Doorlooptijd Jura

1
Hallo,

Ik heb (nu nog) een Jura Impressa J5, maar ik heb het idee dat het niet helemaal goed gaat.
Als ik op sterk, met de fijnste maling een espresso van 30 ml zet, pomt hij het water er in 5 seconden door. Gevolg, een slappe bak.

Zou toch niet zijn dat de schijven versleten zijn???

Ik heb er nooit op gelet hoe lang de doorlooptijd vroeger was. Hoe zit dit met jullie Jura?

Groeten,
Peter
Mahlkönig PRO M - Rocket Cellini V3 - Hario Mini Mill - Bialetti Moka Pot - Bialetti French Press

Re: Doorlooptijd Jura

2
5 Seconden lijkt inderdaad nergens naar. Wat voor bonen gebruik je? Oude bonen willen ook nog wel eens bijdragen aan te snelle doorloop, hoewel me hier meer aan de hand lijkt.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

4
Ik weet weinig van superautomaten, maar meestal stellen de malertjes in die apparaten niet al te veel voor. Hoeveel kopjes heb je d'r tot nu toe mee gezet? Het kan best zijn dat de schijfjes zijn versleten.
Wanneer heeft je machine voor het laatst een servicebeurt gehad?

De standaardregel voor espresso is 25-30 seconden doorlooptijd. Nu kan je daar wel enigszins van afwijken, maar grosso modo gaat die doorlooptijd toch ook gewoon op voor superautomaten. Als je een espresso wil die je van je stoel doet afvallen, zal je toch in de buurt moeten zitten. En vooral ook verse bonen moeten gebruiken, niet zo'n zak bonen van een half jaar oud.

Enfin, het staat allemaal in het Beginnerstopic, en die had je natuurlijk al gelezen ;) .
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

5
Jazekers hebben we die gelezen. Hoop alleen op een reactie van iemand die zegt... mijn Jura zet een espresso in zo of zoveel seconden.

Inmiddels 13.000 koppen gezet en de vorige beurt drie jaar geleden. Zit te twijfelen of ik mijn apparaat van 6 jaar wel weg moet brengen voir 250 euro!

Groeten,
Peter
Mahlkönig PRO M - Rocket Cellini V3 - Hario Mini Mill - Bialetti Moka Pot - Bialetti French Press

6
Hmm, dan zit je wel met een apparaat dat in de herfst van haar bestaan zit, om het zo te zeggen. Je mag ervan uit gaan dat die schijven dan zijn versleten.
En 3 jaar is erg lang tussen servicebeurten in, dat zit toch meestal meer in de buurt van 1,5 jaar. Nu heb ik Jura-Impreza (lid van het forum) wel vaker zien schrijven dat een servicebeurt goedkoper kan dan €250.

Je kan je ook afvragen wat je de standaard maakt: de juiste manier om espresso te zetten, of wat een bepaald type apparaat er van maakt...

8
Een mooie indicatie voor de gesteldheid van maalschijven is of de proppen in de afvalbak mooie pucks zijn of lijken op een geschoffeld stukje tuinaarde. Wanneer de doorlooptijd 5 seconden bedraagt zal ook de temperatuur om te huilen zijn.

Wat ook nog kan gebeuren is dat de tijd dat de molen maalt, veel te kort is geworden. Die kan je op instelling extra makkelijk meten, 9,3 seconden moet deze zijn.

Maalschijven kosten 29,95 en er zijn ook maalschijven die meer malen dan de standaard discs van Jura. Daarmee kan je het probleem van een tekort malende molen oplossen.

Gr
* Alles van JURA, Rocket, Quick Mill & Bravilor *

9
Koffie komt er tegenwoordig inderdaad zo'n beetje als losse koffie uit in plaats van compacte schijven. De temperatuur verandert nog al eens, maar hij is nooit echt "heet". Malen doet hij wel lang genoeg.

Nieuwe maalschijven zou wel eens het juiste kunnen zijn. Ook zal een schoonmaakbeurt niet verkeert zijn. Echter kan je het volgens mij niet zelf en rekenen ze daar bij Jura €250,00 voor ( incl. 1 jaar garantie).

Eerst maar eens een tijdje met mijn nieuwe combi ( Faema MC90 en Quick Mill 820) spelen en dan beslissen wat we met de Jura doen.

Peter

10
Hoi,

Lijkt idd op de maalstenen die niet goed staan. Ik had iets gelijkwaardig en de molen nagekeken, schoongemaakt en opnieuw afgesteld. Ik weet het niet maar de puk die eruit kwam leek zoals eerder werd geroepen wel op geschoffelde grond :lol: en dacht bijna dat de draaiknop door iets vreemd is verschoten want draaid nu weer top en smaakt weer super!

Ik heb een Jura J9.2 met 13.000 handelingen gehad en de maalstenen waren hier nog tip top in orde dus vervangen is niet zo maar nodig.

Over onderhoud enzo. Jura wilt het graag doen, zelf sleutelen is leuker en op http://www.juraprofi.de/Service-Anleitungen:_:70.html vindt je veel info en onderdelen zijn hier te bestellen, waar ik zeer tevreden over ben.

Succes,
Jerom