Beste Kassei,
Ik heb dit draadje even gelezen uit nieuwsgierigheid over de BZ10. Graag wil ik je een hard onder de riem steken. (ik weet niet of ze deze uitdrukking kennen in België, maar het betekent zoiets als 'aanmoedigen niet op te geven'). Ik kreeg spontaan het maagzuur na het lezen van de reacties van
CarpSafari. Wat een azijnzeiker. Gelukkig is deze niet meer actief op dit forum. Ik deel ook je mening dat in dit forum mensen snel worden afgezeken vanwege hun onkunde en dat is erg jammer want mensen zoals jij en ik gebruiken dit forum om iets te leren. Wij hebben niet de waarheid in pacht en pretenderen dit ook niet te hebben. Het zou fijn zijn als de forumleden iets meer behulpzamer zouden zijn en niet gelijk iemand af zeiken.
Ik kan je uit ervaring vertellen dat het helemaal niet zo makkelijk is om "de ultimieme waarheid" te vinden over je Bezzera BZ10. Ik heb zelf ook een BZ10 want ik vind het leuk om mijn gasten een lekker bakkie koffie aan te bieden. Maar ik ben geen expert en zeker niet als het gaat om onderhoud en reparatie. Ik vind het moeilijk om hierover iets te vinden. ook de termen zoals Pressostaat en OVP en dergelijke hebben me het nodige moeite gekost. Het apparaat is in gebruik redelijk simpel en ik heb bij aankoop er geen handleiding bij gekregen. Op het internet heb ik de volgende documenten gevonden die mij tot op heden hebben gediend van informatie:
-
gebruikshandleiding Bezzera BZ10 (in de talen IT, EN, FR, DU, ES)
-
onderdelenlijst Bezerra BZ10 (in de talen IT, EN, FR, DU, ES)
Helaas zijn deze documenten niet in het Nederlands en zeker niet toereikend voor reparaties. Ik heb tot op heden nog geen duidelijke uitleg gevonden die me precies kan uitleggen over de onderdelen en hun functies. Misschien ga ik nog wel eens een site beginnen met filmpjes over de BZ10 en het onderhoud/reiniging. Tot op heden heeft de negatieve kritiek op Fora als deze, mij er van weerhouden.
Mocht je nog een keer vragen hebben, schroom dan niet om mij te mailen. Wellicht kunnen we wat voor elkaar betekenen.
Groet,
Bart Altena
bart@ltena.com
Bezzera BZ10 en een Ascaso steel-i en een Cimbali Special en voor op vakantie een Nespresso ;-)