Re: De sfeer op het forum deel 2

71
Overigens is het geen goed idee om die beginners guide er uit te knikkeren scheel dan een hoop verwijzingen naar iets dat toch niet gelezen word. De vergelijking met Nazis vind ik overig mank lopen en een te sterke politiek getinte uitspraak.
Ben het ermee eens dat het geen goed idee is die beginnersguide eruit te knikkeren. En wellicht heb jij die niet gelezen, maar hoe kom je er bij dat deze door niemand anders wordt gelezen?

En natuurlijk is die vergelijking met nazi's zo fout als wat. Het is helaas wel eens gebruikt door een vervelende beginneling die enthousiasme en liefhebberij verwarde met fascisme.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

72
Ik ben nu een paar maanden aan het spelen met boontjes, en aan het inlezen op het forum.

Wat ik alleen merk, als ik me iets afvraag, en het antwoord ga zoeken op het forum, dan vind ik wel veel verwijzingen. Maar geen antwoorden. Alsof mensen niet hun mening durven te verwoorden, dus maar roepen in de topics dat je het maar via de zoekfunctie moet uitzoeken...
En aan het antwoord, dat het van veel factoren afhangt.. Blijft als beginner ook lastig.

Soms zou een antwoord fijn zijn.

Ik snap dat er verschillen zitten in smaak en dat het afhangt van variabelen, en dus verschillen in het antwoord, maar als ze zelfs bij de hifi forums een antwoord kunnen onderbouwen, ook al is het enige echte verschil de prijs en het uiterlijk. Waarom is dat dan hier soms zo moeilijk.

Zal even voorbeeldjes geven.

Koffie molen, ieder is het er over eens, horeca maler, en hoe groter de schijven hoe beter.
De espresso machine: die is niet belangrijk, het begint met goede bonen, en een goede maler.

Oké, de bonen dan? Welke? : vers gebrand. En malen voor gebruik.
Oké welke bonen? Dan krijg je als antwoord verschillende branders . Maar even een aanrader welke bonen, die blijft eigenlijk altijd uit.

Ben nu begonnen met branden, dus heb een poging gedaan om te kijken hoe te branden en welke temp en hoelang. Kom nog niet veel verder als dat je die brand profielen kan vinden op internet.
En er is een profiel van een user van dit forum wat veel gebruikt word . Alleen ga ik daar denk ik alleen achter komen als ik hem ga mailen. Want kan het profiel niet echt vinden.

Normale logica zou dan zijn, open een topic, en stel de vraag.
Maar de manier van antwoorden zonder antwoord te geven maakt dat ik niet echt er om sta te springen, om topics te openen.

Via het voorstel topic lijk ik trouwens meer antwoorden te krijgen als wat ik in de andere topics zie. Dus ik kom er wel uit met de beschikbare hulp.

73
Oké welke bonen? Dan krijg je als antwoord verschillende branders . Maar even een aanrader welke bonen, die blijft eigenlijk altijd uit.
Over smaak verschillen gesproken....dat is bijna niet te doen, mijn voorkeur gaat richting Ethiopie, Yrgacheffe, maar dat zou ik een beginner niet snel aanraden.
A3aan is liefhebber van de India Monsooned Malabar, ook geen allemansvriend.

Er staat bij dat beginnerstopic dan ook , dat het een goed idee is om bij een van de ECHTE versbranders een zgn proefpakket te bestellen, meestal 4 soorten bonen...dat geeft een beetje een idee wat je wel dan niet lekker vind.
Volgend probleem,...is 250gram per soort voldoende voor het inregelen van je maler??

En de verschillen per brander zijn ook nog eens vrij groot,...over variabelen gesproken.
Ik heb nu een Sulawesi Kalossi, voor de filter/french press (die ik voor de espresso minder geschikt vind) en de Dominicaanse Barahona voor de espresso macchiato....keuzes, keuzes... ;) ;)

74
Als ik het goed begrijp heb je dan dus op enkele vragen wel antwoord gekregen (maler, espresso-apparaat), maar niet op welke boontjes je zou moeten gebruiken?

Om in de hifi-vergelijking te blijven: dat zou zoiets zijn als op het hifi-forum te vragen naar welke muziek je moet luisteren nu je een speler, versterker en luidsprekers hebt ;) .

Niettemin blijft je ervaring iets waarmee we wat zouden kunnen doen. Hoe ver gaat de welwillendheid van het meer ervaren lid voor de beginneling?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

75
Spironski schreef:Als ik het goed begrijp heb je dan dus op enkele vragen wel antwoord gekregen (maler, espresso-apparaat), maar niet op welke boontjes je zou moeten gebruiken?

Niettemin blijft je ervaring iets waarmee we wat zouden kunnen doen. Hoe ver gaat de welwillendheid van het meer ervaren lid voor de beginneling?
Wat je beschrijft in de laatste zin is al veel om te doen (geweest) daar zijn de meer "ervaren leden" het steeds meer met elkaar eens dat de onbenulligheid van sommige nieuwkomers weleens flink de deur dichttrekt wat bereidwilligheid aangaat, hoe je je antwoord ook formuleert; het is nooit goed.

