Re: Krijg je lekkerdere koffie als je zelf brand?

22
Erik82 schreef:De theorie ken ik ook wel ja maar in de praktijk blijkt er toch wel een behoorlijk verschil in te zitten terwijl dat volgens de theorie niet zou moeten kunnen. Probeer dat maar eens te verklaren.
Wat moet er dan verklaard worden en wat klopt er van de theorie niet met de praktijk? Zodra er spanning, stroom, vermogen enz. aan de orde zijn , ontstaan de meest ridicule sprookjes :shock:
Gene Café, Mahlkönig Vario Home II, Rancilio Silvia + Auber PID, Fiorenzato T80, Kyocera CM-50-CF handmaler.

25
Erik82 schreef:Bobbee heeft 2 genes van 230V getest en eentje van 220V en ik die van mij van 220V en de 220V versies zijn veel sneller dan de 230V versies. Lijkt me duidelijk en heeft veel effect op de resultaten.
Ik betwijfel ten zeerste dat er nog echt types zijn van 220 V, we hebben ten slotte al meer dan 10 jaar 230 V als netspanning, maar stel theoretisch dat er wel 1 is voor 220V, dan is dat toch voor een ieder die de wet van Ohm kent zo klaar als een klontje. Je zet er dan 230 V op i.p.v . 220, dus loopt er ruim 4% meer stroom en verstookt het element 4% meer vermogen, ergo heb je ruim 4% meer warmte ;)
Gene Café, Mahlkönig Vario Home II, Rancilio Silvia + Auber PID, Fiorenzato T80, Kyocera CM-50-CF handmaler.

27
bobbee schreef: 220v element vs 230v element.
Wederom er zijn geen apparaten meer, bedoeld voor 220 V. Al in 1988 is er langzaam overgegaan naar 230 V, hetgeen nu 10 jaar geleden werd afgerond. De Gene is bedoeld voor 230 en NIET 220V.
Europese normalisatie :mrgreen:

28
Ja dat weet ik wel maar er zit dus verschil in. De eerste gene's hadden tot 2009 schat ik, een 220 volt element. Daarna zijn ze 230 volt elementen gaan monteren. Ik heb ergens nog wel een foto van de elementen waarop staat 220v en op de andere 230 v, maar je gelooft me zo ook wel toch?
Ik hoop dat de 220v elementen ergens nog leverbaar zijn want het werkt heerlijk. (Via een ander land misschien. In GB hanteren ze bijvoorbeeld 240v elementen.) Brander reageert veel sneller op de temperatuur instelling en ik ga er binnenkort nog een dimmer inbouwen, die ligt hier al klaar. Dan wordt het helemaal fijn werken naar horen zeggen.
Laatst gewijzigd door bobbee op ma 28 apr 2014, 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

29
bobbee schreef:Ja dat weet ik wel maar er zit dus verschil in. De eerste gene's hadden tot 2009 schat ik, een 220 volt element. Daarna zijn ze 230 volt elementen gaan monteren. Ik heb ergens nog wel een foto van de elementen waarop staat 220v en op de andere 230 v, maar je gelooft me zo ook wel toch?
Dan heb je hier zeker overheen gelezen. Het is allemaal zo simpel! Dat verschil is toch simpel verklaard.

"Ik betwijfel ten zeerste dat er nog echt types zijn van 220 V, we hebben ten slotte al meer dan 10 jaar 230 V als netspanning, maar stel theoretisch dat er wel 1 is voor 220V is, dan is dat toch voor een ieder die de wet van Ohm kent zo klaar als een klontje. Je zet er dan 230 V op i.p.v . 220, dus loopt er ca. 5% meer stroom en verstookt het element 5% meer vermogen, ergo heb je ruim 5% meer warmte ;)"

Daar is toch niets onduidelijks over.

30
Wimula schreef: Dus kul dat 220V eerder op temperatuur komt.
Het vermogen is alleen bepalend en niet de spanning.
Als de in de VS gebruikte spanning de helft is van de onze, dan loopt er dus 2 x zo veel stroom bij het zelfde vermogen ;)
Ik had deze nog voor me....
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’