Re: Meeting in Groningen, en alles wat erna kwam!

131
fransg schreef:
Erik82 schreef:Gewoon een HG One kopen :mrgreen: . Mooi, compact en grote conische schijven. Best of both worlds.
Bij Trevor in Sydney zag ik dat hij die "funnel wiper" gebruikt en daarbij is het niet langer nodig een paar druppels water toe te voegen. Ik heb er zojuist ook eentje besteld.
Die zit er bij de Versalab standaard in en ik heb de verbeterde versie van TerraNova
Alhoewel ik die versie van de HG One wel een erge robuuste vind, zou ik graag eens de maten vergelijken met de VL, naar de vormen van de funnels en etc. je hebt in elk geval bij de VL nog bij sommige koffies wel eens een druppeltje nodig.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

133
fransg schreef:
@3aan schreef:je hebt in elk geval bij de VL nog bij sommige koffies wel eens een druppeltje nodig.
Dat zal bijvoorbeeld met Malabar bonen zeker het geval zijn, denk ik ook

Zonder de drup gaan mijn honduras bonen van Ludo maar ook mijn braziliaan van fascino-coffee enorm sprayen. Met de drup is het prima. Kan het iets te maken hebben met conische schijven? Het is de eerste keer dat ik last heb van statische maling en ook mijn eerste conische maler.

Stel ik doe alle 3 malers die ik nu heb weg en ik wil iets wat uiterlijk er ok uit ziet en in de buurt komt van de maalkwaliteit van een MC90. En ik wil eigenlijk wel onder de 1000 euro blijven. Heb ik dan opties of komt niets in de buurt dan? Liefst max rond de 800 euro.
Ik ken alleen de malers die casabarista/kafko/koffiewarenhuis verkopen en als ik daar doorheen neus dan is er erg weinig met conische schijven. De Quamar Q13e zou dan de enige optie zijn, met 1100 euro. Ik zoek gemak, zoals een instelbare G.o.d., dus een HG one gaat er niet komen bij mij.
Zijn er malers die ik over het hoofd zie en de moeite waard zijn?

Ik ben gecharmeerd van een mazzer electronic type machine, of een g.o.d., als de doser achterwege kan blijven zou dat mooi zijn.
-Conscience keeps more people awake than coffee-
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode

134
fransg schreef:
@3aan schreef:je hebt in elk geval bij de VL nog bij sommige koffies wel eens een druppeltje nodig.
Dat zal bijvoorbeeld met Malabar bonen zeker het geval zijn, denk ik ook
Zeker bij die boon ;)

Die hebben ook de onhebbelijkheid om uit de vul-funnel te springen, heb daar een kleine en simpele doeltreffende oplossing voor gevonden, moet die alleen nog verfraaien, had deze al in 5 andere versies gemaakt maar deze voldoet goed, geen gespring meer omdat dit de rotatie van de bonen vertraagd (is een onnodige rotatie) daardoor krijgen ze minder de neiging eruit te springen!

Afbeelding

Afbeelding
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

135
Volgens mij zit je met die Quamar op de laagste prijs qua maler die alles heeft wat jij wil. Ik zat nog even aan de Macap MXD of de M7D (?) te denken, maar die hebben volgens mij toch geen GOD of zijn weer wat duurder.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

136
Spironski schreef:Volgens mij zit je met die Quamar op de laagste prijs qua maler die alles heeft wat jij wil. Ik zat nog even aan de Macap MXD of de M7D (?) te denken, maar die hebben volgens mij toch geen GOD of zijn weer wat duurder.
De quamar m80e is wat bekender en meer gereviewed en wordt toch wel vaak genoemd als lawaaiig en met zo zijn quirks qua betrouwbaarheid. De quamar q13e mag echt wel een stap beter te zijn op alle vlakken voor dat geld.

De mazzer super jolly (1 maatje groter dan de mini) is binnen budget, maar behalve gebouwd als een tank lees ik weinig bijzonders qua maalkwaliteit. Dat is wel jammer.
De quamar zou ik wel graag eens in het echt opzoeken en bekijken.

137
Wat een slimme en effectieve manier! Ik heb een poosje een grote zware trechterkop op de HG One gehad o.a. om dat gespring op te vangen, maar die zit nu op de mazzer.
@3aan schreef:heb daar een kleine en simpele doeltreffende oplossing voor gevonden, moet die alleen nog verfraaien, had deze al in 5 andere versies gemaakt maar deze voldoet goed, geen gespring meer omdat dit de rotatie van de bonen vertraagd (is een onnodige rotatie) daardoor krijgen ze minder de neiging eruit te springen!

Afbeelding

Afbeelding
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

138
Heb een afspraak gemaakt bij casabarista voor volgende week.

Ik ga dan de Mazzer mini E en de Quamar M80e en de Q13e naast elkaar vergelijken. Van de Q13e wordt het degene met vlakke schijven, niet de conische. Die conische gaat mij echt te ver qua prijs.

Dus een prijs tussen de 475 euro en 800 euro waar ik nu naar kijk. Met de quamar en mazzer met 64mm schijven en 1400 toeren ongeveer, en de q13e met 75mm schijven.
Die q13e heeft ruwweg 1cm grotere schijven, ik vraag me af of dat 300 euro extra rechtvaardigd.

En tussen de quamar m80e en mazzer mini is veel geschreven, maar het is alles behalve eenduidig. De een zweer bij quamar, de ander heeft de quamar stuk en vind het een rotding.

Mijn gevoel vooralsnog trekt me naar de Mazzer mini met SJ schijven, wat zeggen jullie?

139
Die q13e heeft ruwweg 1cm grotere schijven, ik vraag me af of dat 300 euro extra rechtvaardigd.
Tja, moeilijk te zeggen, er zijn waarschijnlijk ook wel wat andere zaken in het spel. Echter: het verschil tussen 58mm en 64mm schijven is slechts 6mm, maar het maakt wel degelijk een flink verschil in constantheid en in smaak!

Dus toch maar proeven, voelen, kijken....
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

140
Spironski schreef:
Tja, moeilijk te zeggen, er zijn waarschijnlijk ook wel wat andere zaken in het spel. Echter: het verschil tussen 58mm en 64mm schijven is slechts 6mm, maar het maakt wel degelijk een flink verschil in constantheid en in smaak!

Dus toch maar proeven, voelen, kijken....
Als goed is volgende week zaterdag. Als je het leuk vind om mee te gaan, je expertise zou worden gewaardeerd. Je kan zo met mij meerijden, hij zit maar enkele km's uit Groningen.