Espresso veel en veel te snel klaar

1
Hoi,
Sinds kort ben ik eigenaar geworden van een Gaggia Classic, en heb als rookie paar dagen zitten uitproberen met wat bonen van de Aldi om wat ervaringen op te doen.

Ik probeer nu een kopje Espresso te zetten volgens de theorie uit wikipedia:

Espresso zetten is een delicate bezigheid. Dit proces wordt gedefinieerd door de volgende karakteristieken:
7 g
23 - 28 sec
9 - 16 bar
92 - 96 °C

Ik maal mijn bonen met een Gaggia MDF, setting 3. Als ik 10 g bonen gebruikt is mijn espresso binnen 10-11 secondes klaar. De temperatuur van de espresso is wel goed en heeft een mooi crema, dus met mijn bescheiden kennis vind ik het best wel aardige bakkie.

Kunnen jullie me helpen met de volgende vragen

1) Wat is de juiste hoeveelheid bonen ?. Alton Brown zet zijn espresso met 16 gram bonen
https://www.youtube.com/watch?v=lC4_Aa49oR0
2) Is het erg dat het maar 10 secondes duurt? Zal het veel uitmaken m.b.t. smaak als ik de Gaggia laat afstellen op 9 bar. Ik heb begrepen dat de Gaggia Classic meestal op 11-12 bar staat afgesteld.

Re: Espresso veel en veel te snel klaar

6
Levelt heeft ook vaak oude koffie, of in elk geval koffie waarvan je niet weet hoe oud die is.

Op het forum staan veel adressen waar goeie koffie te koop is, ook online te bestellen.

Wanneer je een goed draaiende machinerie hebt, kun je met een nieuwe soort bonen redelijk snel de juiste afstelling vinden, maar toen ik nog niet zo lang bezig was, vermaalde ik weleens heel snel 250g voordat ik de goeie afstelling te pakken had.

Dus juist in het begin is het welbesteed leergeld om een kilo goeie bonen te kopen, dan verandert niet steeds alles terwijl je het net begon door te krijgen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

8
fransg schreef:Levelt heeft ook vaak oude koffie, of in elk geval koffie waarvan je niet weet hoe oud die is.

Op het forum staan veel adressen waar goeie koffie te koop is, ook online te bestellen.

Wanneer je een goed draaiende machinerie hebt, kun je met een nieuwe soort bonen redelijk snel de juiste afstelling vinden, maar toen ik nog niet zo lang bezig was, vermaalde ik weleens heel snel 250g voordat ik de goeie afstelling te pakken had.

Dus juist in het begin is het welbesteed leergeld om een kilo goeie bonen te kopen, dan verandert niet steeds alles terwijl je het net begon door te krijgen.
goede tip.

9
fransg schreef:Levelt heeft ook vaak oude koffie, of in elk geval koffie waarvan je niet weet hoe oud die is.

Thanks voor de tips! Ik heb even gezocht en ik zie paar adressen in Den Haag. Ga morgen even langs om wat verse bonen te halen.

10
De Kleine Koffiebranderij
Prins Hendrikstraat 47, 2518 HJ Den Haag
070 346 6607

Koffiebranderij BOON
Prinsestraat 114, Den Haag

Maar ook hier even vragen naar de laatst gebrande bonen! Misschien iets van een dag of 5.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’