wij hebben een vraag over een waterontharder/purifier
Over enkele weken gaan we ons nieuwe espressoapparaat ophalen.
ongeveer een jaar geleden de Gaggia TS verkocht (deze werkte met een groot waterreservoir)
en achteraf toch wel spijt gehad, want het was echt een beest van een machine..
Na veel wikken en wegen gaan we binnenkort onze nieuwe espresso apparaat ophalen
het is wederom een Gaggia geworden maar ditmaal de GD compact, met 2 groepen
(hiervoor moet in de keuken het nodige aangepast worden, maar dit komt goed uit omdat we de keuken aan het verbouwen zijn)
Op mijn werk hebben we een "vriesdroog-kattebakkorrel" koffiemachine met een purifieer/ ontharder.
Nu is mijn vraag voor die paar bakjes koffie die we drinken is het raadzaam op er een "dure" purifieer tussen te plaatsen, of zou een "eenvoudige" kalkfilter ook voldoende zijn?
graag jullie advies,
otzie
Re: waterontharder / purifier
2Die Gaggia heeft waarschijnlijk vastwater?
Dan is het erg eenvoudig er een harsfilter tussen te zetten, genoeg over gepost.
Deze bv. http://www.koffiepraat.nl/forum/viewtop ... 4&start=60
Dan is het erg eenvoudig er een harsfilter tussen te zetten, genoeg over gepost.
Deze bv. http://www.koffiepraat.nl/forum/viewtop ... 4&start=60
3‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’
4Als je een Brita of een Everpure gaat gebruiken, check dan je pH. Als het gefilterde water een pH heeft lager dan 6.5, dan moet je meer bypassen. Zuur water vreet je machine op van binnen (corrosie). Liever iets te hard dan te zuur.
Liever een filter dat met zout (NaCl) werkt.
(...zie post v Bobbee)
Je totale concentratie mineralen (TDS) in het water verandert volgens mij niet met zo'n filter. Om een lekker bakkie te zetten moet de TDS niet hoger zijn dan ca 200 ppm. Op de website van je waterleverancier zijn meetrapporten te vinden van de samenstelling van je kraanwater.
Liever een filter dat met zout (NaCl) werkt.
(...zie post v Bobbee)
Je totale concentratie mineralen (TDS) in het water verandert volgens mij niet met zo'n filter. Om een lekker bakkie te zetten moet de TDS niet hoger zijn dan ca 200 ppm. Op de website van je waterleverancier zijn meetrapporten te vinden van de samenstelling van je kraanwater.
Laatst gewijzigd door NielsB op di 15 jul 2014, 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Micra&Ultra
5Idd, en de dva kun je zelf regenereren! Scheelt weer in de kosten voor de toekomst!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’
10Dank jullie wel voor jullie supersnelle reacties .
even opgezocht wij wonen in tilburg daar is het water:
Totale hardheid (dH) 10,8
Zuurgraad (pH) 7,96
dus voor ons zou het handig zijn een dva van 8 liter aan te schaffen?
hoe (misschien gekke vraag) meet je de ph-waarde? heb je hier strips voor ? of een digitaal meetapparaat?
ook zie ik op de website van brabant-water dat ze het water compleet ontleed hebben, even een pdf gedownload met stoffen waar ik nog nooit van gehoord heb
zijn er nog meer stoffen die het water bevat die essentieel zijn voor een lekkere kop?
even opgezocht wij wonen in tilburg daar is het water:
Totale hardheid (dH) 10,8
Zuurgraad (pH) 7,96
dus voor ons zou het handig zijn een dva van 8 liter aan te schaffen?
hoe (misschien gekke vraag) meet je de ph-waarde? heb je hier strips voor ? of een digitaal meetapparaat?
ook zie ik op de website van brabant-water dat ze het water compleet ontleed hebben, even een pdf gedownload met stoffen waar ik nog nooit van gehoord heb
zijn er nog meer stoffen die het water bevat die essentieel zijn voor een lekkere kop?
Faema E61 jubilé 1groep & Macap M4D + Casadio Enea