Re: Datumprikker voor meeting in Groningen!

42
Ah helaas Erik :). De weervoorspellingen zijn inderdaad niet zo slecht, dus ik kan me het goed voorstellen.

Mijn Compak K8 is binnen gekomen net. Een echte ex-horeca machine, dus de hopper mist en de machine is _ontzettend_ ranzig. De machine draait zelfs geheel niet, zit muurvast. Gewoon geheel vast gekoekt met oude koffieteer.

Ben hem nu uit elkaar aan het sleutelen en aan het schoonmaken. Dat zal wel een dagje werk zijn :P.
Maar, de motor zelf lijkt het wel te doen, als ik hem help draaien kan hij voorbij de weerstand komen en draait hij wat :P. Hij is na gebruik gewoon weg gezet en 2 jaar niet meer naar gekeken.

Hij heeft gewoon wat liefde nodig
-Conscience keeps more people awake than coffee-
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode

43
Lekker hoor: van die versteende koffiesmeer! Kan echter soms juist makkelijker loskomen omdat het hard is geworden, in plaats van plakkerig.
Succes ermee, je hebt nog twee dagen om hem glimmend schoon te krijgen :mrgreen: .
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

44
schoon wordt hij wel, glimmend heb ik serieuze twijfels over :P

Eigenlijk een schande om een machine zo te gebruiken en met al die horeca machines is het hetzelfde...dat je koffie niet smaakt in restaurants is toch ook geen wonder zeg :S

46
lmg475 schreef:Maar als hij dan nadien mooi schoon is en goed werkt ben je er wel heel trots op dat je van een vieze smeerboel een heel goede maler eraan overhoudt.
Naja het probleem is niet het schoonmaken, dat lukt wel. Dat is wel een hoop werk, maar komt wel goed.
En een andere hopper is snel genoeg gefixed (ontbrak bij aanschaf van deze maler). Maar de behuizing zelf is aan de buitenkant niet zo mooi meer, los van viezigheid. Hij heeft wat plekjes in de chromecoating e.d.
En om dat weg te krijgen zal je hem moeten laten poedercoaten. Maar dat laat ik alleen doen als ik hem houd en hij dus gaat bevallen. En dus eerst puur schoon in de maalkamer en doser etc en gebruiken en testen. Ben ik enthousiast, dan krijgt hij vast ook wel een uiterlijke upgrade. Poedercoaten is niet zo duur.

47
lmg475 schreef:Ik gebruik op mijn SM95 nooit een hopper. Ik weeg de bonen af, kiep ze in de maler en dek af met een reserve filterbakje en een reserve tamper tegen het popcornen (dit idee heb ik van Carpsafari)
Ik vind een hopper wel fijn, ik weeg mijn bonen niet af, er blijft toch altijd wat achter in de chute en rondom de schijven.

De machine is nu redelijk aan het opknappen, meeste is schoon en gaat zo weer in elkaar. Alleen de doser ligt nog los in een doos om gepoetst te worden. Maar die doe ik als laatste, als de rest weer in elkaar zit. Dan weet je ook beter wat waar moet om weer in elkaar te zetten. Oh en de auto vol schakelaar verwijder ik ook meteen. Dom ding die voor particulier gebruik niet interessant is.

48
Ik heb een k10 en gebruik ook geen hopper. De trechter van de aeropress past er perfect op! Daarin heb ik een glaasje waarmee ik ook de bonen afweeg en dan als gewichtje fungeerd die op de bonen drukt. Je zou een aeropress kunnen kopen...
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

49
bobbee schreef:Ik heb een k10 en gebruik ook geen hopper. De trechter van de aeropress past er perfect op! Daarin heb ik een glaasje waarmee ik ook de bonen afweeg en dan als gewichtje fungeerd die op de bonen drukt. Je zou een aeropress kunnen kopen...
Mijn compak k6 had een ietwat te grote hopper, heb daar een kleinere voor gekocht. Maar de grote hopper heb ik ook nog, volgens mij passen de hoppers onderling bij compak. Thuis maar eens proberen.
Als dat past, dan hoef ik met wat geluk niets te kopen. De schijven zijn nog netjes scherp, dus dat scheelt weer 50 euro die ik wel begroot had.

Al met al heb ik met deze machine geen koopje, zeker niet gezien je een dag bezig bent met schoonmaken en oppoetsen van dag ding. Heb er 250 voor betaald. Plus een dag poetsen. Maar, dan heb je wel een 80mm schijven machine die niet een titan-grinder is van formaat.