Erik' Thermometer ECM Elektronika

1
Na een hele tijd te hebben getwijfeld hebben we een ECM Elektronica en Quamar M80e aangeschaft (gebruikt). Dit forum wordt al zeer lange tijd doorgespit om te begrijpen en te leren. De espresso wordt elke keer iets beter. Ik heb nu een vraag over Eriks Thermomter, kan deze op de ECM Elektronica gemonteerd worden?

Hielke Koning
Ecm Elektronika Profi, Quamar M80e

Re: Erik' Thermometer ECM Elektronika

6
Dat sputteren vind ik wel erg onnauwkeurig, moet ik zeggen. Vaak stroomt het water uit mijn machine al even zonder sputteren, maar is de temperatuur nog altijd een stuk te hoog. Ik mag echt wel zo'n 8 seconden dóór spoelen nadat het water rustiger is gaan stromen. Daarna heb ik dan ongeveer 30 seconden waarin de HX op de goede temperatuur komt. Ik doe dus de "flush 'n wait"-methode.

Ik heb ook wel eens een kookthermometer in de waterstroom gehouden, en die bleek eigenlijk nauwkeuriger dan ik had gedacht: zo'n 2-3C afwijking van wat de Erics aangaf. Het zou een indicatie kunnen geven.

De pest is dat het allemaal nogal verschilt per machine. Op die van mij kan ik soms wel 200 ml. spoelen, zeker in de zomer. In de winter, als alles kouder is hoeft het soms niet meer te zijn dan 150 ml. Ik vermoed wel dat de ECM een kleinere spoeling nodig heeft dan de mijne.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder