Druk stoompijp valt weg Vibiemme Domobar Super

1
Hoi,

Heeft iemand hier een verklaring voor het volgende: als ik melk opschuim met mijn Domobar Super gebeurt het soms dat opeens de druk volledig wegvalt. Dus echt van het ene op het andere moment. De druk in de boiler blijft dan wel normaal. Als ik het stoompijpje wat verder opendraai doet ie het weer normaal, maar het gebeurt ook wel dat dan na een paar seconden de druk wéér wegvalt. Draai ik de stoom gewoon niet ver genoeg open, of is er wat anders aan de hand?

Overigens merk ik wel dat het goed opschuimen van melk een ware kunst is... Een kunst die ik absoluut nog niet beheers... :? Maar goed, oefening baart vast kunst, dus ik geef niet op. :)

Re: Druk stoompijp valt weg Vibiemme Domobar Super

2
paulk schreef:Heeft iemand hier een verklaring voor het volgende: als ik melk opschuim met mijn Domobar Super gebeurt het soms dat opeens de druk volledig wegvalt. Dus echt van het ene op het andere moment. De druk in de boiler blijft dan wel normaal. Als ik het stoompijpje wat verder opendraai doet ie het weer normaal, maar het gebeurt ook wel dat dan na een paar seconden de druk wéér wegvalt. Draai ik de stoom gewoon niet ver genoeg open, of is er wat anders aan de hand?
Het lijkt erop dat een rubber afdichting in de stoomkraan blijft plakken, cq. lastig doet.
Ik denk aan nummertje 5 op onderstaande afbeelding. De oplossing zou zijn om met een scherp mesje 4 kleine keepjes aan de zijkant van het rubbertje te maken.
Cheers, TY

Afbeelding
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

3
Zou je ook niet de rubbertjes eens een keer kunnen vervangen (maar ja, als TY's tip helpt...)?

Had je het Beginnertopic al gelezen? Daar besteden we een hoofdstukje aan melk opschuimen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

5
Het is zaak dat je de stoomkraan altijd helemaal opendraait, dus je moet ten volle van de stoom gebruikmaken om goed te schuimen, hij stoomt natuurlijk ook wel een beetje bij een net geopende kraan, maar daar roep je dergelijke problemen mee op, loopt de kraan wel lekker soepel dus niet haperend of stroef? Anders zou een beetje kranenvet kunnen helpen.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.