Re: overdreven

61
Klopt maar is de enigste conclusie die ik er aan kan verbinden. Overigens wel vreemd dat toen de PID nog niet beschikbaar was het volgens de menigte al een perfect apparaat was. Waarom monteer je dan een PID als de Rancilio al perfect was? Maar goed genoeg gel... over de Silvia. Mijn gevolgtrekking is duidelijk.

63
Sorry, ik begrijp het even niet. Je hebt een machine waarvan je zelf vindt dat het hoe dan ook niks kan worden met je koffie?

Een echt goeie kok kan een super lekkere biefstuk bakken, of hij nu een peperdure moederdag-pan heeft uit de luxemiepenkookwinkel, een plaat staal of een echt mooie horeca-pan.

Tenminste, als hij kan beginnen met een heel goed stukje vlees, goeie boter en een goeie vlam.

Zoals jij los van de vormgeving hoe dan ook met de koffieboon moet beginnen.

Er zal vast en zeker heet water bij een bepaalde druk uit komen en als je met verse bonen (en maler etc) begint, en je bent slim en leergierig, dan krijg je er vast lekkere koffie uit. Het zal wel veel en veel moeilijker zijn dan met een gewone machine, maar het oog wil ook wat.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

64
Precies en dat is nu precies waar het mij om gaat! Je haalt de niet moddergooiende woorden uit mijn mond. Toegegeven de Diva zal geen top zijn en 2de hands of in dezelfde prijsklasse is er misschien wel iets beter te vinden zijn. Maar als ik dan alle adviezen moet opvolgen betreffende betere apparaten dan de Diva kan ik net zo goed direct een van Westen aanschaffen. Ben ook niet op zoek naar de perfecte espresso dat is toch zoeken naar de Holy Grail die niemand tot nu toe gevonden heeft hoewel dat door sommigen wel wordt gedacht. Als er uit de Diva een alleszins fatsoenlijke espresso the halen is dan vind ik het best.

65
koffiedikkertje schreef:Mijn schrijfseltjes maar even eplaatst in het forumonderdeel dat handelt over de machine die ik nu heb de Bugatti DIVA. Na jaren lang geklungel met de Rancilio Silvia waar geenfatsoenlijke espresso uit kon krijgen een Diva gekocht, veel slechter dan de Rancilio kon het niet zijn en een ding is zeker mooier is zij alleszins. En maakt hij een betere espresso? Enig tromgeroffel....Nou geen idee. Hij doet het namelijk niet. Nada nothing zjilst.... Ze weigert water aan te zuigen en de boiler te vullen. Heb contact opgenomen met de importeur en ze zouden mij een spuit op sturen om handmatig in eerste instantie de boiler te vullen , daarna zou zij het moeten doen? Afwachten dan maar. Ik houd u gewild of ongewild op de hoogte.
'T is een androgyne topmodel ? :?

Gebruik voor de gein eens een spellingcontrole,
kan je zien waarom de mensen je niet geheel begrijpen. ;)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

66
koffiedikkertje schreef:Klopt maar is de enigste conclusie die ik er aan kan verbinden. Overigens wel vreemd dat toen de PID nog niet beschikbaar was het volgens de menigte al een perfect apparaat was. Waarom monteer je dan een PID als de Rancilio al perfect was? Maar goed genoeg gel... over de Silvia. Mijn gevolgtrekking is duidelijk.
Een PID is al decennia beschikbaar in vele vormen. Ik gebruik er een om de temperatuurcontrole effectiever en beter in de hand te hebben.
Gene Café, Mahlkönig Vario Home II, Rancilio Silvia + Auber PID, Fiorenzato T80, Kyocera CM-50-CF handmaler.

67
koffiedikkertje schreef:Niet alleen ik, maar zelfs een gekend Barista lukte het niet.
Gekende barista's werken met grote dure machines. Als je een wereldkampioen Golf een rondje midgetgolf laat doen in je achtertuin, is het goed mogelijk dat hij er niets van bakt maar dat zegt niet veel.

De machine is ook maar een stukje gereedschap. Met een goed stuk gereedschap is het makkelijk werken, als de gebruiker van dat gereedschap weet waar hij mee bezig is. Met een excentriek vormgeven stuk gereedschap in de handen van een amateur is dat een stuk lastiger, maar ook die zal er na verloop van tijd handiger in worden.

De aanschaf is slechts een stapje, ook al wordt dat door veel mensen als DE stap gezien.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

68
Mee eens. Maar ik vind dat wij eens op moeten houden alsof een espresso maken van goede kwaliteit een studie raket wetenschap behoeft en je bovendien alleen maar die en die apparaten kunt gebruiken. De basis regels zijn duidelijk en als het Miep van de plaatselijke koffiebar ook wel eens lukt..!

69
Wimula schreef:
koffiedikkertje schreef:Klopt maar is de enigste conclusie die ik er aan kan verbinden. Overigens wel vreemd dat toen de PID nog niet beschikbaar was het volgens de menigte al een perfect apparaat was. Waarom monteer je dan een PID als de Rancilio al perfect was? Maar goed genoeg gel... over de Silvia. Mijn gevolgtrekking is duidelijk.
Een PID is al decennia beschikbaar in vele vormen. Ik gebruik er een om de temperatuurcontrole effectiever en beter in de hand te hebben.
Dan ga je er dus vanuit dat de Silvia zonder PID geen effectieve temperatuur controle heeft en niet goed in de hand te houden is? Dat is nochtans mijn gevolgtrekking die met mijn ervaringen wel aardig overeenkomen.

70
koffiedikkertje schreef:
Wimula schreef:Een PID is al decennia beschikbaar in vele vormen. Ik gebruik er een om de temperatuurcontrole effectiever en beter in de hand te hebben.
Dan ga je er dus vanuit dat de Silvia zonder PID geen effectieve temperatuur controle heeft en niet goed in de hand te houden is? Dat is nochtans mijn gevolgtrekking die met mijn ervaringen wel aardig overeenkomen.
Hm, nu lijkt het erop dat je wil bewijzen dat je niet goed kunt lezen! ;-)

Het lijkt me een goed idee als je nu eerst een goeie kop koffie gaat zetten.

Dat lijkt me al moeilijk genoeg. Het kan zijn dat ik jouw berichten niet goed begrijp, maar als ik het goed heb, bedoel jij te zeggen dat het allemaal niet zo nauw luistert, dat je met oude troep ook best een lekker bakkie koffie kan zetten, en dat het door allerlei omstandigheden jou tot nu toe niet is gelukt?