Bezzera BZ10 geeft "verkeerde" druk na ontkalken

1
Hallo allemaal,

Ik heb een probleempje met mijn Bezerra BZ10. Ik heb net de stappen van volgend filmpje gebruikt om mijn machine te ontkalken...

Dat had ik beter gelaten :( Het ging eigenlijk perfect tot de laatste stap. Terug de overvulsensor aangesloten en het toestel laten opwarmen met de ventielen open. Jammer genoeg blijft nu de bovenste drukmeter op minimaal 1,6 bar staan. Als ik nu de machine aanzet begint hij onmiddellijk op te warmen de meter begint direkt richting rode cijfers lopen. Heb onmiddellijk water en stoomdruk opengezet en dan zakt de meter gelukkig terug naar 1.6 BAR. Maar lager gaat hij niet.

Herkent iemand dit probleem?

Groeten,
Jonas
'Life begins after coffee...'

Bezzera BZ10 - Compak K3 Touch - Mini Gaggia - Handpresso - ...

'A common mistake that people make when trying to design completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools' - Douglas Adams

Re: Bezzera BZ10 geeft "verkeerde" druk na ontkalken

2
' full descale 4x per year'

Man,man,man... waar heb je deze onzin gevonden?
En dan nog toegepast ook. :(

Ik ga verder niet in op t filmpje, dat is gewoon onzin.

Zoals je inmiddels zou moeten weten, raden wij altijd aan je water te behandelen ipv 'descalen'.
Dus een filterzak in je reservoir, of een capsule aan je aanzuigslang, of zoals bij de professionele machines, een echt harsfilter aansluiten.

Een HX kan je beter niet 'regelmatig' ontkalken en als het echt noodzakelijk is, is het beter de machine uit elkaar te halen.

Je hebt nu 'ergens' een kalkbrokje zitten, ga daar maar naar op zoek, opties genoeg.... :roll:

6
Nou jongens,

Dat het niet zo'n goed idee was daar was ik al achter gekomen. Maar ik gebruik ook gefilterd water dus dacht dat het met die losse kalkbrokjes wel mee ging vallen. Niet dus...

Ik merk dat hier in 90% van de gevallen geadviseerd wordt : "Rij maar naar Kafko". Dat is jammer genoeg voor deze Vlaming niet echt een optie. Ik heb niet het gevoel dat het een defecte pressostaat is want ik hoor 'm nog wel klikken. Maar dat de meter gewoon een verkeerde waarde aangeeft. Is het mogelijk dat de meter een hogere waarde aangeeft dan de werkelijke keteldruk en dat een demontage van de meter het probleem oplost?
Laatst gewijzigd door kassei op zo 02 nov 2014, 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.

'A common mistake that people make when trying to design completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools' - Douglas Adams

8
kassei schreef:Nou jongens,

Dat het niet zo'n goed idee was daar was ik al achter gekomen. Maar ik gebruik ook gefilterd water dus dacht dat het met die losse kalkbrokjes wel mee ging vallen. Niet dus...

Daarom zei ik al dat je beter had moeten weten, er staat genoeg over ontkalken op dit forum....maar geen enkele die lijkt op dat flutfilmpje

Ik merk dat hier in 90% van de gevallen geadviseerd wordt : "Rij maar naar Kafko". Dat is jammer genoeg voor deze Vlaming niet echt een optie.
Ik vrees toch dat het zelfs voor jou de beste optie zal zijn!

Ik heb niet het gevoel dat het een defecte pressostaat is want ik hoor 'm nog wel klikken. Maar dat de meter gewoon een verkeerde waarde aangeeft. Is het mogelijk dat de meter een hogere waarde aangeeft dan de werkelijke keteldruk en dat een demontage van de meter het probleem oplost?
Wat denk je zelf??? Begin maar te schroeven. Of probeer hetzelfde 'ontkalkingsritueel' nogmaals, soms heeft een blind paard geluk.... 8-)

9
Probleem verholpen, en hij draait als een zonnetje - een beetje logisch nadenken doet wonderen...

Ik kijk af en toe op dit forum iets bij te leren. En ook uit fouten kan je leren. Alleen jammer dat de hulp hier op dit forum beperkt blijft tot het roepen "je bent een idioot als je ontkalkt! en "rij maar naar kafko!". Hier schiet niemand iets mee op en ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die er zo over denkt.

Enfin - probleem opgelost - dat is voor mij het belangrijkste...

10
kassei schreef:Probleem verholpen, en hij draait als een zonnetje - een beetje logisch nadenken doet wonderen...

Ik kijk af en toe op dit forum iets bij te leren. En ook uit fouten kan je leren. Alleen jammer dat de hulp hier op dit forum beperkt blijft tot het roepen "je bent een idioot als je ontkalkt! en "rij maar naar kafko!". Hier schiet niemand iets mee op en ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die er zo over denkt.

Enfin - probleem opgelost - dat is voor mij het belangrijkste...
Waarom deed je dat Logische nadenken niet eerst, dan had je de door jou ongewenste opmerkingen niet gehad, die toch in vele gevallen wel steek houden.

Ik kan aardig knutselen (al zeg ik het zelf) maar Peter is toch mijn "verschrikkelijk behulpzame Hulplijn"!
Staat altijd klaar om te helpen, koop dan ook graag m'n onderdelen bij Peter en ga niet ergens in het buitenland zitten Shoppen o.i.d. :)

En dat er iets in de strekking van die Idioot of Zot wordt geroepen wat het ontkalken betreft, als je nog even "Logisch blijft redeneren" weet je ook dat dit niet voor niets wordt geroepen. ;)

PS De Belgen staan bij mij in hoog aanzien wat de techniek en de vooruitgang daarin betreft, er komen vele innovaties vandaan, zoals ik meerdere keren heb mogen aanschouwen op Flanders Technology

Afbeelding
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.