Machine kaput!! Paniek! Online diagnose gevraagd.

1
Paniek in de tent. Mijn oude Isomac Millennium werkt niet meer geheel naar behoren. Zie: viewtopic.php?f=12&t=4372&hilit=greggy. Wellicht kunnen jullie met de informatie beneden een diagnose stellen. Ik ben niet te beroerd om de waterpomptang te pakken. Misschien is dit een goed moment om de machine in z'n geheel op te knappen.

Kenmerken vanaf koud: ik zet de machine aan, lampjes branden allemaal, pomp gaat even aan en vult de tank, element staat aan en warmt het water op, op kookpunt slaat dat ventieltje dicht (ben naam ff kwijt), druk wordt opgebouwd en het lampje gaat op groen: ready for action. Alles prima lijkt. Uiteraard koelt de ketel wat af en slaat de thermostaat weer aan om de boel op druk te houden.

Hier gaat het fout! Af en toe, als ik heet water gebruik/afneem of het apparaat gewoon een tijd laat staan, gaat het proces niet goed. Het lampje van opwarmen brandt niet, de boel wordt dus niet op temperatuur en druk gehouden en de zaak koelt langzaam af.
Normaal gaat het element aan als de druk onder 1 bar komt, nu doet ie dit niet meer. Als ik de hendel overhaal slaat de pomp overigens gewoon aan. Dit circuit lijkt prima te werken. Als het apparaat is afgekoeld werkt hij - soms - weer even normaal.

Het is een oud beestje. Niet al te veel onderhoud gehad maar wel uitstekende koffie. Nu pas ontkalkt & schoongemaakt. Waterlevelmeter van de tank wat bewogen/ontkalkt. Helpt niet.

Gevoelsmatig is het iets kleins. Suggesties? Alles is welkom! Dank! :roll:
Isomac Millennium, Quamar M80e

Re: Machine kaput!! Paniek! Online diagnose gevraagd.

2
Greggy schreef:Mijn oude Isomac Millennium werkt niet meer geheel naar behoren.

[...] Nu pas ontkalkt & schoongemaakt.
Begrijp ik het goed dat de problemen zijn ontstaan na het ontkalken?

Wanneer er te laat wordt ontkalkt en dat gebeurt niet heel erg grondig, dan raken er allerlei stukjes kalk los die niet zijn opgelost en die verstoren van alles in de machine.

In jouw geval lijkt het erop dat de pressostat niet merkt wanneer de druk zo laag wordt dat er weer moet worden bijverwarmd.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

4
Te weinig onderhoud is de oorzaak. Als je te lang niet ontkalkt zijn de kalkstukken te groot en gaan de boel verstoppen. Dat is hoogstwaarschijnlijk wat hier is gebeurd. Oplossing is of heel lang laten ontkalken en hopen dat het goed komt maar beter is nog om de boel uit elkaar te halen en in zijn geheel goed te ontkalken. Daar krijg je van achterstallig onderhoud met espressomachines.

Je zou ook eerst kunnen beginnen om de groep eens van binnen te bekijken voor de hoeveelheid kalk en de pressostaat even apart ontkalken. Die regelt de druk dus is waarschijnlijk ook de boosdoener. Het kan zijn dat dat de oplossing is maar gezien het verleden zal het waarschijnlijk een tijdelijke oplossing zijn totdat het volgende stuk klak door de machine begint te zweven en ergens wat gaat verstoppen.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

5
Ik zou geen waterpomptang gebruiken. Dan beschadigd alles heel snel.

Lijkt mij een klusje voor kafko. Ik weet niet waar je woont, maar peter laat de machine dan een nacht met ontkalkingsmiddel staan. Hij verkoopt het spul ook los en is niet te beroerd om je instructies te geven als je te ver weg woont om hem daar achter te laten.

Niet teveel zelf rommelen als je niet weet waar je mee bezig bent!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

6
Ik weet niet waar je woont
Greggy

:P

on-topic: blijft een flink stuk rijden/treinen maar ik kan een bezoekje aan kafko aanbevelen!
(met zo'n NS dagkaart die je her en der in de aanbieding hebt voor 15-20 euro is het vervoer ook nog eens te doen, met je apparaat netjes verpakt op klein steekkarretje 8-))
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

8
LS,
Het lijkt er inderdaad op dat de pressorstaat op druk blijft "plakken". Toch ben ik niet zeker, immers de machine warmt de volgende dag gewoon weer op? Ik zou de machine eens openmaken. Luister eens naar de presso. Die moet een klik geven bij ongveer 1 bar. Als de druk daarna zakt moet er weer een klik volgen...hoor je die? Controleer eerst eens goed de presso. Als die zijn werk gewoon doet, zit het probleem elders.

Cheers, TY

De pressorstaat is nummer C op de afbeelding (bron: http://www.home-barista.com/espresso-ma ... 13818.html)
Afbeelding
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk