Toen ik mij hier in eerste instantie aanmeldde en advies vroeg over welk espresso-apparaat te kopen, werd mij aangeraden als het budget het toeliet een HX te kopen.
Ik heb in een opwelling de Elektra gekocht, géén E61, géén HX, gewoon Single boiler. Nu na enkele maanden gebruik vraag ik mij af waarom je een HX zou kopen. Of heb ik gewoon geluk met deze Elektra.
Als ik namelijk een cappuccino wil maken, zet ik eerst de espresso. Als deze klaar is switch ik naar stoomstand. Ik klop mijn filterdrager uit en spoel deze even schoon, en dan flush ik de steamwand even, en vul ik de pitcher met wat melk. Dat duurt ongeveer 20-30 seconden, en dan is de boiler al op stoomtemperatuur. Ik hoef dus geheel niet te wachten tot ik kan stomen.
Ligt dit aan mijn apparaat? Het is dan wel 1200 W, maar ook een grote 2 liter boiler die op temperatuur moet worden gebracht.
Wat ik wil zeggen. Ik zie geen voordelen in een HX apparaat vergeleken met mijn single boiler apparaat. Een HX apparaat moet je ook nog eens flushen toch? Zelfs een dual boiler zie ik nauwelijk voordelen in. Puur omdat ik dus niet hoef te wachten om te kunnen stomen. Of zie ik een wezenlijk voordeel over het hoofd?
HX? Waarom zou je?
1Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60