Die Nieuwelingen hebben vaak al een mening gevormd en als het antwoord wat gegeven wordt niet strookt met datgene wat ze voor ogen hebben worden we als nukkige ouwe zeikerds (Nerds etc) bestempeld die niks willen delen, ook is het vaak (lees veelal) dat de antwoorden op die vragen al vele malen gegeven zijn en waarom kan ik die antwoorden wel op een forum terugvinden en een Nieuweling niet?

Die vraag is simpel te beantwoorden, de zoekfunctie is niet echt een makkelijk gegeven, je moet precies aangeven wat je zoekt, het is geen "Google zoekmachine" die vaak aan een half woord al genoeg heeft, vaak krijg je ook de melding dat er teveel hits zijn en dan wordt er geen antwoord gegeven en dan moet je de vraag anders gaan stellen en dat kan frustrerend zijn/werken.

Afbeelding

Pkfotografie schreef:Ik ben nu een paar maanden aan het spelen met boontjes, en aan het inlezen op het forum.

Ben nu begonnen met branden, dus heb een poging gedaan om te kijken hoe te branden en welke temp en hoelang. Kom nog niet veel verder als dat je die brand profielen kan vinden op internet.
En er is een profiel van een user van dit forum wat veel gebruikt word . Alleen ga ik daar denk ik alleen achter komen als ik hem ga mailen. Want kan het profiel niet echt vinden.
Over dat profiel van Erik82 is al wat geschreven, let wel op dat dit beslist niet zaligmakend is het is namelijk alleen een vingerwijzing omdat je bijna elke boon anders moet benaderen en je ook de vraag moet stellen wat wil ik bereiken met deze boon?!

Pkfotografie schreef: Normale logica zou dan zijn, open een topic, en stel de vraag.
Of gebruik de zoekfunctie op de juiste manier !!

Persoonlijk heb ik al vaker gesproken hoe ik brand en als je FransG bekijkt wat die allemaal al voor branderijen heeft getoond en brandprofielen van anderen zijn eigenlijk helemaal niet zo interessant, het is echt in het begin proberen en juist; Proberen en leren luisteren naar je machine en branding, gebruik al je zintuigen, dus neus, oren en ogen, brandprofielen lijken een uitkomst te zijn, maar als je deze volgt kan dat juist nog meer frustratie geven omdat het op die manier niet lukt, als je als voorbeeld 10 Gene's vergelijkt dan hebben ze met dezelfde boon allemaal een ander profiel, deels ligt het aan de lagering van de Ruwe bonen, deels aan de andere interpretatie van instellingen en deels aan ervaring.

Ik hoop dat de zinspeling van Carp over de Malabar boon ging en niet over de persoon. :mrgreen:

En een Groot ding waar hier weleens makkelijk overheen wordt gestapt is; we zitten hier voor ons plezier en niet als onuitputtelijke vraagbaak/orakel, waar je even je vraag neerpent en een direct antwoord krijgt/verwacht, sommigen zijn zelfs beledigd als ze niet binnen een uurtje of zo antwoord hebben gekregen en beginnen al te roepen; Niemand ??

Er wordt wel gesproken over de "Oude garde" deze zgn groep, wil liever niet zo bestempeld worden dit zijn immers ook gewoon leden die hier voor hun plezier zitten/staan/aanwezig zijn.

Het is ook zo makkelijk als je bepaalde mensen als groep bestempeld, dan is die Zwarte Piet nog makkelijker uit te delen.

Wat me dan ook nog weleens tegen de Borst stuit is dat als een "nukkige gebruiker" een verkeerd antwoord geeft die als zeikerd of weet ik al niet wat mag worden bestempeld door een Nieuweling oid en dat heeft die dan maar te accepteren en als die Zeikerd een Nurkse Nieuweling een naampje geeft wordt die steevast op z'n vingers gemept.

Groet@3aan

Hou alsjeblieft op over een Audioforum, daar zitten de echte zeikerds en Nerds, moet je maar eens een vraag stellen over kabels, btw je hebt ook Audioforums die heel erg met zelf maken bezig zijn, die zijn heel anders en vaak behulpzaam o.a. met de opmerking; Zoekfunctie ;)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

76
Spironski schreef:
Overigens is het geen goed idee om die beginners guide er uit te knikkeren scheel dan een hoop verwijzingen naar iets dat toch niet gelezen word. De vergelijking met Nazis vind ik overig mank lopen en een te sterke politiek getinte uitspraak.
Ben het ermee eens dat het geen goed idee is die beginnersguide eruit te knikkeren. En wellicht heb jij die niet gelezen, maar hoe kom je er bij dat deze door niemand anders wordt gelezen?

En natuurlijk is die vergelijking met nazi's zo fout als wat. Het is helaas wel eens gebruikt door een vervelende beginneling die enthousiasme en liefhebberij verwarde met fascisme.
Gezien de niet aflatende stroom van berichten in de trend van "Lees de beginnershandleiding" lijkt mij dat deze amper word geraadpleegd.

78
koffiedikkertje schreef: Gezien de niet aflatende stroom van berichten in de trend van "Lees de beginnershandleiding" lijkt mij dat deze amper word geraadpleegd.
Dat deze amper wordT geraadpleegd zegt alles over die beginner en niets over die handleiding!
Gene Café, Mahlkönig Vario Home II, Rancilio Silvia + Auber PID, Fiorenzato T80, Kyocera CM-50-CF handmaler.