijtage door rek en krimp. Ook kan het absoluut geen kwaad om je filterdragers in de groepen te laten zitten, mits ze maar schoon zijn. Het belangrijkste in deze is dat je filterdragers warm behoren te zijn wanneer je een bakkie zet. Koude filterdragers veroorzaken onderextractie....

Je kan de filterdragers ook op je koppenwarmer leggen, als ze maar warm blijven.

En daarnaast is het stroomverbruik in verhouding hoger bij het telkens opstarten van je machine.
Wanneer je privémachine overdag gewoon aanstaat kost dat minder dan twee keer op een dag opstarten.

Blindfilter je machine minmaal twee keer per week en elke dag met schoon water. Gebruik het liefst een vloeibare reiniger, dat spoelt beter weg. Poederreinigers blijven nog al eens plakken en veroorzaken schade aan de kleppen.

Te vaak blindfilteren schaad je pomp en je kleppen....borstel liever de kop eens goed schoon tussentijds.
......
BonneBella CoffeeConcepts: La tua passione e la mia passione!
info at bonnebella.nl

16
marmhz schreef:Het lijkt er sterk op dat het rubber van de zetgroep toch niet helemaal goed afsluit. Je moet de filterdrager met een goede ring niet veel verder dan iets voorbij het midden kunnen trekken. Wellicht is de ring die erin is gezet wat aan de dunne kant. Een mm is hier al veel en kan het verschil maken. Als je de machine een beurt hebt laten geven kan je toch even terug om het te laten nakijken.

Kan ook zijn dat de nokjes van de filterdrager versleten zijn.

Afbeelding

Dan kan je je groep opvullen tot je een ons weegt maar dat zal dan niet helpen. Vervangen van de filterdrager is de enige remedie...
BonneBella CoffeeConcepts: La tua passione e la mia passione!
info at bonnebella.nl

17
Waarschijnlijk moet je bij deze machine het rubber er gewoon uitsteken, met een kleine schroevendraaier of een priem. moet je wel eerst even de douchezeef losdraaien, waarschijnlijk met sleutel 8.
Kun je meteen alles even goed schoonmaken.

Als je de ring terugplaatst moet je hem eerst een beetje invetten met wat levensmiddelen vet. dan de vulring bovenop de pistonring leggen. Dan deze tegelijk in je groep duwen. Dan even de filterbak uit je piston halen en dan even de piston in je groep proberen te draaien. dit gaat niet altijd even makkelijk.

Als dit tenminste hetzelfde is als alle rancillio's. maar dat kan verschillen per type.

18
En daarnaast is het stroomverbruik in verhouding hoger bij het telkens opstarten van je machine.
Wanneer je privémachine overdag gewoon aanstaat kost dat minder dan twee keer op een dag opstarten
Dat is er bij mij nooit in gegaan. Een hete machine verliest nu eenmaal veel meer warmte dan een koude. Dus de hitte-energie die verloren gaat bij een voortdurend hete machine is veel groter dan de energie die het kost om een koude machine weer op temperatuur te krijgen.

Op HB is er al uitvoerig over gesproken, en daar komen ze tot dezelfde conclusie. En is het ook gewoon gemeten trouwens.

Verder schijnen sommige dingen harder te slijten door afkoelen/opwarmen (krimp en rek), maar andere dingen juist weer door hitte (rubbers, pressurestat).

Hier is alles te vinden, interessant materiaal:
http://www.home-barista.com/espresso-ma ... t1090.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.home-barista.com/espresso-ma ... t4129.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.coffeegeek.com/forums/espres ... nes/343738" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.home-barista.com/espresso-ma ... t2680.html" onclick="window.open(this.href);return false;

19
Ik heb inmiddels via de importeur euroquick 2 pistonringen besteld. Ik zal deze overmorgen waarschijnlijk krijgen.

Insmeren met levensmiddelenvet dus... boter? Zonnebloemolie? Of is er echt een goedje dat 'levensmiddelenvet' heet?

Ik kan me niet voorstellen dat de nokken van de filterdrager versleten zijn. Het apparaat was erg weinig gebruikt toen ik het kocht.

Ik laat mijn apparaat de hele dag aanstaan omdat ik als ik thuiskom gewoon een espresso wil kunnen maken, en niet eerst een half uur wil wachten. Dat hij meer stroom zou verbruiken als je hem telkens uit/aanzet gaat er bij mij als student werktuigbouwkunde ook niet in. Het ding warmt de hele tijd op als de temperatuur te ver gezakt is. Iets op hogere temperatuur houden kost meer stroom dan enkele keren opwarmen vanaf lagere temperatuur... Een paar simpele formules kunne dat duidelijk maken, of metingen inderdaad, maar dat dat zo zou zijn lijkt mij klinkklare onzin.

Ik merkte trouwens ook dat ik volgens mij voorheen de puck altijd tegen de douchekop aandeed met het vastzetten van de filterdrager. Gaatjes bovenin (soms) de puck en een vieze douchekop wezen daarop. Als hij met de nieuwe pistonring er niet meer tegenaan komt, is dat beter? Of moet er eigenlijk zo min mogelijk ruimte tussen de puck en de sproeier zitten?

20
Ik merkte trouwens ook dat ik volgens mij voorheen de puck altijd tegen de douchekop aandeed met het vastzetten van de filterdrager. Gaatjes bovenin (soms) de puck en een vieze douchekop wezen daarop. Als hij met de nieuwe pistonring er niet meer tegenaan komt, is dat beter? Of moet er eigenlijk zo min mogelijk ruimte tussen de puck en de sproeier zitten?
Dat duidt meer op "overdosing", dat je dus (veel) meer dan 7/14 gram gebruikt. Ik denk niet dat het met het rubber heeft te maken.
Met overdosen Is niet zoveel mis, zolang je maar wat ruimte tussen de puck en de douch over houdt, de puck moet een beetje kunnen zwellen. Als je de filterhouder in het apparaat steekt, voel je dan ook weerstand? Op zich zou de filterhouder zonder al teveel weerstand in de kop moeten draaien, als dat niet zo is, kan het zijn dat je teveel koffie gebruikt (die dan dus tegen de douche wordt geperst. Het vergroot het risico op breuk van je puck, en dus channeling (al dat Engelse jargon ook!). Gaatjes hoeven nog niet per sé op channeling te duiden, maar het is wel aannemelijk.
Een truc om te kijken hoeveel koffie je kan gebruiken is om een muntje op je puck te leggen, je portfilter in je machine te draaien en weer los te halen. Het muntje mag dan dan een minime afdruk in je puck achter hebben gelaten, anders doseer je te ruim.
Maar mocht blijken dat je met het nieuwe rubber meer ruimte hebt, prima. Houd in elk geval die puck vrij van je douche.